Jump to content

Fanafjord seiler hjem til Bergen


Fanafjord

Recommended Posts

OK takk for mange god tips. Skal sette den paa vift en stund og gjör en tenningsforsök senere med motor under gange. Kan godt hende den hadde for lite spenning.

 

Naa er vi igang igjen og kom oss omsider ut av Kristiansand. Denne avbrutte nattseilasen bare förte til at vi klarte ikke aa staa opp i tide i dag morges, men men vi er i gang og faa se hvor langt vi kommer idag.

 

Veldig spennende med god vindt meldt. Men det kan bli skummelt mye vind i morgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Obrestad er trang havn. Overnattinger f.eks opp til Tananger.

Rasvåg eller Kirkhavn på Hidra

Egersund

Sirevåg og så rett til

Tananger/Kvitsøy

Småhavnene på Jæren er trange og ikke å anbefale.

God tur videre.

 

Hallais

Krokede ror gjere lang fjord.

Mvh, "Minitrawler" Hallais

Link to post
Share on other sites

Opptil 26 knop SØ vind midt på dagen i dag, da bør det tusle godt unna :cool:

 

Hadde en tur fra Lyngdal til Nord-Karmøy i forfjor sommer. Kuling midt i hekken begge veier, 19 timer og snittfart på 7.5 knop :cool:

 

Hadde vært flott med noen bilder fra turen etterhvert :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette her er rett og slett det beste reality-showet jeg har sett :D

 

Spennende å høre om. En klok beslutning å gå til Kr.sand i natt.

 

God tur videre!

 

JRO

 

PS! Ta en pitstop i Haugesund så skal jeg komme ned og hilse på. Hvis det er noe dere trenger så stiller jeg både bil og verktøy til fri disposisjon.

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempetråd... Lykke til videre, nydelig å lese når en nå først sitter her i nord med fjellpåske i sikte... (mens båten ligger å dupper hjemme på vestlandet). Det er et tøft liv... men, men. Vel, ta nå ingen sjanser. Det er lett å bli for ivrig når en skal hjem... Håper dere får liv i Wallasen igjen!

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Fanafjord & co har vel i utgangspunktet satt av hele påsken til turen og er "in no hurry". Dette må vel være den optimale måten å bli kjent med ny båt på - både på godt og vondt.

 

Lykke til videre på reisen - i likhet med flere andre her venter jeg på bilder...bruker du mobil oppkobling med sterke begrensninger kanskje?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problemem med wallasen, då eg henta båten forrige helg, kjøpte ein sånn billige gassting på biltema, Damå holdt på å frysa i hjel.

Skikkeligt surt ver nå, men vinden e rett vei, lykke te, seie det samma så jro, sei fra viss dåkke trenge någe i Haugesund.

stå i ro båt!

Link to post
Share on other sites

Har gått den kyststripa noen ganger nå. Det er godt mulig jeg husker feil, men jeg mener vi konkluderte med at nord for Rekefjord (stygg, men veldig skjermet havn), er det ingen skikkelige havner før du kommer til Tananger. Kjedelig strekk dette.

MHP. Wallasen har du sikkert oppdaget allerede at den er veeeldig glad i skikkelig spenning i oppstarten. Så har du et litt slapt forbruksbatteri/forbruksbank, blir fort for lav spenning og den klarer ikke helt å komme i gang.. Med litt turtall på motoren skulle det derimot ikke være noe problem.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har gått den kyststripa noen ganger nå. Det er godt mulig jeg husker feil, men jeg mener vi konkluderte med at nord for Rekefjord (stygg, men veldig skjermet havn), er det ingen skikkelige havner før du kommer til Tananger.

 

 

Ehh... før Egersund antar jeg du mener :wink:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ok vi har ikke gatt ned. Vi bare var i en havn uten mobildekkning. Yepp det finnes. Nede paa Sörlandet.

 

Vi hadde en fantastisk flott seilingsdag igaar. Gikk i en vanvittig fart mot Lindesnes. Pa surfen hadde vi 10 tallet paa GPSen gang. Gikk mellom 7 og 8 knop hele tid. Og det bare med revet forseil. Men motet forlot oss og vetet tok overhand rett för Lindesnes. Vi tok til havn i Lillehavn rett för tuppen. En liten fin havn med noe kronglete innseiling. Gikk nesten paa en stake ikke paa grunn av bölgene men paa grunn av kommunikasjonproblemer. Sunnmöringen spurte "Paa hisida av staken?". "Ja" svarer jeg og vi hadde begge helt forskjellige oppfattninger hva "hisida" var. Det gikk bra og naa er det bare slik: Passer denne staken paa vaar babord side" etc.

 

Vel i havnen fant vi ut at vi skulle ta en liten spasertur til Lindesnes fyr. Spaserturen varte ca 1 time til fyren og en time tilbake og det begynte selvfölgelig aa styrtregne.

 

Planen var a gaa skikkelig tidlig idag paa grunn av at de meldte sterk kuling ved Egersund. Naa vi vaaknet var det taaket, og uten radar og AIS var det bare aa vente til vi fikk en ca 3-400 meter sikt Kom av gaarde i 9 tiden. I skrivende stund har vi passert Norges sörligste punkt (saag ikke saa mye av den) og vi gaar naa mot Lista med forseil og motor i 7 knop med 8.5 m/s vind bak oss. (Observasjon kl 9 Lindenes fyr.)

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Flott med livstegn, ja! Sunnmøringer må alltid ha klare beskjeder hvis de ikke skal ta beslutningene selv. :smiley:

 

Hva er målet for dagen i dag; gitt vær og vindforhold?

 

Hvordan går det forresten med Wallasen? Og evnt opplasting av noen bilder?

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Opptil 28 knop SSØ vind det meste av dagen, dreiende SV og spaknende til 18 knop mot midnatt iflg. GRIB.US. Vinden skal holde seg sørlig 12-18 knop det meste av dagen i morgen.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ehh... før Egersund antar jeg du mener :wink:

 

 

Det er jo helt korekt det du sier, har ligget i Egersund et par ggr på vei sørover. Jaja - jeg kan ha en tendens til å skrive før jeg kobler til hjernen..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Ja, det betyr nok det. Som sunnmøring selv, men bygutt, kan jeg vel ikke si annet enn at det er vel det motsatte som er tilfelle: Sunnmøringer er vel tydlige og enkle å forstå - det var jo en ansettelsesbetingelse i Dagsrevyen en tid at en skulle være sunnmøring og kunne gjøre seg forstått (Ingolf Håkon Teigene, Arild Riise mfl). :smiley:

 

Men dette ble litt OT; beklager!

 

Det er iallefall ingen tvil om at det er med god hjelp av seilvante sunnmøringer at Fanafjord etterhvert kommer seg vel hjem til Bergen.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...