Jump to content

Fanafjord seiler hjem til Bergen


Fanafjord

Recommended Posts

Meldt sterk kuling naa i ettermiddag. Saa vi har bestemmt oss for aa ta det med ro. Gaar inn mot Flekkefjord. Baaten taaler nok sterk kuling men er mer usikre paa mannskapet. Meldt fint seilevaer til i morgen. Etter noe handling paa Flekkefjord skal vi töffe ut til Hidra, et lite öy der vi skal overnatte til i morgen.

 

Bilder har vi tatt masse, men det trengs en del tolmodighet til lasting til PC over til liten format og opplasting. Akkurat naa krever det for mye av en trött og sliten mannskap.

 

Fikk nettopp kjeft av en av sunnmöringene her. En venn oppdaget at jeg har omtalt de som "fra Aalesund". Dette er helt feil. De er fra Giske kommune. Dette er visst en veldig vikig presisering.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Det var lurt å ta en stopp i Flekkefjord med dette været. En såpass liten båt hiver en del mer på seg enn 44-fotingen min. Da vi rundet Jæren i kuling i forfjor kunne vi, på lang avstand, se flere seilbåter på noe over 30 fot som oppførte seg langt mer utrivelig enn vår. Så lenge alt det tekniske fungerer er jo det utrolig hvor mye styggevær en båt tåler men mister en framdrift/styring kan det fort bli ganske så ille...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja da ha vi vaert i Flekkefjord og handlet septikslange, elektrisk ovn (Wallasen er steindau), pizza, ferskmat, diesel (prioritet i den rekkefölge.) Flott havn forresten. Det er en omvei paa grunn av at det ligger langt inn i fjorden, men det er ein kjekke plass. Synd at det regnet omtrent hele tida.

 

Naa töffer vi innaskjaers mot Kirkehavn et lite havn paa Hidra noen mil vest for Flekkefjord. Her skal vi overnatte og det vil gi oss et bra start paa dagen i morgen. Haaper vi faa tigge oss til noe ström. Sist kveld paa Lindesnes var fryktelig. Vaat og kaldt og Breiflabb overalt.

 

Naar det gjelder kommunikasjonsproblemer saa tror jeg nok det er mest oss to tyskere som maa ta skylden. Sunnmöringene gjör en glimmra jobb. Uten dei hadde det ikke gaatt.

 

Kjekkt med alle kommetarer dere skriver. Kan ikke kommentere alle tilbake men det er veldig kjekkt aa lese!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Flott at dere prioriterer sikkerhet.

Det blir kanskje en overnatting på Rasvåg på Hidra. Et sted jeg har seilt innom mange ganger og kan anbefale på det varmeste.

Alternativet er Kirkehamn om dere velger Hidra.

Antar at dere vet at dere ikke kommer gjennom Eidekanalen med mast.

Håper dere viser god avstand til land når dere passerer sør for Lille Prestskjær!

Link to post
Share on other sites

Ja da ha vi vaert i Flekkefjord og handlet

Søren også... å så jeg som var i Flekkefjord idag middag og så til båten ! Hvor lå dere ?

Båten vår ligger på seilbåtbrygga - midt i byen.

 

Er sikker på at dere får det greitt i Kirkehavn. På Isbua kan dere få dere både havn, strøm, pils og dusj.

Ha en god tur videre nordover. Egersund er en grei plass å hvile ut om været er ille.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ja da seilbaaten heter AIDA. Og det var fuktig! Ja vi har truffet den lille ferja to ganger baade pa vei inn og ut til Flekkefjord. I Flekkefjord laa vi ved tollbodkaia, naa gutta hadde handlet paa Amfisenteret krysset vi kanalen og hentet diesel og matvarene ombord ved den Opelforhandleren. Hadde vi visst at GeirT er i Flekkefjord hadde vi gjerne hilst paa deg...

 

Kirkehavn er en fin plass. Vi valgte den havn for a komme oss lengst mulig ut til i morgen.

Först gikk vi i land ved en kai gikk litt rundt og fant isbua etterpa. Gikk iland der fikk oss en dusj, ström, varmet baaten og naa er livet bare herlig. Kirkehavn ligger nesten helt ut i havgapet og er en fantastisk plass. Ganske kupert en stor kirke, derav navn tipper jeg. Gjestehavn er koselig og en lun lite spisested. Anbefales.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Nei da, men vi fikk kjöpt en liten el-ovn og fikk ström naa. Wallasen er noe galt med den lekker parafin og jeg tror vi maa skru den fra hverandre. Dette var ikke veldig fristende idag med regn og wallasen montert under cockpitbenken...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Kjekt aa sjaa at det er saa mange som fylgjer oss paa ferda. Eg er ein av desse "berömte Sunnmöringane".

Akkurat no er eg ein av dei gladaste i verda, kjem nok til aa leggje meg utan dei 2 ullstilongsane, joggebuksa, dei to ulltröyene, dei to flisjakkene og tjukkegensaren i natt. Eg trur at eg dropper hua ogsaa. Utruleg kva 2 kW kan gjere!

Fekk akkurat kommentert fraa Vidar, sunnmöring nummer to at "dette kan bli litt for varmt". Eg gler meg til aa vakne av varmen i morgon!

 

M/S Malene: Flott ferje daakke har her. Heftigaste manövreringa syd for stadt! Maa sei eg vart litt imponert der.

 

Men no er det vel paa tide aa faa seg litt sövn. Öss ska segle ejn go möle i mörgaa. Blir nok et nautigt ruskevaejr.

Reknar med at det heng att litt rotsjö fraa natta sine herjingar.

 

God Natt alle ihop!

 

-Chris-

 

 

http://idrett.speaker.no/organisation.asp?orgelementid=62970

Link to post
Share on other sites

Vi har nettopp snakket med kapteinsfruen og hun sa Tananger i dag og via Karmøy til Austevoll i morgen. Det skulle vel gi mulighet for ankomst Bergen på lørdag. Det blir vel neppe buekorps, men sikkert stor ståhei blant visse deler av befolkningen innerst i Lysefjorden. :smiley:

 

Fanafjord kommer vel på med noen mer detaljerte opplysninger.....

 

Hva sier du forresten Capt`n til å gå ut å være mottakelseskomite på lørdag? Været ser ut til å bli strålende iflg yr.no.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...