Jump to content

To skremmende erfaringer i tykk tåke

Poseidon

Recommended Posts

Sist uke hadde vi noen kvelder med tykk tåke som kom sigende inn; slett ikke uvanlig på denne årstiden. To ferske eksempler kan være med på å vise hvor fort det er gjort å miste retningssansen i slike situasjoner:

1) Jeg var ute med POSEIDON II hele kvelden på en praktisk utsjekk. Vi begynte i fint klarvær, med manøvreringsøvelser og fortsatte utover kvelden med det som skulle være nattseilas, men endte med fullstendig grauttjukk tåke. Greit nok for oss, med to radarer, to plottere, AIS og det som ellers trenges. Så det ble en interessant og "anderledes" kveld for deltagerne.

Men akkurat idet vi skulle inn til vår egen kai ble jeg oppmerksom på en liten åpen båt som smatt forbi og inn i havnen ved siden av vår. Jeg ble egentlig ganske forundret - for å si det pent . . . .

Igår fikk jeg forklaringen: Det var en båtnabo som hadde vært på damebesøk på Vassøy, mindre enn 1 nm hjemmefra. Selv om tåken kom tok han sjansen, han hadde jo gått den samme turen "hundrevis av ganger og var lommekjent". Han var ikke langt fra land før han var innhyllet i tykk tåke på alle kanter og ble mer og mer i tvil om retningen. Heldigvis oppdaget han et lys i skoddehavet og ville styre mot det for å komme til lands. Etter litt oppdaget han ha lyset beveget seg - og det var tilfeldigvis (og heldigvis) vår akterlanterne.....

Er det denslags man kaller "griseflaks"?

2) En kjenning har hytte på Brimse og skulle med båten over til Østhusvik som ligger ca 0,7 nm i vestlig retning. Der var litt tåke, men han har også gått samme turen "hundrevis av ganger og var lommekjent".

For å gjøre en lang historie kort: han fant land på Sør-Hidle som ligger ca 2,3 nm i sørlig retning :headbang:

Konklusjon: Ha respekt for tåken som kommer sigende og ha kompass i båten!

Med vennlig hilsen POSEIDON

. . . .

Igår fikk jeg forklaringen: Det var en båtnabo som hadde vært på damebesøk på Vassøy,

Er det denslags man kaller "griseflaks"?

Konklusjonen er vel at det er best å gardere seg med en dame på fastlandet og. :lol:

Fra spøk til alvor.

Veldig greit og bli minnet på dette Poseidon. Har selv opplevet å bli innhentet av skodde, og sitter da med tåkelur, kikkert og kompass.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

:yesnod:

Tåke er trasige saker, enkelt og greit. Du vet ikke hvor ille det er før du har prøvd...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Da jeg gikk inn til Strømstad sist Lørdag var det tykk tåke og vanskelige forhold sikt ca 40-50m. Jeg så innseilingsbøyene til Kosterfjorden på radaren, men fikk ytterligere ett stilleliggende ekko mellom disse. Jeg gikk med knapt styrefart og klinte meg så langt ned mot grønn bøye jeg turte. I en liten åpning i tåka fikk jeg se et glimt av en båt som lå imellom bøyene. Jeg seg nermere og tåka lettet litt, det viste seg at båten lå og FISKET!!!! 4-6 mann langs rekka med fiskestenger. Maken til dust, i det været midt i hovedleia inn til Strømstad!!! Det fødes så absolutt en hvert minutt!!!

fikk jeg se et glimt av en båt som lå imellom bøyene. Jeg seg nermere og tåka lettet litt, det viste seg at båten lå og FISKET!!!!

Jeg har desverre opplevd det samme flere ganger, det er så en må lure på om hobbyfiskere finner det tryggest å ligge midt i leia når tåka er tjukk. Kanskje fordi det er større mulighet for å bli oppdaget der? Plutselig oppdaget??

17. mai for to-tre år siden gikk jeg og en kompis ut i en skjærdgårdsjeep utenfor Kristiansand Festning for å se på fyrverkeriet.

Tåka kom brått så tjukk at vi ikke så annet enn svake fargeantydninger til fyrverkeriet.

Vi fikk litt problemer... og det var alle de andre båtene som kjørte stor fart hver sin retning med en gang fyrverkeriet var slutt. Ellers så var det bare å smyge seg langs land for å finne hjem.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Bra at du minner om tåka Poseidon.

Det er for sent å praktisere bruk av radar når tåka ligger tjukk.

Vi har tidvis ganske tykk tåke i Oslofjorden - jeg slutter aldri å forundre meg over seilasen til enkelte fritidsbåteiere i tåkehavet.

Jeg plottet bl.a. en hurtiggående båt med MARPA for to sesonger siden og det var tankevekkende å se hvor stor fart den hadde i tåkehavet.

Ja, må nok få radaren orden. Men jeg lurer på en ting. Sjøveisreglene sier at i tåke eller dårlig sikt skal man gi et lyd signal, for eks. et langt støt i fløyta hvert annet minutt. Er det noen av oss småbåt brukere som praktiserer det? Har iallefall aldri sjøl gjort det, enda jeg praktiserer det når jeg er på jobb.

Jeg har gjennom et langt båtliv gått i all slags vær. Det har aldri vært trivelig og gått i tett tåke, men med god utkikk/hørsel har vi unngått uhell, selv om det har vært nært på noen ganger. At en fører sitt bestikk på en ordentlig måte har gjort at vi har kommet fram dit vi ønsket.

Idag har jeg både AIS og radar, og vil anbefale dette på det sterkeste. AIS er et fantastisk hjelpemiddel, som ikke koster skjorta. Det burde de fleste anskaffe seg. AIS erstatter ikke radar, slik at radar gjør at en har det utstyret en trenger for å hindre kollisjon på sjøen. Radar har blitt rimelig med årene.

Hei folkens!Har en liten historie om akkuratt det med tåke,en bekjent av meg leide i fjord en sea king 38 av Tønsberg båtutleie.Han hadde da hatt båten i 4 dager og farta rundt i grenlans området.Saken var det at han hadde gardert seg med en annen kamerat som skulle bli med han bort med båten,men han meldte avbud etter 4 dager med festing.Jeg hadde hvert en liten tur på glaien selv og lå på sofaen,han ringte midt på dagen og lurte på om jeg kunne bli med,jeg var ikke vrang og gjorde så.Vi rundet ganske så fort rakke og satte kursen mot tønsberg.Plutserlig blåste det no voldsomt opp og vi roet det ned for vente på super speed,men den forsvant fort i en vegg av TÅKE :headbang: vi slet ræva av oss for og finne inn til larvik uten noe som helst navigasjon(leie båt).Ikke akkuratt høy på pæra da gitt(fyllenærver,tømrer´e og tåke :confused: ikke bra)

Tåke er ikke å søke med, og det er ikke særlig morosmt å bli overrasket av tåken. Jeg har radar, men den virker ikke, og frem til jeg får den i orden våger jeg meg ikke ut dersom det er meldt fare for tåke.

Har som de fleste andre hatt et par "nifse" opplevelser, og jeg får ikke kona med ut i tåkehavet. Skjønt, der har vi heller ingenting å gjøre, uten radar.

En gang kom det en fiskebåt i 6 knops fart ut av tåkeveggen bare få meter forut for meg og like til babord. Den passerte på ca. 10 meters avstand og hadde åpenbart radar, hvilket ikke jeg hadde.

Innlegg #10 nevner lydsignaler ved dårlig sikt. Regel 35 er slik:

Lydsignaler under nedsatt sikt.

I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således: (a)Et maskindrevet fartøy som gjør fart gjennom vannet, skal minst hvert annet minutt gi et langt støt.

Jeg må innrømme at jeg på lange havstrekk uten noe ekko på radaren ikke praktiserer denne regelen. Når jeg seiler time etter time i tåke ville det bli krevende å bruke hornet annethvert minutt.

Jeg har heller ikke noe automatisk utstyr ombord som kobler inn hornet annethvert minutt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...