Jump to content

Tette lekkasje ved rorgjennomføringen


Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

 

Har omfattende lekkasje ved rorgjennomføringen. Siden den en sjukt stor jobb å demontere alt inventaret,rorhuset etc så vurderer jeg å tette det fra utsiden, men trenger råd og vink om hvordan jeg gjør dette.

 

Mitt foreløpige forslag er å tette med permatex eller lignende tettemasse, og montere på en plate rundt rorstammen for å holde pakningsmassen godt på plass. Andre forslag?

 

image_058.jpg

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post

Ja, stemmer. Skroget er i tre, og det er sprekk i mellom rorstammen og skroget. Litt usikker på hvordan dette har oppstått, enten skade/slag mot roret eller rett og slett treverket som begynner å bli dårlig.

 

Tåler permatexc saltvann over lang tid?

Redigert av Storø RC 34 (see edit history)

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post
Ja, stemmer. Skroget er i tre, og det er sprekk i mellom rorstammen og skroget. Litt usikker på hvordan dette har oppstått, enten skade/slag mot roret eller rett og slett treverket som begynner å bli dårlig.

 

Etter bilde å dømme, må roret være slått skakt.

Ville rettet opp roret og sjekket treverket før du tetter lekkasjen.

 

 

Farm 80/100 er bra.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg vil anbefale at du sjekker treverket innvendig rundt rorhylsen før du prøver å tette fra utsiden.

Treverket her kan være utsatt for elektrokjemisk råte (lut-råte) og en slik skade er normalt størst innvendig i båten.

 

03042009152.jpg

Ser det slik ut er det et dårlig tegn

 

04042009168.jpg

Klossen som er delt er fra samme sted som i bildet over

 

MVH

Fiks

Link to post

Storø RC 34

 

Begynn med å brenne av bunnstoffet i bunn av båten din rundt begge rorene, dette gjør du nok enklest ved å bruke en propanbrenner (veldig få varmluftpistoler som gir nok varme) og metall sparkel og eller skrape. (pass på at båten ikke tar fyr, ha ett brannapparat tilgjenglig og\eller rask tilgang på vann) prøv å avdekk bordgangen som rorhylsene sitter i, samt ett bord på hver side. (jeg hadde brent av all bunnstoffet på akterspeilet også i samme slengen, har på følelse at du kommer til å møte på noen ulumskheter langs med overgang av akterspeil mot bunnbordene)

 

Så tar du en slipemaskin med 40 papir og feier over bordene slik at du kommer ned til treverket godt nok til at det kun er såvidt noen rester av grunning igjen. Først da ser du om dette er lekkasje på grunn av råte (ref dekksbjelke tråden din) dersom det er råte, og kun bordet som har rorhylsa i seg, så ville jeg ha laget en tilsvarende bordgang og byttet denne. Dersom båten står så lavt at du ikke får ut rorene, så kan du prefabrikere bordet, også snakker du pent med han som skal løfte båten for deg om ikke du kan få lov å henge i stroppen fra kveld til morgen, eller at du får ett ekstra løft for da kan du senke ned rorene så bare hylsa står igjen og tre på de nye friske "hylse" bordene og tilpasse disse uten for mye stress. Mulig du vil engasjere en båtbygger til å hjelpe deg med den prosessen. Tror det er vært investeringen.

 

Alternativt, kan du vurdere dersom fremdeles kun dette ene bordet som er berørt, tar du å skjærer i sirkel vekk det dårlige trevirke rundt hylsa lage to 180 graders halvmåne 'plugger' som sammen dekker området som du har skåret ut og inn til rorhylsa (bør ikke være utenfor dette bordet hylsa sitter i) Så tar du og brenner av malingen på innsiden rundt like stort område som du har gjort utvendig (bordet hylsa sitter i + en borgang på hver side), sliper det strøkent og lager deg en plate på innsiden som du trer ned over rorhylsa og limer mot bunnen. Jeg ville nok her ha brukt en marineplywood på oppunder en tomme tykkelse denne platen bør dekke bordgangen rorhylsa står i og de to bordene som du har slipt, i en kvadratisk form. evt tilpasset til stringere og spant som måtte være der. Her hadde nok jeg benyttet ett fleksibelt lim og ikke epoxy da det dekker over flere bordganger og du vil ønske å la disse bevege seg individuelt til en viss grad. Når denne er limt på plass kan du epoxy lime de to halvmånene fra utsiden mot denne platen og mot de friske sidene på bunnbordet ditt.

 

Med tanke på hvor mange tråder du har startet nå med spørsmål om slitent treverk på omtrent alle kritiske steder på båten, så må jeg innrømme at jeg har tenkt tanken på om ikke det hadde vært veldig sunt for deg å tatt en prat med en trebåtbygger i det minste for å få en pekepinn på hvor ille det hele ligger ann.

 

Det finnes flere flinke trebåtbyggere i Fredrikstad\Sarpsborg\Hvaler området, den ene linken jeg gav deg på dekksbjelketråden er til ett trebåtbyggeri i Fredrikstad som virkelig vet hva de driver med.

 

Mvh

 

Champagne

Link to post

Hei Champagne. jeg skal roe ned trådene mine litt. Jeg har dagene fulle av gjøremål, og jobber på spreng med det meste, og dermed blir det som du sier at jeg fyrer av spørsmål i hytt å gevær. Jeg må samtidig innrømme at jeg blir imponert over at du gidder å svare meg, når du i en tråd sier at han sjelden svarer :smiley:

 

Båten blir fin den, etterhvert :)

 

Har forresten sett på bloggen din, jævlar og jeg er imponert :) Har til og emd vist den fram til min far og svigerfar :)

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Link to post

Hei !

 

Hvis du er ute etter en kjapp løsning, noe som kanskje ikke er like fornuftig alltid, så kan jeg anbefale et stoff som heter Asfaltin (asfalt fibermasse).

 

Dette er et tjærelignende stoff som inneholder fibrer, noe som gjør det sterkt. Varm opp massen ved å sette boksen i en bøtte varmt vann noen minutter får bruk. Dette gjør påføringen enklere og heften bedre.

 

Jeg brukte dette stoffet som 'maling' mellom bordganger i en klinkerbygget båt, før påføring av bunnstoff, med veldig godt resultat.

Brukte det også sammen med ulltråd, tvinnet rundt hodet, på nagler jeg byttet. Dette for å få det komplett tett og for å kompensere for litt romslig hull enkelte steder.

 

Lykke til :wink:

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Jeg beklager at jeg var så amper i min siste post i går, var blitt veldig sent og satt å våket over 4åringen min med krupphoste, når jeg leser hva jeg skrev i går blir jeg litt irritert på egne vegne at jeg ikke holder meg for god til å lire av meg så kraftig kost. Sorry!

 

Det er veldig hyggelig at du svarer :yesnod: det gjør det 1000 ganger triveligere å poste innlegg samtidig som man får en følelse av hva slags person som finnes bak spørsmålene.

 

Grunnen for at jeg tar meg tid til å poste innlegg er fordi jeg mener det er mange trebåt eiere som pusser båt uten å vite egentlig hva de gjør. og alt for mange reddbare trebåter ender opp som St. Hans bål.

 

Alle kan klare å få en bit mahogany til å skinne pent en sommer, trikset ligger i å få den til å gjøre det på år to-tre og fire uten nødvendigvis å måtte gjøre noe annet enn å vaske og polere båten! Høres ikke det digg ut :smiley:

Skal man få til det, så får man ikke de rådene av en Maxbo eller Jernia maling lakk og sikaflex 'pusher', men man får det av å høre på gutta som gjør dette hver dag, være seg båtbyggere, og trebåt entusiaster som kan vise til sine strøkne fartøy over tid.

 

Jeg tror du kan få båten din på beina dersom du planlegger litt. fokuser på undervanns skroget i år, gi f... om lakken er blank, om malingen er pen.

 

Få henne sjødyktig først, når du har fått skroget friskt så begynner du på dekket, når du får dekket friskt begynner du på takene eller hvis du har mulighet tar du dette i samme slengen. så til sist tar du for deg interiøret når du er 99,9% sikker på at du har fått vekk alle lekkasjene fra ferskvann. Underveis sørger du for løpende vedlikehold av maskiner og elektrisk anlegg. Man trenger ikke å være rakettforsker for å redde en 34 fots trebåt, man trenger tid,tolmodighet, pågangsmot og evne til å være nøyaktig i prossessen. Det finnes ikke noen shortcut løsninger som ikke straffer deg over tid. Jeg vet dette jæ... godt, hadde jeg hatt evne og kunskap for 20 år siden så hadde jeg klart å redde overbygget på båten, ved å la det skure og gå og lappe vinyl tak med spinnaker teip og ørten tuber med sikaflex her og der så har det blitt mye mer jobb å få henne frisk igjen enn det hadde vært dersom jeg hadde gjort det riktig fra begynnelsen.

 

PS, er keen på å se flere bilder av henne for å danne meg ett total intrykk av båten.

 

 

Mvh

 

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...