bjorngb Startet 5.April.2009 Link til dette innlegget Startet 5.April.2009 (redigert) Er det noen som vet hvem som forhandler dobble dieselfiltre (forfilter)? Har funnet noen som tar 190l/t, men det trengs vel ikke med en 30hk motor? Vet at det er mye som går i retur, men jeg bruker mindre enn 8l/t - hvor mye må filteret takle? Redigert 5.April.2009 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 http://www.maritim.no/product.aspx?id=4320...upkey=006003132 dette er vel mest vanlig vel? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bjorngb Svart 5.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 (redigert) Med dobbelt filter tenker jeg ikke filter og vannutskiller i ett, men to filtre hvor det er en velger, slik at jeg kan velge å bruke det ene eller det andre filteret. Med dette oppnår jeg å kunne bare skifte over til et annet filter om det ene går tett i dårlig vær... Racor har flere som er dobble, men maritim har dem ikke i onlinekatalogen, men de kan kanskje skaffe... Redigert 5.April.2009 av bjorngb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Ikke veldig små disse heller, 165 liter Mulig det kan skafes mindre filtere til denne venderen? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 (redigert) Dobbel filterholder med vender, tror jeg de fremdeles har hos Varhaug Diesel Elektro på Lura. Da jeg kjøpte kunne jeg velge størrelser på filter til samme holderen og flere typer filter. Jeg prøver nå en type som ikke slipper gjennom vann-emulsjon (vann som er pisket inn i dieselen) og som har avtapping. Har en teori om at slik vannblanding er svært uheldig å få inn i dieselsystemet bl.a. korrosjon, frysing, dårlig smøring osv... Redigert 5.April.2009 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bjorngb Svart 5.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Arentz & Amundsen A.S har noen Racon filtre http://www.aram.no/drivstoffiltere.asp, men prisen er for stiv for de doble filtrene... Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 5.April.2009 Link til dette innlegget Svart 5.April.2009 Prøvd Filterteknikk i Oslo ? De har utrolig mye forskjellig. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
TMe Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 En veldig enkel og billig måte å få dobbelt filter er å kjøpe 2stk EFG316 filter fra en Ford bilforhandler og en liten 3-veis ventil. EFG316 er komplette med finfilter og holder i ett stykke. De har slangestusser og tapping i bunnen og trenger ikke å luftes. Står orginalfilteret "krøkkete" og utilgjenglig på motoren er det bare å erstatte med EFG316 og montere dette på en mer servicevennligt sted i maskinrommet. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 (redigert) Jeg kjøpte denne typen hos Sandnes Elektro-Diesel for ca 4 år siden, husker ikke helt prisen men tror det var ca 600 kr komplett med to filter. Kapasiteten på disse er nok noe høyere enn det du trenger men det kan være at de har en mindre type også. Jeg har sett samme type hos Jama Marina men der var det over dobbel pris av hva de forlangte hos Sandnes Elektro-Diesel. Redigert 6.April.2009 av SF (see edit history) Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
M/S Bastard Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 (redigert) Hvordan ordnet du med lufting og greier på det doble SF. Jeg har også ett slikt som skal monteres men ble litt usikker på hvordan jeg skal lufte osv. Kjøpte brukt, og har selvfølgelig ikke noen monteringsanvising Jeg hadde tenkt og montere det mellom vannutskiller og finfilter på motor. Redigert 6.April.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Hei Bastard, Det er en lufteskrue pr filter, jeg har merket disse med en rød ring. Når jeg kjøpe dette filteret så var det monterte en blindplugg i hver ende (merket med blå ring). Her kan du skru ut den ene for tilkobling av slange for returdiesel. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
M/S Bastard Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Ja, men du har vel montert etter fødepumpe? Jeg har ikke det, og da vil jeg bare trekke luft igjennom. Returen min går rett til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Det har du helt rett i, dersom du har den før fødepumpen så blir det verre med luftinga. Nå står jo utløpsslangen på høyeste punkt mulig det holder at du lufter finfilteret og at du trekker med deg evt luft fra duplexfilteret. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
M/S Bastard Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Skal prøve på det. Det jeg lurer på da, fyller man begge filtrene i holderen eller står det ene tomt? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Husker ikke om det stod noe om det i bruksanvisningen, men jeg luftet begge filtrene slik at det andre er klar til bruk. Litt av poenget for meg med å ha dobble filter var om det ene var i ferd med å gå tett så va det bare å åpne motorkassen og vende over kuleventilen til det andre uten og stoppe maskinen. Dersom det ene er tomt så må du vell stoppe maskinen vende over og så lufte hele dritten midtfjords. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
M/S Bastard Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Det ante meg det ja. Det er også grunnen til at jeg vil ha filter med vender. Takker for hjelpen, nå skal jeg i båten og snekre litt Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Ja, men du har vel montert etter fødepumpe?Jeg har ikke det, og da vil jeg bare trekke luft igjennom. Bastard, du kan montere en gummiblåsa framför filtret, det gör det veldi enkelt o lufte ! funker bra Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
M/S Bastard Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Ja, kanskje det kan være noe. Raskere enn og sitte med hendelen på fødepumpe, og ikke minst mere behagelig Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 funker bra på min motor...62 hk Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
blueline Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Det koster noen kroner med det doble filteret. Fordelen er at du i praksis kan kjøre på det samme filteret til det går tett så vrir du bare over til et friskt filter. I havn bytter du da det gamle filteret. Regner med at du kan kjøre i mange år før du behøver å bytte filter. Nå har jeg bare ett finfilter og da bytter jeg foran hver sesong for å være sikker. I og med at jeg nå har seil så er det ikke like kritisk å få motorkutt som da jeg kun hadde motor. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Bastard, du kan montere en gummiblåsa framför filtret, det gör det veldi enkelt o lufte ! Eller du kan gjøre som meg: Montere en elektrisk matepumpe fra Biltema! Nå er luftingen en lek: Sett på tenningen, åpne lufteskruen, vent til det kommer kun ren diesel, steng! Nesten så det er gøy å lufte! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjorngb Svart 6.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Jeg var innom Sandnes Elektro Diesel i dag og fikk et slikt filter :-) Dette er egentlig et finfilter for lastebiler. De mente at det ikke burde være nødvendig med et grofilter i tillegg. Jeg har et eget finfilter på motor. Kommer det til å være storforbruk av filter fremover? Bruker dere andre noe grovfilter forran dette? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Jeg hadde ikke grov filter i tillegg kun en sil som satt forran matepumpa for å beskytte denne mot større partikler. Hva kostet den i dag, husket jeg sånn noen lunde korrekt? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
bjorngb Svart 6.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 Den var 1100,- med to filtre. Ser ut som den samme som Maritim har til 1530,- Jeg kjøpte med to ekstra filtre. I filtrene til den (og de jeg kjøpte i reserve) er det tappekran i bunn for vannutskilling - men det kan sikkert være lurt med egen vannavskiller først. Sitér dette innlegget Link to post
Petterøe Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Hei Bastard, Det er en lufteskrue pr filter, jeg har merket disse med en rød ring. Når jeg kjøpe dette filteret så var det monterte en blindplugg i hver ende (merket med blå ring). Her kan du skru ut den ene for tilkobling av slange for returdiesel. Dette var nyttige tips. Skrekken er jo tette filtre, og de tetter seg alltid når det passer som værst. SF, jeg lurer på dette bildet, det er vel ikke bilde av en Steyr? Ligner mer på en grønn VP? Hvor stor motor har du montert dette filteret på? Har absolutt lyst til å anskaffe dette filteret, ser at det er beregnet for en fuel flyt på 165 l/min. Jeg har en Mercruiser 4,2 D-tronic, og sliter med å finne max fuel - flyt på denne motoren (fuel flyt = forbruk + retur diesel). Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.