Lanber Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Sålenge det er over 12grader på horisont så fungerer det greit. Så greit at det ikke er noen annen plass på jorda som har like gode GPS forhold. Men det er nå av akademisk interesse om feilen blir 3 eller 6m på posisjon. I landmåling korrigerer vi lokalt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 (redigert) Er det noen som har erfaring med gps kompass på en seilbåt da? Jeg har vert borti dette på oljerigg og jeg var ikke imponert av resultatet. Den fikk problemer med at signalene treffer antennen flere ganger. Er en stund siden nå, hadde vert kjekt å høre om andres erfaringer hvor man har en mast eller mindre enn 360 graders sikt. Redigert 6.April.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 så i tillegg til flere satelitter blir geometrien bedre i tillegg. Har drukket for mye i kveld til å kommentere nå. Kommer tilbake til saken sent i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Jeg har vert borti dette på oljerigg og jeg var ikke imponert av resultatet. Ligger ikke en oljerigg stille? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Ligger ikke en oljerigg stille? Hadde den ligget i ro hadde vi ikke funnet mye olje Dette var en flyterigg selvsagt. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Hadde den ligget i ro hadde vi ikke funnet mye olje. Jeg trodde set var de seismiske båtene som fant "sansynlig olje". Riggene ligger da i ro mens de sjekker. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Riggene ligger da i ro mens de sjekker. Vi har beveget oss langt bort nå, det er sikkert en grunn til at riggene ønsker å vite sin egen heading... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg trodde set var de seismiske båtene som fant "sansynlig olje". Det er det ja. Uten seismikkerne hadde man ikke vist hvor man skulle bore. De er gjerne tre til fem år i forkant. Forøvrig en bransje som er meget norskdominert. Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Forøvrig en bransje som er meget norskdominert. Hadde litt med både Geco å gjøre i gamle dager. Søkte også engang jobb i Geoteam. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Geco besøker jeg hele tiden, men det får bli en annen sak. Skal vi gi oss med oljeleting og prate om gps kompass? Har noen erfaring med slik kompass plassert enten i mastetopp eller ved siden av en mast/rigg? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 siden av en mast/rigg? Nei. Ikke enda. Men jeg tror ikke det gjør noe med en SC30. Treaksesensoren vil holde den på plass hvis en range skulle bli shaky, og holde den på plass inntil Range Monitoring kunne lempe denne rangen ut. Etter hva jeg har lest meg til. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det var nettopp en sc30 jeg forsøkte på en rigg, byttet ut til modellen større uten at det gjorde noe utslag. Kansje jeg skal lete etter det jeg noterte ned den gang... Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg har SC-50. Da jeg monterte den, sate jeg den på stativ som sto klart, ca 30 cm under mastetopp. Det virket, men HDOP var for stor og jeg opplevde brå hopp i heading ved satelittskifte. Det står også klart i manualen at dette ikke var optimal plassering. Beste plass er på mastetopp med fri utsikt. Hvis montert lavere, må det være i god avstand fra mast for å holde forstyrrende reflekser på et lavt nivå. Jeg flyttet antennen til topp, og har akkurat nå en HDOP på 1.1 (Skala starter på 1.0) Posisjonsavvik over tid er 98% mindre enn 5 meter. Båten har også 2 ratekompenserte fluxgate kompass, men de kan på ingen måte sammenliknes med satelittkompass som kursgiver for autopilot. Langt mot nord vil bare forskjellen øke. Satelittkompass er dyrere enn rate fluxgate, ja, men også langt rimeligere enn gyro. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Du påvirker ikke DOP'ene ved å forbedre antennas posisjon. DOP'ene er beregnede verdier basert på almanakken og din posisjon. Ved profesjonell posisjonering bruker man et prediksjonsprogram for å se hva DOP'ene blir utover dagen. Jeg har ett slikt program som heter Quickplanner. Fulgte med Trimble mottageren min. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det er vel ikke noen overraskelse at jeg er opptatt av kompasskurs. Jeg har RaymArine E-serien ombord. Hva er gunstig kompasskorrigering utover standardsystemene med bl.a. den såkalte rategyro? Jeg ønsker å installere nødvendig kompassutstyr. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Beste kompassen jeg noen gang har hat i en lystbåt er uten tvil en SGB1000 jeg hadde for noen år siden den var helt fantastisk. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Ja det vil jeg tro. Men å ha en SG Brown i en lystbåt er vel noe av en overkill. NOK 120000.-? Var en slags survey standard på et tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Jeg har SC-50. Jeg bommet litt her isted. GPS kompasset jeg byttet var ett SC-50 som ble byttet i ett SC-110 som i bunn og grunn er det samme men med større avstand mellom antennene for økt nøyaktighet. Nedenfor ser du skjermbilde fra den. Se på tallene som står øverst i skjermbildet 2.17 og 2.06, disse tallene skal helst ligge under 1.5 og indikerer "multi-pathing" - altså at gps signalene treffer fra flere sider grunnet refleksjoner fra obstruksjoner. Man ser videre at sirkelen og grafen viser høyt nivå på sektor 1 og 7 noe som indikerer i hvilken retning man får de største refleksene fra (i dette tilfelle fra klokken 7). Jeg iler til og legger til at det er en stund siden jeg trykket på utstyret, sc50 og 110 har 3 rate sensorer som må virke 100%, rate sensorene sitter i computeren. Snur man bare på antennen vil ikke rate sensorene følge på, man vil derfor få en treg oppdatering av kursen. Boksen kan monteres i alle retninger men man må fortelle den hvordan den er montert slik at computeren vet hvilken akse hver rate sensor måler. Tatt litt etter min dårlige hukommelse Båten har også 2 ratekompenserte fluxgate kompass, men de kan på ingen måte sammenliknes med satelittkompass som kursgiver for autopilot. Jeg har ikke studert båten din men den minner meg om en stålbåt, er det tilfelle må kompassene opp på styrehustaket eller tilsvarende, hvor sitter kompassene i dag? Redigert 7.April.2009 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Nei. Nordhavn er bygd i plast, ikke stål. Fluxgatene er Robertson og plassert svært nær idealposisjon (bevegelsesenter) Ved å flytte antennen opp ble multipath redusert fra ca. 2.6 til ca 1.4. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Ved å flytte antennen opp ble multipath redusert fra ca. 2.6 til ca 1.4. Ja der ser du, jeg regner med at du fikk rettere kjølvann etter at antennen ble flyttet opp. Det vi mangler nå er erfaring fra en seilbåt som har montert antennen på hekken... Sitér dette innlegget Link to post
Johnrik Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Det vi mangler nå er erfaring fra en seilbåt som har montert antennen på hekken... Og med det er vi tilbake der jeg var når jeg startet tråden. Teknisk avdeling hos Navy mener at vi med et Fluxgatekompass med ratesensor (eller rate gyro som de kaller det) vil få en stabil nok kursgiver, selv langt nord, så da velger vi nok å forholde oss til det. Når alt kommer til alt og vi skal forsere åpne havstrekk vil det skje ved hjelp av vindroret som fortsatt er velsignet uavhengig av både strøm og satellittdekning Sitér dette innlegget Everyone is a fisherman, until a fisherman walks into the room... Link to post
Mulligan Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 (redigert) Man ser videre at sirkelen og grafen viser høyt nivå på sektor 1 og 7 noe som indikerer i hvilken retning man får de største refleksene fra (i dette tilfelle fra klokken 7). Mnjo. Men dette er et analyseverktøy. Mottageren vil kaste ut ranger som det er speiler på. Den bruker ikke alle satelittene den tar imot ellers heller. Litt dårlig S/N, så er det ut med den. Jeg snakker da om ordentlige mottagere. Re satelittdekning i nord. Dette er hvordan det vil se ut på 80 N og 1 E idag. Mer enn nok til å holde et satelittkompass på den smale og rette. Redigert 8.April.2009 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Nissen kommer med dette i år til Admiralinnen: Er det noen her på forumet som har erfaring med Furuno SC-30 som kan gi meg råd om montering og plassering ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 er det en Håndkletørker ?? trenger nissen noen GPS-koordinater til fler hus ? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sydspissen Svart 12.Desember.2009 Del på Facebook Svart 12.Desember.2009 Den vil bli fin å tørke skjorter på . I tillegg vil vel Frøken Fryd bli fornøyd med radarbildene mine. Jeg skal høre med nissen om han kan ta veien om Gunga Din også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.