Jump to content

Fanafjord seiler hjem til Bergen


Fanafjord

Recommended Posts

For en natt. Det var rundt 12 i natt vi gikk til köys, men gutta fra Aalesund ville absolutt tidilig opp. Jeg vaaknet av en startende motor saa ca kl 6 og halv syv var vi ut av havn. Jeg har ikke faatt i meg frokosten enda - maatte sjekke vaermelding og baatplassen först.

 

Hadde noen utfordringer med pumpedo og skalla hovet mist tre ganger i fire forskjellige vegger...

 

Men det er fint vaer men bare motvind. Forhaapentlig snur det i morgen.

 

Har dere varme ombord?

 

 

Hadde noen utfordringer med pumpedo og skalla hovet mist tre ganger i fire forskjellige vegger...

 

Det er fælt når hode rikosjerer på den måten :lol:

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hadde noen utfordringer med pumpedo og skalla hovet mist tre ganger i fire forskjellige vegger...

 

Hehe... Dette minner meg om min hentetur. La oss droppe detaljene i doutfordringen (heldigvis var jeg alene da) :lol:

Kollisjon i vegger er noe som hører med når man har ny båt. Da jeg kom hjem hadde jeg blåmerker over hele kroppen. Båter er trange!

 

Lykke til på ferden! :flag:

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Göy dette. Men Windexen peker bare en vei. Rett forover. Vi stanger i motvind - ifölge yr har vi rundt 12 ms og det var ganske grov sjö idag. Mange kvite skumtopper. Vi gaar for motor ca 4 nm utaskjaers. Er snart paa höyde med Arendal.

 

Havna vi overnattet var Nevlunghavn. Fint der. Lang og smal havn.

 

Varme har vi ombord. Wallasen fungerer utmerket.

 

Ellers er det sanne smaa tekniske utfordringer. Doen skal jeg ikke gaa naermere inn paa. Vi har ikke do for tiden - bare bötte...

 

Sa var det rorkultforlengeren som hadde sett sine beste dager og knakk av en 10 minutt siden...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Göy dette. Men Windexen peker bare en vei. Rett forover. Vi stanger i motvind - ifölge yr har vi rundt 12 ms og det var ganske grov sjö idag. Mange kvite skumtopper. Vi gaar for motor ca 4 nm utaskjaers. Er snart paa höyde med Arendal.

 

Fin tråd.

 

Har dere prøvd å motorseile med revet storseil? Det blir muligens mindre stanging og mer behagelig gange.

 

Vi har ikke do for tiden - bare bötte...

Den berømte designeren L. Francis Herreshoff mente at en sedertrepøs var den beste løsningen.

 

http://books.google.com/books?id=1wJRkss_btcC&pg=PA262

Link to post
Share on other sites

Det ble mye roligere mot kvelden. Egentlig skulle vi overnatte ved Grimstad en plass, men kl. 8:00 var det fint og rolig saa at vi bestemte oss aa ta skift og gaa om natten.

 

Det gikk fint helt til litt utenfor Kristiansand. Havet ble helt stille. Nesten komplett havblikk. Da ble det antydning til taake paa havet. Siden vi har verken radar eller AIS tok vi ingen sjanser og la kursen inn mot Kristiansand havn. Hadde egentlig ikke tenkt aa gaa dit i utgangspunkt siden det ta saa langt inn og ut. Men vi turde ikke aa gaa videre. Kort sjekk mot Tjöme radio om det var noen skumle ferjer eller andre baater de kan se paa AIS inn eller ut av Kristiansand. Det var det ikke.

 

Naa er det also 02:45 om natta og vi har nettopp fortöyd baaten i gjestebrygga og skal legge oss med en gang. (To av oss har sovet hele innseilingen...)

 

I morgen skal vi sette seil!

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det var interessant å høre om vindstilla - akkurat som forutsatt av Ugrib.

Ifølge Ugrib får dere til dels sterk østlig vind de neste 10 timene - så da burde dere komme til Jæren med brukbar medvind. Neste overnatting blir kanskje før Jæren (Egersund).

 

obrestad.jpg

Dersom dere seiler forbi Egersund er kanskje neste mulighet for overnatting Obrestad?

Link to post
Share on other sites

Ja det tror jeg og at vi ikke skal forsere Jaeren om natta. Faa se om vi kom til Egersund idag. Stod nettopp opp kl. 8:00. Sov litt lenge.

 

Störste problem wallasen virker ikke. Bare eksoslukt. Har den ikke paa om natten, men idag morges vil den also ikke..

Vet noen hva som kan vaere problem. Skiftet parafindunk igaar.

 

Alt er klam og kaldt. brr.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Dersom dere seiler forbi Egersund er kanskje neste mulighet for overnatting Obrestad?
De der småhavnene rundt Jæren som Obrestad er ikke rare greiene å satse på.

 

Er ikke så veldig lokalkjent men ville vel sagt at rundt Hitterøy (Flekkefjord), Rekefjord, Egersund, Sirevåg og Ølberg er de mest aktuelle havnene i området. Har du greit vær ville jeg siktet meg inn på vestsiden av Kvitsøy når du passerer Jærens Rev.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja det tror jeg og at vi ikke skal forsere Jaeren om natta. Faa se om vi kom til Egersund idag. Stod nettopp opp kl. 8:00. Sov litt lenge.

 

Störste problem wallasen virker ikke. Bare eksoslukt. Har den ikke paa om natten, men idag morges vil den also ikke..

Vet noen hva som kan vaere problem. Skiftet parafindunk igaar.

 

Alt er klam og kaldt. brr.

Parafindunk??!!

Wallasen trives best med lampeolje, og høy spenning....

Ellers god tur, følger dere på båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble anbefalt Fritidsparafin, det sier klick, klick og det blaaser ut kaldt luft med litt parafinlukt. Det tenner formodentlig ikke skikkelig.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Klkk,klikk,..... er "fødepumpen". Det er som det skal være.

Ellers høres det ut som den ikke tenner.

Wallas må ALDRI skrues av under oppstart. Den blir bare surere og surere.

Prøv å bare la den gå på ventilasjon / kaldluft en times tid. Kanskje den tørker.

Så oppstart med motor i gang. Den er veldig avhengig av høy spenning under oppstart.

Link to post
Share on other sites

Wallas må ALDRI skrues av under oppstart. Den blir bare surere og surere.

obs. så ikke din post.

Det stemmer det du sier hvis man skal holde seg til boka, men jeg har erfart at det hjelper med en rask av/på hvis den ikke vil tenne etter å ha stått på en stund.

Link to post
Share on other sites

Tipper det er forbruksbatteriet som begynner å bli tappet. Fyr opp motoren og prøv Wallasen etterpå, den trekker ganske mye strøm i oppstarten. Har batteriet øav spenning så gløder ikke Wallasen skikkelig.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...