Jump to content

Hvem forhandler små dobble dieselfiltre?

bjorngb

Recommended Posts

Med dobbelt filter tenker jeg ikke filter og vannutskiller i ett, men to filtre hvor det er en velger, slik at jeg kan velge å bruke det ene eller det andre filteret. Med dette oppnår jeg å kunne bare skifte over til et annet filter om det ene går tett i dårlig vær...

Racor har flere som er dobble, men maritim har dem ikke i onlinekatalogen, men de kan kanskje skaffe...

Redigert av bjorngb (see edit history)

Dobbel filterholder med vender, tror jeg de fremdeles har hos Varhaug Diesel Elektro på Lura.

Da jeg kjøpte kunne jeg velge størrelser på filter til samme holderen og flere typer filter.

Jeg prøver nå en type som ikke slipper gjennom vann-emulsjon (vann som er pisket inn i dieselen) og som har avtapping.

Har en teori om at slik vannblanding er svært uheldig å få inn i dieselsystemet bl.a. korrosjon, frysing, dårlig smøring osv...

Redigert av Jonas (see edit history)

En veldig enkel og billig måte å få dobbelt filter er å kjøpe 2stk EFG316 filter fra en Ford bilforhandler og en liten 3-veis ventil.

EFG316 er komplette med finfilter og holder i ett stykke. De har slangestusser og tapping i bunnen og trenger ikke å luftes.

Står orginalfilteret "krøkkete" og utilgjenglig på motoren er det bare å erstatte med EFG316 og montere dette på en mer servicevennligt sted i maskinrommet.

Jeg kjøpte denne typen hos Sandnes Elektro-Diesel for ca 4 år siden, husker ikke helt prisen men tror det var ca 600 kr komplett med to filter.

Kapasiteten på disse er nok noe høyere enn det du trenger men det kan være at de har en mindre type også. Jeg har sett samme type hos Jama Marina men der var det over dobbel pris av hva de forlangte hos Sandnes Elektro-Diesel.

7_-1767971163.jpg

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Husker ikke om det stod noe om det i bruksanvisningen, men jeg luftet begge filtrene slik at det andre er klar til bruk.

Litt av poenget for meg med å ha dobble filter var om det ene var i ferd med å gå tett så va det bare å åpne motorkassen og vende over kuleventilen til det andre uten og stoppe maskinen. Dersom det ene er tomt så må du vell stoppe maskinen vende over og så lufte hele dritten midtfjords. :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Det koster noen kroner med det doble filteret. Fordelen er at du i praksis kan kjøre på det samme filteret til det går tett så vrir du bare over til et friskt filter. I havn bytter du da det gamle filteret. Regner med at du kan kjøre i mange år før du behøver å bytte filter. Nå har jeg bare ett finfilter og da bytter jeg foran hver sesong for å være sikker. I og med at jeg nå har seil så er det ikke like kritisk å få motorkutt som da jeg kun hadde motor.

Bastard, du kan montere en gummiblåsa framför filtret, det gör det veldi enkelt o lufte !

Eller du kan gjøre som meg: Montere en elektrisk matepumpe fra Biltema! Nå er luftingen en lek: Sett på tenningen, åpne lufteskruen, vent til det kommer kun ren diesel, steng! Nesten så det er gøy å lufte!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg var innom Sandnes Elektro Diesel i dag og fikk et slikt filter :-) Dette er egentlig et finfilter for lastebiler. De mente at det ikke burde være nødvendig med et grofilter i tillegg. Jeg har et eget finfilter på motor. Kommer det til å være storforbruk av filter fremover? Bruker dere andre noe grovfilter forran dette?

Hei Bastard,

Det er en lufteskrue pr filter, jeg har merket disse med en rød ring.

Når jeg kjøpe dette filteret så var det monterte en blindplugg i hver ende (merket med blå ring). Her kan du skru ut den ene for tilkobling av slange for returdiesel.

dobble_dieselfiltre.jpg

Dette var nyttige tips. Skrekken er jo tette filtre, og de tetter seg alltid når det passer som værst. SF, jeg lurer på dette bildet, det er vel ikke bilde av en Steyr? Ligner mer på en grønn VP? Hvor stor motor har du montert dette filteret på? Har absolutt lyst til å anskaffe dette filteret, ser at det er beregnet for en fuel flyt på 165 l/min. Jeg har en Mercruiser 4,2 D-tronic, og sliter med å finne max fuel - flyt på denne motoren (fuel flyt = forbruk + retur diesel).

Noen som kan hjelpe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...