Jump to content

Status bruktmarkedet for seilbåt?

Voff

Recommended Posts

har lest Nigel Calder's ypperlige bok. Etter hans mening er ti år en betydelig alder; han insinuerer at selv 1/6 nypris ikke nødvendigvis er et godt kjøp på en ti år gammel båt. Calder sier at på en ti år gammel båt bør det elektriske anlegget skiftes, rigg skiftes, seil skiftes + alt annet forefallende. I tillegg er motorene til seilbåter ofte brukt som generatorer; kjørt med alt for lite belastning og kan være moden for utskifting etter ti år. Ikke vet jeg som sagt, men det er mulig Calder er noe pirkete... :confused:

Skremmende lesning for en som vurderer bruktbåt..... :sweat:

Noe av det største sludder og vås jeg har lest(ikke hintet til Voff).Harselvhatt båt fra ny og i 18 år,eneste skiftet seilgarderobe.

Mange kjente med samme opplevelser.Men selvsagt må båtene vedlikeholdes,det er der det skorter.

mvh

fem@il

Calder får si hva han vil. Jeg skifter ikke ting som virker. Det han mener med skifte av rigg er nye wire og nye fall; stående og løpende rigg.

Sannsynligvis, ja. Dog lønner det seg nok å sjekke stående rigg grundig nå og da. Og, på en ti år gammel båt kan du risikere at alt er galt. Det beryr ikke at det er galt, men Calder prøver vel egentlig å fortelle hvor ille det kan være i verste fall.

Jeg tror nede i fastlandseuropa merker de mer til de økonomiske nedgangstidene enn vi gjør i Norge. Jeg tror derfor at det i tiden fremover kan kjøpes gode båter der nede for en rimelig penge. Jeg tror cahrterbåter på det jevne er bedre vedlikeholdt enn vanlige norske båter, men også at de er mer slitt. Jeg tror båter som ligger i Middelhavet er anderledes utstyrt enn båter her hjemme, men ikke nødvendigvis dårligere.

Er man villig til å gjøre jobben selv blir merkostnadene hk avgift og mva på hele summen. Jeg lurer litt på å ta hjem en båt fra UK og har sjekket litt rundt. i den forbindelse snakket jeg med en hyggelig dame på toll og avgiftsdirektoratet. Hun forklarte at seilte jeg en båt hjem for egen hånd, la de til en en estimert sum i verdi på jobben, og jeg måtte momse av denne estimerte summen.

At vi må betale MVA på en bruktbåt som det allerede er betalt MVA på er jo god butikk noe Stoltenberg & Co. Hadde denne uderlige regelen blitt fjernet, ville bruktbåtprisene sunket en del i Norge, og det hadde blitt importert langt flere båter til Norge.... Men i og med at båten blir ca 30% dyrere fordi den skal inn og seiles av en normann langs den norske kyst, så er det ikke så mange kupp å gjøre...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Er båter med ekstra dyp kjøl, slik som Bavaria 38 og Sun Odyssey 37 (2003-2005 modeller) med 2m kjøl, vanskelige å selge igjen brukt sammenlignet med standardversjonene?

Selv ville jeg valgt grunnere kjøl, men når man ser etter brukt båt kan man ikke forvente å få alt slik man vil... :wink:

På sun odyssey 37 er det den dype (1,95?) kjølen som var standard. På bavaria 38 (02-05) er den grunne kjølen (1,70) standard. Noe grunnere enn 1,70 ville jeg ikke gått for på en finnekjølt 37-38-foter. Det gjør båten vanskeligere å kontrollere i mye vind. Båten vil kaste styringen med vesentlig mindre krenging. Det er ikke i norge man har mest bruk for grunn kjøl.

Ville valgt den dype kjølen også på bav'en. Den er også av bly som forenkler vedlikeholdet.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg tror nede i fastlandseuropa merker de mer til de økonomiske nedgangstidene enn vi gjør i Norge. Jeg tror derfor at det i tiden fremover kan kjøpes gode båter der nede for en rimelig penge. Jeg tror cahrterbåter på det jevne er bedre vedlikeholdt enn vanlige norske båter, men også at de er mer slitt. Jeg tror båter som ligger i Middelhavet er anderledes utstyrt enn båter her hjemme, men ikke nødvendigvis dårligere.

Er man villig til å gjøre jobben selv blir merkostnadene hk avgift og mva på hele summen. Jeg lurer litt på å ta hjem en båt fra UK og har sjekket litt rundt. i den forbindelse snakket jeg med en hyggelig dame på toll og avgiftsdirektoratet. Hun forklarte at seilte jeg en båt hjem for egen hånd, la de til en en estimert sum i verdi på jobben, og jeg måtte momse av denne estimerte summen.

At vi må betale MVA på en bruktbåt som det allerede er betalt MVA på er jo god butikk noe Stoltenberg & Co. Hadde denne uderlige regelen blitt fjernet, ville bruktbåtprisene sunket en del i Norge, og det hadde blitt importert langt flere båter til Norge.... Men i og med at båten blir ca 30% dyrere fordi den skal inn og seiles av en normann langs den norske kyst, så er det ikke så mange kupp å gjøre...

Men er det ikke slik at enkelte charterbåter selges uten VAT eller har jeg misforstått? Når det gjelder estimert verdi av sjølseiling til Norge så kan jeg ikke skjønne at tollmyndighetene kan kreve dette dersom du får spesifisert på kontraken at prisen gjelder båt levert på døra (selv om du seiler den heim sjøl)! :giggle:

Når det gjelder moms på moms så vet jeg at EU for noen år siden var skeptisk til dette når det gjaldt import av brukt bil. Tror myndighetene kom seg unna med omgjøre det til registreringsafgift. Det er forøvrig typisk at myndighetene gjør alt for tilpasse seg EU dersom det er til bryderi for befolkngen. Enhver EU tilpassing til det bedre, avvises :headbang:

Forøvrig, takk for svar alle.

Det eneste jeg vet om denne båten er at en har stått avertert hvertfall siden november :) Legg inn et skambud og se.

JRO

Tror at jeg ved nærmere ettertanke går for en nyere båt. Tror finansene tillater det. Hvis jeg beholder en 1994 modell i mer enn 5 år - så er det en over 20 år gammel båt jeg skal bli kvitt.....

Vi kjøpte vår Jeanneau Sun Odyssey 35 på de Britiske jomfruøyene (BVI) i caribien. Båten hadde amerikansk eier og flagg, og hadde gått 5 år i charter for the Moorings på BVI. Jeg reiste ned høsten 2007, og prøveseilte båten sammen med megler og en servicemann som jeg leide inn (ca 1000 US). Jeg hadde også båten på land. Min erfaring er at charter båter er godt vedlikeholdte av profesjonelle, men at det er noe mere kosmetisk slitasje på en båt i charter fremfor privat eie.

Megler var veldig profesjonell og ordnet alt av dokumentasjon, sletting av båten fra amerikansk register, I tillegg til alle nødvendige papirer for å registrere/fortolle båten i Norge.

Etter forhandlinger og fin dollar kurs (5.40) havnet båten på ca 410.000 NOK pluss ca 105.000 i mva og hk avgift. Brukte 8 mnd å seile den hjem i fjor, men da med en liten detour i caribien. Bilder av båten og reisen hjem ligger på Nidne

Før vi bestemte oss for å kjøpe denne båten i USA, så jeg på flere båter i både Croatia, Italia, og Hellas. Jeg ønsket å leie båtene en uke for prøveseiling, men dette var ofte vanskelig, og meglerne var ofte lite interessert i å selge. Båtene var ofte utleid i uker av gangen, og vanskelig å få prøveseile. Husker en megler tilbød meg å komme til Sardinia slik at jeg kunne få se en båt mens de vasket den, ca en time mellom to charter turer. Det var uaktuelt for meg å reise så langt for bare en time.

Kan absolutt anbefale å vurdere båter på andre siden, å så får ein jo ein fin tur heim i tillegg

Aadne :fishing:

p.s. hvis noen skulle ønske e-mail til megleren vi brukte: rvass@mooringsbrokerage.com

Redigert av Aadne (see edit history)
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
det omsettes jo 30-40 år gamle båter

Det er et punkt hvor BP har skuffet meg meget.

Vi har fått forklart av ekspertisen her at rasjonelle produksjonsmetoder nedover i Europa vil forårsake et kraftig prisfall på svenske 80-talls båter. Når kommer det da? Hittil har de bare steget i pris.

Jeg hadde gledet meg til å kjøpe en Comfortina 38 til 250000.-.

Men de koster jo tre ganger det.

De lå ikke lenge på nettet. Så det selges båter.

Det er nok ikke tvil om det nei... :flag:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 10 måneder senere...

Tror at jeg ved nærmere ettertanke går for en nyere båt. Tror finansene tillater det. Hvis jeg beholder en 1994 modell i mer enn 5 år - så er det en over 20 år gammel båt jeg skal bli kvitt.....

Det ble forøvrig en ett år gammel Bavaria 38 Cruiser, den sjeldne to-kabin versjonen med stort dass og stor rederlugar. :cheers_wine: Jeg kjøpte den i august i fjor. Flyter ennå :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...