Mulligan Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Se på tallene som står øverst i skjermbildet 2.17 og 2.06, disse tallene skal helst ligge under 1.5 og indikerer "multi-pathing" Du må ikke komme med slike fakta Frøken Fryd. Det er opplest og vedtatt her på BP at mottagere idag er så "følsomme" at de virker perfekt uansett arbeidsforhold. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Furuno sc-30 oppdaterer autopilot radar eller plotter 10 ganger i sekundet. Det burde holde... Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 I tillegg vil vel Frøken Fryd bli fornøyd med radarbildene mine. Det viktigeste er at man selv er fornøyd og kjenner radarens begrensinger, jeg skulle gjerne hatt en nyere radar selv men synes ikke det er så mye som har skjedd på selve radarekkoene de siste årene at det er verdt pengene. Det er opplest og vedtatt her på BP at mottagere idag er så "følsomme" at de virker perfekt uansett arbeidsforhold. oppdaterer autopilot radar eller plotter 10 ganger i sekundet. Det burde holde... Tror ikke en autopilot trenger denne frekvensen, men for en radar er det viktig å få oppdatert kursen for å presentere ekkoene riktig, særlig under større kursforandringer og trails. Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 (redigert) ..jo...det er din skyld... ( neida, den har stått høyt på ønskelista, fra første stund jeg hørte om den og Navnet 3D ) Til og med Admiralinnen mener at radarbildet og trails ikke fungerte uten et skikkelig kompass. I dårlig vær, så er det vanskelig å se hvilken vei et skip beveger seg, uten et bra kompass tilkoplet. I tillegg må dette til for å få utnyttet MARPA og radat overlay i Navnet 3D verden... Typisk eksempel, Skagen Rev... Redigert 12.Desember.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 12.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2009 Vi har et sånt SC 30 ombord. Trikkeren som monterte Furuno NavNet3D ustyret gjorde det klart at denne måtte vi bare ha om vi skulle få ordentlig radar overaly bilde. Vel, magefølelsen sa at dette var vi ikke så sikre på, men det var han, og hvem tror dere vant? Når alt kommer til alt så gir det oss et knall godt radaroverlay bilde, slik han hevdet. Spørsmålet er bare, trengte vi dette? Svaret er helt klart NEI. Bildeoverlay er fint i torien og på demo, men i praksis blir det alt for mye "støy" i bilde når en seiler i trange farvann med mange detaljer. Selv om vi har stor nøyaktighet på gps/ kart bildet og tilsvarende radarbilde, blir det for unøyaktig til at vi synes det er greit å bruke. Derimot er vi store tilhengere av Splitt Screen med halve bildet i kart modus og andre halvdel radar. Da kan vi zoome inn og ut i det bildet vi synes er mest hensiktsmessig gitt den situasjonen vi er i, kart eller radarbilde uavhengig av hverandre. Det vi liker best med Furuno NavNet3D er at når vi velger Splitt Screen, så vil det uavhengig om en operer på kart eller radar delen som den aktvie, vises et rødt krys i den passive delen der man fører cursor i den aktive delen. I praksis betyr dette at om vi zoomer inni kartet for å se på en detalj og legger cursor på dette punktet, så vil dette vises med et lite rødt kryss i rader bildet og vise versa. Dette bidrar til at det er enkelt å verifisere detaljer i det ene bildet med det som vises i det andre, kart eller radar, og tilslutt det vi virkelig ser. Vår konklusjon: Radaroverlay er dårlig egnet i trange farvann. Splitt screen derimot er virkelig verdt hver eneste krone.. Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
sydspissen Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 vises et rødt krys i den passive delen der man fører cursor i den aktive delen. Hmmm... Kan ikke huske å ha sett denne funksjonaliteten... Kan det være at du har dette fordi du har SC-30 tilkoplet ? ( Eller er det et oppsett jeg ikke har funnet ennå ) Først og fremst er det trails og MARPA jeg er ute etter, pluss en "rettere" autopilot når vi ikke seiler. ( og en plass å tørke skjorter ) Vi benytter også splitt-skjerm 90 % av tiden, og liker godt at det er så kjapt og enkelt å bytte skjerm-modus på Furuno. Dvs: Bytte mellom ulike skjermoppsett. F.eks splitt med 2 kartbilder eller splitt med 2 radarbilder, eller kombinere kart og radar. Oppdateringen er lyn-hurtig. Hvor har du plassert antenna ? ( over radaren ? ) Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 (redigert) Noen som har prøvd disse ? Gir det blindsone på radaren ? http://ca.binnacle.com/product_info.php?products_id=7056 Redigert 13.Desember.2009 av sydspissen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 ett alternativ fler alternativ http://www.waltzmfg.com/products.shtml Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
sydspissen Svart 13.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2009 Ben har jo allerede testet dette: http://www.panbo.com/archives/2009/09/seav...solid.html#more Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Hvor har du plassert antenna ? ( over radaren ? ) Feste av SC-30 Om du vil se mer av Gyda Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
mons Svart 14.Desember.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2009 Hei Slik jeg forstår trådstarter skal kompasset brukes til å styre autopiloten, ikke primært til å føre bestikk eller treffe et sted langt borte. Når jeg prøvde autopiloten (nyinstallert) for etpar dager siden var kompasset ikke kalibrert på vei ut. Kompasset var 70 grader feil i forhold til båten. Dette medførte at båten bevegde seg sidelengs på kartet, men den beveget seg fysisk mot det VP den ble bedt om å gå til. Dette kommer vel av funksjonene som ordner opp med avdrift ol. Slik jeg forstår systemene - forutsatt at autopilot også er koblet mot GPS- så vil gps styre autopiloten slik at båten går dit den skal, mens kompasset i realiteten bare tar seg av alle de små rorendringene som skal til for å holde stø kurs. Dette ettersom kompasset er mye hurtigere til å gi beskjed om heding enn gjennomsnittet som GPS regner ut fra de siste posisjonene. Min konklusjon blir derfor at et hvilket som helst kompass tilkoblet autopilot vil fungere nærmest uavhengig av magnetisk misvisning såfremt det er GPS som bestemmer hvor du skal. Logg osv føres vel uansett fra et "gammeldags" kompass. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.