Jump to content

Status bruktmarkedet for seilbåt?

Voff

Recommended Posts

Lurer på å kjøpe meg sånn ca. 38 fots seilbåt. Den skal i perioder benyttes som bo-båt.

Det er jo visstnok krisetider; særlig i båtbransjen :wink: . Hvordan er ståa på seilbåtmarkedet for tida? Er det stort prutningsmonn? Er brukt tungsolgt? Kan man regne med mye rabatt på nytt?

Hva med tidligere charterbåter; noe å styre unna?

Greit å ha litt kunnskap om markedet før man tar noen avgjørelser.

Noen observasjoner; Bavaria, som visstnok skal være noe dritt :wink: , synes å ha de høyeste bruktprisene sånn i prosent av nypris. De synes også å bli solgt, faktisk. Jeg synes også at enkeltes prisforlangende synes sykt høyt; f.eks en ti gammel båt koster omtrent det samme som samme båt ny fra forhandler (normalt godt utstyrt m/frakt)! Whats the deal?

Redigert av Voff (see edit history)

Tidligere charterbåter er helt fint. Oftest godt vedlikeholdt på den tekniske biten. Bavaria er ikke dritt. Men ikke nødvendigvis så bra heller.

Hva forventer du av båten din?

Har en kompis som skal vurderer å selge en bav 38. Han opplever en god del interesse. Det er vel helst skikkelig gamle båter som er rimelige. 10 år er ingen alder.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Det er mye rimelig og bra i 38-fots størrelsen. Populære båter fra kjente verft holder seg best i pris ser det ut til, Bavaria er en av disse. Ellers holder svenske båter seg relativt stabilt høyt i pris. Skal du ha en båt for å bo i den og få mest mulig båt pr krone er det kanskje verd å satse på en mindre populær type som f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16617493

Grunnen til at seilbåter spesielt holder seg godt i pris og at det ikke er stor forskjell på nypris og bruktpris, er kanskje at prisen som er oppgitt fra verft/forhandler er helt ribba båt. Det er ikke uvanelig at man koster på 150-200.000 på en ny båt før den er i tilfredsstillende stand. Med et prisfall det første året på 15-20% vil man i mange tilfelle likevel ikke komme under basisprisen.

www.iver.no

Jeg synes også at enkeltes prisforlangende synes sykt høyt; f.eks en ti gammel båt koster omtrent det samme som samme båt ny fra forhandler (normalt godt utstyrt m/frakt)! Whats the deal?

En mulig grunn til at seilbåter holder seg bedre i pris enn motorbåter etter å ha seilt i 10 år eller mer er vel at i motorbåten har man en veldig dyr del - motoren - som kan begynne å merke tidens tann. Det er jo en motor som slites i seilbåten også, men her ligger verdien av motoren på 5-10% av båtens totalkostnad, og ikke 30-50% som den vel kan gjøre på motorbåter.

Så - en litt suspekt motor vil føre til et dramatisk prisfall på en motorbåt, men et mere moderat prisfall på en seilbåt.

Seil er en annen dyr komponent i en seilbåt, men disse er gjerne byttet ut - helt eller delvis - på en 10 år gammel båt. Skal kanskje byttes for 2. gang etter 10 år? Man trenger imidlertid ikke bytte alt på en gang. Kan spre det over noen år for å unngå konkurs.

En motor som må byttes må derimot tas i ett stykke.

S/Y Surprise

Nå koster fort en ny motor ferdig satt inn i en seilbåt over 100 lapper + mva. Så direkte billig er det ikke. Utrolig når man tenker på det er serieprodusert industriprodukt med noen tilpassninger.

Bavaria er like mye dritt som Toyota er. Begge selger mye, har relativt få feil og forhandlere som tar kundekontakt og reklamasjoner seriøst. Hverken Toyota eller Bavaria kan skryte på seg å være direkte innovative i sine løsninger og det ser det ut som betaler seg.

Personlig har båten min kostet meg rundt 800k ferdig utrustet ny på sjøen for 1 år siden, ville neppe fått noe særlig over 700k for den idag. Regner og håper ikke verdifallet forsetter i samme takt. Ny pris annonseres med 545k. Denne prisen tilsvarer flatpakke fra IKEA, den må først til vannet, så rigges og stoffes. Vips var prisen 600k, så kommer tillegg for utstyr som varmtvann, varme, dusjanlegg, plotter, autopilot, anker baug/akter, ekstra forbruksbatteri, ekstra luftuttak i forpigg/bad, lazyjack til storseil (hvis ikke man koster på seg en rullestor), foldepropell. I tillegg er ikke Euroen 8,1 som prisen stipulerer.

Jeg byttet motor i min 12 år gamle Bavaria ifjor og da betalte jeg rett under 70 for motoren inkludert drev. Selve jobben med å bytte gjorde jeg selv med god hjelp men stort mer enn en effektiv dag var det vel ikke med jobb.

Er stor forskjell på å bytte motor i en gammel båt fra 70 tallet der kanskje dørken må skjæres opp for å få dyret ut, tanker må byttes eller renses, aksling må ut osv osv og i en mer moderne båt der det hele er ganske bolt-on.

Ellers var det en som spurte hvor lenge Bavaria har laget seilbåter. Jeg mener de startet opp på 80 tallet men at det for alvor skjøt fart mot slutten av nittitallet med Holiday og Exclusive seriene fra 1996 og utover. Rundt år 2000 startet masseproduksjonen opp for alvor.

Når jeg sa Bavaria var noe dritt så var det ment som sarkasme :wink:

Uansett, hva jeg ønsker meg er en noenlunde rommelig turbåt som ikke gir dyre påkost i form av nødvendige oppgraderinger med det første. Derfor ikke for gammel.

Hva jeg lurer på er om det er kjøpers market for brukte seilbåter nå. Om prisene er i fall. I følge media synes det sånn.....

Virker faktisk ikke som det er så voldsomt kjøpers marked for tiden , er en god del båter som selges rimelig raskt for tiden , en av medlemmene her på forumet la ut sin båt for 2-3dg siden og skal ha visning allerede i morgen , den lå ute i fjor høst i et par mnd uten så mye som en eneste mail/tlf.

Vet om 2 andre som har solgt nå etter kort tid og i tillegg så var det vel en her på forumet med en bav 30 som brukte en ukes tid på å selge over prisantydning.

Nye båter derimot er nok verre og da spesielt motorbåter

En kjenning av meg kjøpte brukt bav 42cr for 1,3'. Prisantydning tror jeg var 1,390'. Syns ikke det var spesielt billig, kanskje renten er for lav til at det kan bli kjøpers marked.

Kanskje finanskrisen slår mer til i utlandet. Da kan det være smart å handle nedover i europa/middelhavet?

En kjenning av meg kjøpte brukt bav 42cr for 1,3'. Prisantydning tror jeg var 1,390'. Syns ikke det var spesielt billig, kanskje renten er for lav til at det kan bli kjøpers marked.

Kanskje finanskrisen slår mer til i utlandet. Da kan det være smart å handle nedover i europa/middelhavet?

For å si det sånn; jeg kan få 2003-2005 modeller Bavaria 38 i det store utland for under 600 000 kr. Prisforlangende for disse i Norge er over millionen. Selv med moms og HK avgift er det hundretusener å spare....

For å si det sånn; jeg kan få 2003-2005 modeller Bavaria 38 i det store utland for under 600 000 kr. Prisforlangende for disse i Norge er over millionen. Selv med moms og HK avgift er det hundretusener å spare....

Løp og kjøp.kan umulig være noe å drøye etter. :confused: Ingen hadde ikke fått min B 38 2005 en krone under 1.050.000.Kunne solgt den forige uke for den prisen,ble faktisk spurt,sto ferdig opppusset klarfor sjøsetting,like fin som tatt ut av "butikken",men ikke aktuellt å selge båten på 8-10 år :sailing::cheers:

mvh

fem@il

For å si det sånn; jeg kan få 2003-2005 modeller Bavaria 38 i det store utland for under 600 000 kr.

Selv med moms og HK avgift er det hundretusener å spare....

Hvorfor ikke kjøpe en 8-10 stykker i det store utland for under 600k og selge dem i Norge for over 1 mill... Da kan du gjøre deg bortimot ett par mill på noen få uker....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ellers var det en som spurte hvor lenge Bavaria har laget seilbåter. Jeg mener de startet opp på 80 tallet men at det for alvor skjøt fart mot slutten av nittitallet med Holiday og Exclusive seriene fra 1996 og utover. Rundt år 2000 startet masseproduksjonen opp for alvor.

Gamle Bavaria båter er av god kvalitet, en bavaria 41 fra 1997 mener jeg å huske at de skulle ha 1,8 mil for i sin tid, med utstyr.

i 1999 startet de med "optimaliserte skrog i hendhold til reglerverk, men ikke et gram formye."

og da var de også mye billigere. p.g.a insparingene de gjorde.

da sank også kvaliteten og skrogene ble tynne vinglete og i litt sjø så knirker det så mye, (i enkelte båter) at det slett ikke høres godt ut.

Men de siste 2-3 årene virker det som om at de har klart og stive dem opp.

Alle båter til sitt bruk.

Selv seiler jeg mye i kompiss båt, bavaria 36 (lokal regatta) og det syns jeg er den beste båten bavaria har laget.

ha en fortsatt flott påske. :easter:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hvorfor ikke kjøpe en 8-10 stykker i det store utland for under 600k og selge dem i Norge for over 1 mill...

Fordi nordmenn generelt er utrolig skeptiske til båter som er brukt i utleie. Normal bruk i nisselandet er 4 uker i året pluss en helg ekstra i hver ende av sommeren . Da høres det jo ut som en båt som er gått 5 sesonger i utleie kan sammenlignes med 30 år gammel båt her hjemme. Slik er det heldigvis ikke.

Vedlikehold og oppgraderinger utført av amatører derimot populært i norge. Forbedringer foretatt av profesjonelle som f.eks utbedring av kjølskade blir derimot sett på med skeptisk blikk... :smiley::flag::crazy:

De startet opp på slutten av 70-tallet, men kom med sin første "store" båt i 1981. De første båtene fra Bavaria var konstruert av Axel Monaupt, disse var solide og ikke masseproduserte slik som de ble fra 90-tallet en gang.

De gamle modellene er 300, 340, 370, 390, 770, og 890 som var deres første store båt. Disse gamle Bavaria har et solid skrog og er tunge i forhold til dagens båter, kjølvekten var også på 45% på disse gamle båtene. Uvist hvor mange som ble produsert av disse gamle Bavaria, og kanskje er det ikke så mange av de i Norge.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Støtter ikke forslaget om å kjøpe noe som er mindre kjent/mindre populært. Sannsynligvis skal han selge båten en gang, og da er det lettere å få solgt en kjent og populær båt.

Det er mye rimelig og bra i 38-fots størrelsen. Populære båter fra kjente verft holder seg best i pris ser det ut til, Bavaria er en av disse. Ellers holder svenske båter seg relativt stabilt høyt i pris. Skal du ha en båt for å bo i den og få mest mulig båt pr krone er det kanskje verd å satse på en mindre populær type som f.eks denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16617493

Grunnen til at seilbåter spesielt holder seg godt i pris og at det ikke er stor forskjell på nypris og bruktpris, er kanskje at prisen som er oppgitt fra verft/forhandler er helt ribba båt. Det er ikke uvanelig at man koster på 150-200.000 på en ny båt før den er i tilfredsstillende stand. Med et prisfall det første året på 15-20% vil man i mange tilfelle likevel ikke komme under basisprisen.

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Voff: Kunne der være noe aktuelt i denne annonsen? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=16971197

Definitivt. Nå er da middelhavet vel langt unna. Hadde tenkt på noe litt nærmere. Kanskje noe litt rimeligere; sånn mellom 550K-650K - man må jo betale Norsk moms også :sad:

Saken er at jeg bor såpass langt nordpå at sjansen for å finne en båt nær meg er svært liten. Det betyr at jeg må belage meg på en lengre seiltur uansett. Da kan den likegjerne gå fra utlandet......

Jeg har jo hørt litt forskjellig om megleren (kai dahl- som suzuki skriver). Han har nok regnet inn litt avanse til seg selv, så du drar dit selv kan man sikkert presse prisene. Fordelen med han er kontroll på alt dette med papirarbeidet samt at han sikkert kan tilby hjemseiling.

Løp og kjøp.kan umulig være noe å drøye etter. :confused: Ingen hadde ikke fått min B 38 2005 en krone under 1.050.000.Kunne solgt den forige uke for den prisen,ble faktisk spurt,sto ferdig opppusset klarfor sjøsetting,like fin som tatt ut av "butikken",men ikke aktuellt å selge båten på 8-10 år :sailing::cheers:

mvh

fem@il

Jeg synes det er dyrt. En ny Bavaria 38 koster 930.000 levert fabrikk. I tillegg gir Bavaria nå mellom 90.000 - 300.000kr i rabatt ved kjøp av ny båt. Er du heldig får du litt hos forhandler også. Jeg betaler ikke over millionen for en 2003-2004 bavaria 38. Her sakset fra Seilas:

Rabattene gjelder alle seilbåtene i Bavarias 2009-program, bortsett fra 55-foteren, ifølge Jamie Millar på den australske hjemmesiden bavariayachts.com.au.

Andres Cardenas, adm. direktør i Bavaria Yachtbau uttaler at

–verftet i den vanskelige finansielle situasjonen verden befinner seg i dag med dette vil gjøre det enda mer fristende å velge en båt fra Bavaria i år. "

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...