Jump to content

Fanafjord seiler hjem til Bergen


Fanafjord

Recommended Posts

Ok, da må jeg lage en proposisjon og presentere den for lagtinget før odelstinget uttaler seg og regjeringa tar den endelige avgjørelse (som du forstår er det ikke så mye jeg har mandat til å avgjøre selv).

 

Men det hadde vært ordentlig morosamt å tatt båten ut for å møte dem i korsfjorden et sted kanskje, for så å følge på de siste nm.

 

Vi får følge med på ferden videre og det aktuelle tidspunkt for ankomst...

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Dersom de fremdeles ikke har fått fikset toalettet kan det jo da anbefales at de går innom Buena hvor det nå er gjestetoalett. Der er det vel også plass til at det lokale janitsjarorkester kan stille på kaien. Å mobilisere lokal ordfører blir vel feil, ettersom Nordviken ligger like over grensen til Bergen. I alle fall regner vi med at man tar sjarmøretappen rundt Lysøen med full flaggpryd.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Heisann, da har vi kommet oss helt frem til Skudeneshavn. Her på Karmøy bor Svigers og de har til og med PC med norsk tastatur.

 

Jo det gikk veldig flott idag. Solskinn og påskegodt. Startet kl 8:00 idag morges i Kirkehavn og la oss 6 nm utforbi kysten. Det gikk fort unna vi surfer godt med opp til 9 knop på GPSen. Var litt redd siden de meldte liten kuling når vi skulle forbi Jæren, men det gikk helt fint. Etterhvert skjønte vi at vi kunne rekke Karmøy. Vi var der kl 9 om kvelden og synes det var veldig bra distanse idag.

 

Jeg må si at tross sviktende varmeapperat er jeg veldig fornøyd med båten. Den er stiv, rask og gøy å seile.

 

Nå koser vi oss med varm mat (Lammestek og gratinerte poteter, og kremkake til dessert. - Jeg syns svigermødre er sin vekt verd i gull...)

 

I morgen skal vi videre. Vi få se om vi kommer til Lysefjorden i morgen eller om vi tar det veldig med ro og tar en ekstra overnatting.

 

Når vi kommer hjem skal jeg poster litt bilder fra turen!

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor sans for forslaget om å møte Fanafjord og de bolde sunnmøringer med kortesje siste stykke. Dersom Fanafjord fortsatt er på nett; kan du sørge for å gi oss meldinger på Båtplassen litt utover dagen i morgen? De av oss som er ute på fjorden vil jo også lytte på VHF... Kan vi anbefale kanal 06? Kringkasting er jo ikke helt i tråd med regelverket, men en melding til Laholm vil bli mottatt, og jeg har mulighet for å sende meldinger videre på Båtplassen om dere ikke skulle ha det.

 

Det høres jo ut til å ha vært en flott tur, og alle vi som har fulgt med er jo sultne på oppdatert informasjon, gjerne med bilder....

Laholm

Link to post
Share on other sites

Det der ned svigermødre og vekt i gull får stå for din regning, Fanafjord, men det er kjekt når de kan lage mat! Og listen ligger vel ikke høyt for karer som knapt har smakt skikkelig mat på en uke... :smiley:

 

Nå må jeg jo si at jeg vet hvem din svigermor er, Fanafjord, og må vel innrømme et hederlig unntak fra regelen i ditt tilfelle. :flag:

 

Ble fristet til å dra en dansk svigermorvits:

 

Hun: - "Når nu svigermor skal flytte ind hos os, bliver vi vidst nødt til at købe et større hus."

Han: - "Det nytter ikke, hun finder os alligevel." :flag_da:

 

Eller denne:

 

Pappa, hva het egentlig svigermor til Adam?

-Adam hadde ingen svigermor, husk at han bodde i Paradiset...

 

he, he...

 

Flott at dere nærmer dere hjemmehavn!

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Skal holde dere oppdatert hvordan det går med oss og ka tid vi planlegger å komme inn mot Lysefjorden. Men som sagt vi tar det kanskje litt med ro i morgen og tror ikke at vi rekker hjem i morgen. (Egentlig har jeg tenkt å spare distansebonus til Sunnmøringene...)

 

Men jeg skal skrive litt hva vi gjør. Det høres jo litt staselig ut med kortesje.

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Flott at dåkke he komt so langt, Fanafjord. Høyres ut som om du trives betre no enn på regattaen for to år sia! D e bra!!!

Maten til svigermor di kan absolutt anbefalast, men når det gjeld vekt i gull veit eg om svigermødre som gir betre utteljing!

Ser fram til å sjå bilete.

Link to post
Share on other sites

Har full forståelse for at Fanafjord tar seg god tid med denne siste etappen.

Slike gutteturer som dette er gull verd, og dersom alle "gutta" ombord har satt av hele påsken (og fått hjemmets velsignelse til det), burde de nok seile et par runder rundt Austevoll og overnatte et par netter i Bekkjarvik slik at de får full uttelling for denne turen :lol::lol::lol:

 

Uansett: velkommen til hjemlige farvann og snarlig feste i egen bøye :flag:

 

Tror kanskje det blir vanskelig for meg å møte opp i velkomstflåten.

 

Kanskje du Bergen dørk kan sende meg en SMS når du vet en noenlunde ankomsttid (dersom du får nyss i det), så skal jeg se hva jeg får til.

 

mvh

Capt'n

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
Share on other sites

Jepp, kjenner vi Fanafjord rett så kan han godt være troendes til nettopp å gjøre dette - å ta en ekstra runde for å nyte turen. :lol::lol:

 

Skal se hvilken informasjon jeg får fatt i og når de tar sjarmøretappen. Skal informere når jeg vet noe.

 

mvh Bergen Dørk

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hei hei, da har vi kommet frem til Fitjar i kveld. Koselig plass. Det var mye vind fra Karmöy hit. Sletta og ogsaa den aapne fjroden mellom fastlandet og bömlo var ekstrem mye vind, men lite bölger.

 

Vi seilte ofte rundt 7 knop. Veldig aktiv seiling, trimming hele veien. Sent paa ettermiddagen var det en periode der vinden löya litt og sunnmörsgutta synes det var helt perfekt aa pröve spinnaker som vi hadde funnet i en gammel bag under benken. Vi gjorde en fart av over 5 knop bare for seil men de liker aa seile regatta og seile en baat i en hel uke uten aa pröve spinnakeren var helt uakseptabel. Bagen var merket med 1987. Saa dette var ikke ny, men riktig stort. Fant ut at en Albin Ballad har en 75 kvm spinnaker. Spinnakeren var enormt vi fikk det opp alright ved Bömlobrua og surfer med en vanvittig fart (8 knop). Etterhvert lösnet brasen fra spinnakerbomen og vi fikk en helt ukontrollerbar spinnaker-kite. Vi fikk det ned uten noe större problemer og adrenalinkicket var bare ubeskrivelig. Vi har filmet hele greia og vi skal poste den paa YouTube i helgen.

 

Videre gikk det gjennom Fitjaröyene frem til en veldig trivelig gjestehavn paa Fitjar.

 

I morgen skal vi hjem og som alltid paa denne turen vet vi ikke helt hvor og naar vi kommer frem. Regner med at vi koseseiler litt paa den siste dagen men pröver aa komme til Lysefjorden midt paa ettermiddagen. Kanskje vi gaa vest for Huftaröy paa Austevoll.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Snakket med Fanafjord litt over kl 11. De seiler nå i fin vind vest av Huftarøy (Austevoll) og har vel ca 15 nm foran seg før de ankommer Nordvik. De vil nok ankomme om ca 3-timer, dvs ved 2- 1/2 3 tiden til Lysefjorden.

 

Bøyen til Fanafjord er ikke tilstrekkelig sikret ennå, så hvis det er noen som har tips/eller kan tilby et par ukers plass ved kai eller i en bås inne i Lysefjorden inntil dette er ordnet, så er han meget interessert.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har ordndet meg med böyefortöyning :-)

 

Er naa vest for Huftaröy og er i Korsfjorden om en times tid. Dette var göy folkens. Takker alle som har vaert med og gitt tips. Spesiellt takk til Hilmar som sörget for at vi visste at vi kunne starte turen.

 

Som sagt skal publisere litt bilder og en video eller to senere i helgen.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...