Jump to content

Fanafjord seiler hjem til Bergen


Fanafjord

Recommended Posts

Da har turen also startet.

 

Masse forberedelser og en nervepirrende uke om isen. Men denn forsvant og naa er det bare sol i den ytre Oslofjorden.

 

Men en ting om gangen. Jeg reiste fra Bergen lördagsmorgen og kom til Gardermoen. Der traff jeg to gutter fra Aalesund og vi reiste med tog og buss til Lagahölet for aa hente baaten. En kort telefonsamtale med Hilmar viste at han hadde allereder vaert der og at isen var borte. Vi gjorde baaten klar og kjörte rundt til Saetre der vi handlet mat, fyllte diesel og vann og handlet noen smaa ting i butikken. I butikken traff jeg en veldig hyggelig kar. Det viste seg at han var baatplass entusiast. (RSL). Han spurte om jeg hadde alle kart jeg trengte og det hadde jeg jo ikke. Jeg fikk laane det jeg trengte! Takk til deg. (Og takk til ASK som laante meg kartene vest for Kristiansand i Bergen!)

 

Förste lille hop gikk til Son der vi tok bror min ombord som hadde kommet fra Tyskland. Kvelden gikk med riggtrim og videre klargjöring av baat.

 

Klokken 6 om morgen kom vi oss ut av havna og kjörte i motvind sör. I skrivende stund er vi en times tid fra Faerder og vi ser at vi kommer til aa ha vind mot oss naar vi svinger vestover. Vi satser paa aa seile gjennom natten godt klar fra land. Da vil vi komme noen nautiske mil fra land slik at det ikke bli noe mobildekkning i kveld.

 

Vaeret er fin.

 

Beklager, at jeg ikke har norske tastatur paa pcen. Men dette er en gammel tyske laptop saa dere maa leve med det :-)

 

Skal pröve aa laste opp noen bilder i morgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Fanafjord på telefonen nå kl 12.30 og da cruiset de utover Oslofjorden i 4-5 knop på motor. Alt har vel gått etter planen sålangt. Båten fungerer OK og motor går som ei klokke. Humøret er godt og proviant har guttene nok av.

 

Blir jo spennende å se hvordan dette utvikler seg og går; hvor lang tid det tar og om det dukker opp utfordringer underveis.

 

Lykke til på ferden videre; vi skal ordne med mottakelseskomite i Bergen!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja ja, da traff vi paa vaar förste utfordring noen mil sör for Faerdern. Kraftig motvind og bölgene tror vi var höyere enn de meldte 2 meter. Gikk en stund rett sör for motor og krysset saa med bare fokk og motor mot Stavern. Regner vi er der om en times tid. Har aldri vaert ut i aapent hav med en saa liten baat og ble litt smaaredd, men disse to gutter som jeg har med meg har full kontroll.

 

Baaten fungerer fint men i en undervant ble det ikke satt in splint i strekkfisken under riggtrimmen igar. Fisken skrudde seg selvfölgelig opp underveis og vi hadde en lös wire aa hanskes med. Tja det er a fölge med detaljene...

 

Saa haaper vi at vi kan bunkre enten i Stavern eller Helgeroa.

 

Noen som vet om de har kartautomat?

 

Bilder har vi tatt men ikke klart aa behandler de i disse bölger her.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Flott å følge med dere på turen som endelig, etter mye usikkerhet pga isen er en realitet.

 

Kortautomat er jeg svært usikker på om det er i Helgeroa og Stavern. Om du ringer Redningsskøyta Askebæringen så er de stasjonert i Stavern og vet helt sikert dette.

Et sted jeg er sikker på at har kortautomat er Framnes Maritime inne i Sandefjordfjorden. Det er jo en avstikker for dere det da, behovet må dere vurdere selv.

 

God tur videre. Følger spent med, og gratulerer med ny båt.

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser litt paa det nye hav og kystvarselet til yr.no. Ser at vi kommer til aa ha motvind i morgen og paa tirsdag formiddag, men saa dreier det.

 

Naa er vi snart i Stavern og haaper paa diesel der. Gikk veldig mye med motor idag. Hadde litt tröbbel med VHF. Tror den gamle antenne er ikke helt god. Men har jo handholdt med oss ogsaa.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Baaten er forresten en Albin Ballad. Baaten heter AIDA og er en fin gammel dame pa 32 aar. Motoren er skiftet i begynnelsen av 90 tallet men den var ikke helt ny der heller. (MD7A) Men den ser ut aa virker som bare det. Seilene er forholdsvis nye (1 og 3 aar gamle)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Slitan!

 

 

Spenningen med ny båt er hva som skjuler seg på dieseltanken.

 

Ser at dere fikk testet innholdet på dieseltanken på turen inn til Stavern.

 

Er det bunndrenering på dieseltanken?

 

Vet du noe om den har hvert rengjort?

 

Har du ekstra dieselfilter og viftereim?

 

 

Hva er rekkevidden på en ¾ tank, dere må vel planlegge litt på hvor det er diesel og hente.

 

Dab radio er bra. Værmelding hele tiden.

 

Ellers er det , 0900,1200, 1500 , 1800, og 2100 vær på VHF`n

 

Kanalplan her.

 

 

http://www.maritimradio.no/generelt/2g-kystradio.htm

 

 

God Bør videre.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Yieppiey vi fikk vaare förste timene med seiling!

 

Jo var innom Stavern, fikk fyllt diesel, men ikke ved kaia. Der var det ingen kartautomat men en meget hyggelig mann fra redningselskapet paa vakt som viste oss veien til naermeste bensinstasjon bare 500 m unna. Saa vi kjöpte en ekstra dunk med diesel og fikk maalt forbruket vaart. Vi gikk i 14 timer noksaa kontinuerlig med motor og brukte 30 liter. Den motoren gaar visst bare paa dieselukta.

Vet ikke hvordan dieseltanken ser ut invendig, men det har naa godt veldig bra hele dagen.

 

Etterpaa Stavern gikk vi rett ut mot aapent hav med seil for noen nm, og saa mot nordvest igjen mot neste havn. Det gav oss 2 timer med fantastisk seiling inn mot solnedgangen. Vi var opp i over 6 knopp. Göy dette.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Etterpaa Stavern gikk vi rett ut mot aapent hav med seil for noen nm, og saa mot nordvest igjen mot neste havn. Det gav oss 2 timer med fantastisk seiling inn mot solnedgangen.

Det er derfor vi kaller dette for Solkysten :lol::lol::lol:

Lykke til med ny båt og god tur videre.

 

MVH

Morten

Link to post
Share on other sites

For en natt. Det var rundt 12 i natt vi gikk til köys, men gutta fra Aalesund ville absolutt tidilig opp. Jeg vaaknet av en startende motor saa ca kl 6 og halv syv var vi ut av havn. Jeg har ikke faatt i meg frokosten enda - maatte sjekke vaermelding og baatplassen först.

 

Hadde noen utfordringer med pumpedo og skalla hovet mist tre ganger i fire forskjellige vegger...

 

Men det er fint vaer men bare motvind. Forhaapentlig snur det i morgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...