Jump to content

Status bruktmarkedet for seilbåt?


Voff

Recommended Posts

Dette er jo ganske enkelt. Vi regner da på elan 45'en som jeg linket til. Det kostet det meg ca 7000 euro å leie hentemannskap herfra. dvs ca 50000,- nkr. Så ble det ca 20 000 i reperasjoner og diesel på hjemturen. Hentefirmaet tar også ekstra betalt for dagen når de ligger til kai for reperasjoner. Hvis seilene er i dårlig stand kan det lønne seg å kjøpe nye der nede, men ikke ta de i bruk før de gamle ryker. Min båt hadde 4 forseil, 1 storseil, gennaker og spinnaker og var godt utstyrt her. Men storseilet måtte repareres 3 ganger og rullefokka var ødelagt allerede ved gibraltar. Fikset den når båten kom hjem.

 

Men vi får altså dette regnestykket:

 

615 590,- (båt)

70 000,- hjemseiling inkl. litt reperasjoner

9000,- hk avgift

153898,- moms

 

Summen for båten blir da 848488,-

Egentlig skal man betale moms også på hjemseilingen, så ta høyde for dette. Kan også hende at hentemannskapet er dyrere nå enn i fjor.

 

Hvis båten er dårlig utstyrt må man kjøpe endel ting før hjemturen. Det eneste jeg kjøpte var en stormfokk 8000,- nkr og en nødpeilesender 7000,-. Stormfokka ble brukt en hel del.

 

Man kan bli nødt til å kjøpe flåte ca 10000,-

Husk også at en båt som det koster 3000 euro å leie en uke er i orden. Ferdig arbeid. Når du overtar virker alt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Hvorfor gjør ikke flere dette :eek: Er det noen skumle "feller"her? :sweat: Bruktmarkedet i Norge burde jo falle som en sten :sweat:

Ganske enkelt fordi det krever litt kunnskap og jobbing for å ordne det hele. Så lenge såpass mange av oss er like late som vi har god råd så er det ikke dette noen stor fare for det norske bruktmarkedet. :smiley:

 

Ellers har Kroatria et litt spesielt bruktmarked fordi landet er utenfor EU (i alle fall noen år til) og dermed må også kjøpere i EU-land betale moms for å få båten hjem.

 

For øvrig, når det gjelder litt mindre båter så kan det være et alternativ å frakte dem på veien fra middelhavet til Tyskland, og seile hjem den siste biten. Dessverre er charterbåtene ofte i største laget for den turen.

Link to post

Dette er ikke bare charterbåter men båter eid av private for salg hos meglere. Vi snakker om 4-6 år gamle båter; burde være rimelig trygge kjøp. Praktisk talt alle er svært godt utstyrt med "alt" ekstra inkludert jolle med påhengsmotor. Man kan vel seile den hjem sjøl. Å foreta en profesjonell survey på båten koster ikke allverden heller. Regnestykket burde være enkelt og forutsigbart.

Link to post

Det er jo hyggelig for oss seilere dersom man kan få rimelige seilbåter fra EU, men jeg synest man bør sammenligne båter med norsk moms, og i tillegg med samme utstyrsnivå. Endel utstyr som vi har her i norge er ikke en selvfølge for en seilbåt i middelhavet. Dessuten har solen og mye bruk tært litt mer på endel av båtene derfra. Uansett bør man ikke utelukke at det er et bra marked å lete etter båt i, for utvalget er jo endel større. Blir litt sløvt å sammenligne båter uten moms levert i middelhavet, med norske båter fortøyd i oslofjorden, og i tillegg ikke legge vekt på utstyret, når det på båtene gjerne skiller inntil 40% av nyprisen på en ferdig momset båt.

 

Da er det lettere å sammenligne prisene på biler.

Link to post
Unnskyld min ignorans, men hva er det?

 

 

 

Det er vel noe forskjell på en Golf kjøpt i Kroatia og en kjøpt i Norge?

 

1. Forskjeller i utstyr på norske/middelhavsbåter, det må man jo se på de enkelte båtene som annonseres. Feks. cokpitkalesje fremfor bimini, ankerwinsj akter i stedenfor/tillegg til foran (i vår skjærgård er ikke det å bakke inntil holmer og skjær like populært pga. dybdeforhold), diesel varmeapparat, større batterikapasitet.

 

 

 

2. Kulehullene :wink:

Link to post
Dieselvarmer.

Den elanen jeg viste til har dieselvarmer. Sun Flyer hadde også varmer med seg hjem. Den er litt for liten, da. Men god nok om sommeren. (Norsk sommer = kroatisk vår)

Opptil flere båter i Norge som mangler skikkelig varmer også... Eller har en ubrukelig wallas som bare virker når man ikke trenger den...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Det er jo hyggelig for oss seilere dersom man kan få rimelige seilbåter fra EU, men jeg synest man bør sammenligne båter med norsk moms, og i tillegg med samme utstyrsnivå.

Forskjellen på utstyr og utstyrsnivå er svært liten. Norske båter er svært varierende utstyrt alt etter hvor lang sesong eieren ønsker å bruke den og hva eieren prioriterer. Det er en del norske båter uten hekkmontert ankervinsj, faktisk.

 

En annen detalj er at Kroatia, som har vært nevnt i forbindelse med bruktkjøp, ikke er et EU-land (ennå). Det betyr at ikke bare nordmenn må betale mva når vi henter båten hjem. Kjøpere fra alle EU-land må gjøre det når de kjøper en bår i Kroatia. Når EU-borgere kjøper bruktbåt hvor mva er betalt i et annet EU-land behøver de ikke tenke på slikt.

 

Kroatia har for tiden rikelig med båter det ikke er betalt mva for ettersom slike båter ikke kan være i EU-farvann mer enn 18 måneder av gangen. Da er det kjekt å la båten ligge i Kroatia med jevne mellomrom. :wink: Når Kroatia blir medlem av EU vil muligheten for enkelt og raskt å pendle ut og inn av EU med ufortollet fritidsbåt reduseres. Dette kan bety at enkelte ønsker å selge båtene sine snart. (Jeg vil tro det er grenser for hvor mange fritidsbåter det er plass til i Albania, Montenegro og Bosnia-Hercegovina, og etter´disse er det et stykke til Tyrkia.)

Link to post

Noen som kan oversette det som står i spesifikasjonene på denne Elan båten?

Forstår jo noe av det, men det var flere ting som var uklart......

 

Strumenti nautici:

nautica completa, GPS, autopilota, chartplotter, VHF

Cambusa:

fornello a gas a 3 fiamme, forno, frigorifero

Teli e capottine

paraspruzzi, bimini-top

Attrezzatura tecnica:

caricabatterie, salpa ancora dávantó el.

Accessori:

impianto d’acqua calda, riscaldamento, radio, lettore CD

Annotazioni:

Bimini top,teak in pozzetto, Interni totalmente rifatti (2008): rivestimento cuscinerie nuovo (blu alcantara), gradini d’entrata – levigatura e laccatura, paiolato nuovo, tavolo nel salone nuovo, legni interni – levigatura e laccatura, ripiani in kerok cucina nuovi Barca no charter, vera occasione IVA esclusa, costi di cancellazione dal registro navale cro e sdoganamento inclusi

Redigert av alidal (see edit history)
Link to post

Så lenge båten ikke har betalt Norske avgifter så spiller det liten rolle om hvilken avgiftsmessig status båten har.. Du må betale mva. av fakturaverdien på båten uansett om "EU-skatt" er betalt eller ei.. slikt sett så er jo "rimeligere" å kjøpe en båten uten avgifter siden fakturabeløpet da gjerne blir rimeligere... og dermed også momsen til kongeriket Norge.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Noen som kan oversette det som står i spesifikasjonene på denne Elan båten?

Forstår jo noe av det, men det var flere ting som var uklart......

 

http://translate.google.com/

 

Translation: Italian (automatically detected) » Norwegian

 

Nautiske instrumenter:

NAUTICA full, GPS, autopilot, kartplotter, VHF

Bysse:

Gass komfyr med 3 flammer, stekeovn, kjøleskap

Teli og hetter

splash, bimini-top

Teknisk utstyr:

lader, fortsatt går davant el.

Tilbehør:

installasjon av varmt vann, oppvarming, radio, CD-spiller

Merknader:

Bimini topp, teak cockpit, interiør helt redone (2008): ny coating puter (blå Alcantara), inngang fremgangsmåten - sliping og varnishing, ny kjele, nye bordet i stuen, tre interiør - sliping og varnishing, kerok kjøkken hyller Ingen nye charter båt, en reell mulighet VAT, kostnadene for fjerning fra registrere skip inkludert tollklarering og CRO

Link to post
http://translate.google.com/

 

Translation: Italian (automatically detected) » Norwegian

 

Nautiske instrumenter:

NAUTICA full, GPS, autopilot, kartplotter, VHF

Bysse:

Gass komfyr med 3 flammer, stekeovn, kjøleskap

Teli og hetter

splash, bimini-top

Teknisk utstyr:

lader, fortsatt går davant el.

Tilbehør:

installasjon av varmt vann, oppvarming, radio, CD-spiller

Merknader:

Bimini topp, teak cockpit, interiør helt redone (2008): ny coating puter (blå Alcantara), inngang fremgangsmåten - sliping og varnishing, ny kjele, nye bordet i stuen, tre interiør - sliping og varnishing, kerok kjøkken hyller Ingen nye charter båt, en reell mulighet VAT, kostnadene for fjerning fra registrere skip inkludert tollklarering og CRO

 

Et meget godt kjøp ja. Selv med dagens rekordhøye Euro. Blir spennende å følge valutakursene utover.......

Link to post
Tidligere charterbåter er helt fint. Oftest godt vedlikeholdt på den tekniske biten. Bavaria er ikke dritt. Men ikke nødvendigvis så bra heller.

 

Hva forventer du av båten din?

 

Har en kompis som skal vurderer å selge en bav 38. Han opplever en god del interesse. Det er vel helst skikkelig gamle båter som er rimelige. 10 år er ingen alder.

 

 

Ti år er muligens ingen alder. Jeg har aldri eid seilbåt, men har lest Nigel Calder's ypperlige bok. Etter hans mening er ti år en betydelig alder; han insinuerer at selv 1/6 nypris ikke nødvendigvis er et godt kjøp på en ti år gammel båt. Calder sier at på en ti år gammel båt bør det elektriske anlegget skiftes, rigg skiftes, seil skiftes + alt annet forefallende. I tillegg er motorene til seilbåter ofte brukt som generatorer; kjørt med alt for lite belastning og kan være moden for utskifting etter ti år. Ikke vet jeg som sagt, men det er mulig Calder er noe pirkete... :confused:

Skremmende lesning for en som vurderer bruktbåt..... :sweat:

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Så lenge båten ikke har betalt Norske avgifter så spiller det liten rolle om hvilken avgiftsmessig status båten har.. Du må betale mva. av fakturaverdien på båten uansett om "EU-skatt" er betalt eller ei.. slikt sett så er jo "rimeligere" å kjøpe en båten uten avgifter siden fakturabeløpet da gjerne blir rimeligere... og dermed også momsen til kongeriket Norge.

 

Betyr dette at man kan trekke fra det aktuelle lands moms på enkelte båter? Jeg ser at for enkelte charterbåter står det noe om at moms kan trekkes i fra under enkelte forutsetninger (eksport?).

Link to post
Calder sier at på en ti år gammel båt bør det elektriske anlegget skiftes, rigg skiftes, seil skiftes + alt annet forefallende. I tillegg er motorene til seilbåter ofte brukt som generatorer; kjørt med alt for lite belastning og kan være moden for utskifting etter ti år. :confused:

Calder får si hva han vil. Jeg skifter ikke ting som virker. Det han mener med skifte av rigg er nye wire og nye fall; stående og løpende rigg. Seldèn anbefaler skifte av stående rigg etter 15 år for wire og 10 for rod. De fleste båter har wire. Dette er ikke spesielt dyrt. Elektrisk anlegg skiftes ikke hos meg så lenge det fungerer. Seil må skiftes ofte hvis man seiler regatta. På en turbåt kan man bruke de til de ryker. Løpende rigg som fall trenger ikke skiftes hvis strømpen er hel. Styrken ligger i kjernen og strømpen beskytter den.

 

Motoren på charterbåter får mye bedre stell enn hos en gjennomsnitts ola dunk. Jeg har samme motor som den elanen. Er gått 3000 timer. Jeg regner med at den skal tåle ti ganger så mye.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg reiste ned og bodde i båten en uke. Den kom rett fra charter samme dag som jeg ankom. Tok den på land og sjekket det jeg har peiling på. Hadde en lignende båt fra før, så jeg droppet survey'en. Men hentefirmaet gikk igjennom alt utstyret og sendte meg en rapport.

 

Nå hadde det seg sånn at "min" båt var eid av en nordmann og levert av den norske imortøren. Men eieren sto som eneaksjonær i et kroatisk selskap som formelt eide båten. Dermed fikk han alt papirarbeidet, og det ble det jo en del av siden jeg forlangte registrering i skipsregisteret før overtagelse. Jeg betalte derfor kun depositum helt frem til båten var i Norge.

 

Jeg vurderte også en slik elan, de var ikke like rimelige da. Dessuten virket det mye vanskeligere å få registrert den i det norske skipsregisteret. Skipregisteret er en forutsetning hvis man skal ha lån med pant i båten.

 

Når båten kom til norge hadde hentefirmaet en detaljert logg over alt som ikke virket på båten. Det var kun småting.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...