Jump to content

Norcold kjøleskap, noen som har erfaring?

JoachimogMalene

Recommended Posts

Hei.

Vi er nå på utkikk etter kjøleskap i båten.

Har kommet over et Norcold kjøleskap.

Men ser at det trekker 3,5A.

Noe jeg syntes er litt mye.

Kjøleskapet er på 65l.

Noen som vet om det er termostat på dette?

Eller burde vi heller gå for et nytt isotherm kjøleskap?

Takker for alle svar.

Mvh Joachim

Nå med båtførerbevis

I min nyinnkjøpte Kinesiske båt, står det ett 40 liters Nordcold kjøleskap med svart front, dette ble nå første gang brukt på årets første tur (6 dager) og er sålangt godt fornøyd med skapet, har ikke erfaring med andre skap, støyer kanskje litt, men vet ikke hvordan andre støyer, fant foresten ut at mye av støyen kom fra vibrasjoner mellom skap og innredning, altså ikke selve skapet, selv om en merker godt når det starter og stopper om keldene en sitter å ser på tv eller gjør annet, men kjøler godt gjør det iallfall (på lik linje med hjemmeskapet) min termostat kan vries fra off-1-2-3-4-5, og jeg har den innstilt 3-4. Strømforbruket er oppgitt til 38 watt mener jeg, noe som vel tilsvarer ca 3 A, dette er merket på 230 volt skiltet, mulig det trekker litt mindre via 12 volt... vet ikke om slikt forbruk er ment som gjennomsnitt, eller om det er det det trekker mens kompressor går... :confused::wink:

• 9 måneder senere...

Kjenner ikke disse skapene/kompressorene, men Danfoss er vel mest utbredt som kompressorer. Om det skiller mye på virkningsgraden på de forskjellige vet jeg ikke. Men jeg har lyst til å si litt om strømforbruk generelt slik jeg ser det. Strømforbruket forteller ikke bare hvor fort du tapper batteriet. En gitt masse(varer) krever en gitt mengde energi(strøm) for en gitt temperaturforandring. Avhengig av effekten på aggregatet(strøm) vil tiden variere. Bruker skapet/boksen lite strøm, vil det gå lenge(kjøretid med båten+lenge etterpå). Er aggregatet større(mer strøm), vil det kunne gjøre ferdig mere av jobben mens du kjører og har overskudd fra dynamo og du sparer mange kjøleskaptimer på batteri. Videre er det også viktig for forbruket at isolasjonen er best mulig(isoler gjerne ekstra om mulig) og at det er god ventilasjon til ribbene på skapet/aggregatet. Kaldest mulig luft, helst fra skutebunn. Ha ting ute av skapet kortest mulig tid. Selv er jeg tilhenger av selvbygget boks der det er mulig. Står friere til å utnytte plass/form, isolasjonstykkelse og aggregatstørrelse og evt magasin. Dessuten synes jeg det er bedre å ta ut og inn av boksen stående, enn å sitte på knærne foran kjøleskapet, som det er i de fleste båter jeg har sett.

Redigert av Gullfisk (see edit history)

Ja, men tenkte 12 volten eller 220 volten må vel igjennom en eller annen omformer (sannsynligvis 220) og da vil en ha litt tap her også som kan gi ett par ekstra watt forbruk kontra den andre spenningen.

Videre antar jeg Ampere og Watt på merkeskiltet er når kompressor går og ikke ett snitt. Dvs skal en finne snittet må ampere deles på forholdet mellom hvor lenge kompressor står og går, er det 50-50 vil reelt strømtrekk være halvparten en oppgitt på merkeskilt.

Er ikke dette riktig?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...