Jump to content

Ingen båterfaring, vårpuss på treseiler!

prippa

Recommended Posts

Hei!

Klarte endelig å spare opp nok penger til trebåt ifjort. En kosterbåt. har aldri seilt før, men fikk lekt meg litt i indre oslofjord ifjor og lærte en del.

Nå står vårpussen for pers og jeg lurer derfor på hvilke verktøy og redskaper man MÅ ha.

Båten er i reletivt god stand, så skal ikke renovere, bare frese ut to tre sprekker i baugen og liste inn mahogny.

Hvilke merker er gode og holder lenge?

Hvis noen evt har noe verktøy liggende dere ikke trenger lenger er jeg muligens interessert i å kjøpe brukt.

Er også veldig interessert i å høre tips og råd fra dere som sannsyneligvis har flere år med god ærfaring bak dere.

hvordan bør jeg organisere trutningen best mulig?

Hvordan er jeg 100% sikker på at siste frostnatta har vært?

Håper alle får en fin påske!!

Jeg skal gi deg et tips når det gjelder verktøy: det finnes ikke billig verktøy som er bra og holder lenge. Siden du har kjøpt deg en trebåt og sikkert skal ha den noen år burde du investere i skikkelig verktøy på LIK LINJE med det andre utstyret til båten. Legg like mye penger i en båndsliper, plansliper og en eksentersliper som du ville brukt på andre duppeditter. Det er tross alt verktøyet som skal holde båten i stand, i tillegg til nevene dine da ;)

Sjekk ut f.eks. blå Bosch, så slipper du unna litt på prisen men får helt ok kvalitet. Bosch er som regel solid og varer lenge. Jeg kjøper Makita, Festool, Hilti, etc, men så jobber jeg med dette hver dag også. Likevel, jeg ville ikke gått til biltema, obs og andre billigmerker selv om det bare var en hobby. Kellen f.eks. er helt ubrukelig.

Sjekk også torget på finn.no så finner du mye brukt, mange som har gått konkurs i det siste og så det er nok mye å få kjøpt.

Ellers, så er det jo flott at du har fått deg båt og at du er på baatplassen.no!

Her finner du svar på det meste du lurer på. Bruk også søkefunksjonen hvis du vil.

Legg ut bilde av båten da vel!!!

JRO

Redigert av JRO (see edit history)

Jeg kjøper dyrt/skikkelig det verktøyet jeg bruker mest, låner eller kjøper billig det jeg bruker sjelden.

Det jeg bruker aller mest er hånddrillene, der har jeg en liten Elu med hurtig chucks + en Hitachi 800W m13mm chucks,

begge nærmere 15 år. Jeg bruker også mye eksentersliper og har en blå Bosch 150 mm GEX turbo elns.

Fein Multimaster bruker jeg ikke så mye, men den er uunværlig når den trengs.

Jeg har en Skil billig bajonettsag som har gjort nytten sin sålangt og en 10" Biltema vinkelsliper med intet at utsette. 125mm vinkelsliperen bruker jeg mer og det er en blå Bosch. Slipepapir og skiver kommer fra Biltema og funker som en kan forvente. Jeg har to overhåndsfreser, en 20 år gammel Elu og en nyere Metabo. Jeg har også en blå Bosch sirkelsag og en GST 135 stikksag.

Bosch har endret fargene på proffverktøyet sitt opp gjennom, mine blå er nyere og IKKE hobby varianten.

Det jeg MÅ ha, det er drillene, stikksaga og eksentersliperen.

Gratulerer med trebåt Prippa.

Mht verktøy er jeg 100% enig med hva JRO sier, kjøp deg kvalitetsverktøy fra start. Godt verktøy blir det bedre resultat med. Det du trenger er: ett sett god skrape (manuell) en metall sparkel, en varmluftpistol dersom du må brenne av noe lakk eller maling, en slipemaskin, en slipekloss og en lang slipekloss dersom du må sparkle noe på skutesiden (ref luse inn mahogany) gode pensler, skumgummi rulle til skuteside lakkering og en fordriver (pensel) eller en skumfordriver (har aldri brukt det)

PS du trenger ikke å slipe ned båten hvert år!!!!! verken under eller over vannlinjen og du trenger heller ikke legge på mange lag med bunnstoff hvert år.

Mht til pussing av trebåt:

Ett triks er å gå rundt i marinaen eller nabo marinaen der du ligger, se deg ut den trebåten som ser strøknest ut, og snakke med eiern. Trebåt eiere er det altid mulig å få i tale under båtpussen, da brorparten av oss faktisk liker å pusse båt og gir gjerne nye trebåt eiere innsyn i egne metoder. Du skal dog vite det er like mange meninger om dette emne som det er forskjellige metoder å gå frem på.

Snakk også gjerne med KTK (klassisk treseiler klubb) gutta, de har noen hundre år erfaring i blandt seg som de gjerne deler med andre!

Personlig sverger jeg til å bruke samme metoder som nordiske trebåtverft har brukt i siste 50 år. Linolje til å mette, mønje i kjølsvin og under bunnstoff, rylard eller epifanes lakk på mahoganyen. (det finnes mange andre gode produsenter av lakk og oljer også, men det er de to lakk typene jeg får best resultat med slik jeg liker å lakkere.)

Dersom skuta er i god stand så kommer du langt med å mattslipe ned lakken på treverket. Dette gjør du fint for hånd dersom forrige eier har vært flink til å lakke uten sig. dersom han har gjort en slett jobb, kjøp deg en eksentersliper (150 mmØ) og noen pakker med 240 eller 320 papir.

Så får du på 2-4 strøk lakk, slutt å lakk når du er fornøyd med resultatet dersom det er noen lag under du lakker oppå. Solen brenner roughly av 2 strøk lakk i løp av en god Norsk sommer.

Dersom du må, på grunn av dødlakk eller frostsprengning slipe helt ned til treverk, sørg for at du får på 'nok' lakk dersom du skal slippe å gjøre samme jobben neste år (dersom dødlakk) dersom du opplever områder som har frostsprengninger så må du først finne årsaken til at området trekker vann og sørge for at det ikke skjer videre. Som regel er dødlakk og krakkelering forårsaket av for få eller for tynne strøk med lakk.

Mht siste frostnatten, høytrykkspylere skal du aldri bruke på en trebåt utenom når du spyler av gørra under vannlinjen på høsten og selv da skal du holde god avstand for ikke å flise opp treverket.

Selv bruker jeg ikke rennende vann ombord på vårpuss i det heletatt! Jeg vasker vekk støv med så lite fuktighet som mulig, ett par flasker vindusjif og ett par pakker tørkerull så får du båten så fin å ren innvendig og utvendig på lakkerte og malte flater da slipper du å tenke på frost. Dersom du tenkte frost i forbindelsed med å lakkere så er ikke så farlig mht lakk, så fremt du sørger for at lakken har tørket innen evt dugg legger seg.

Mao, ikke lakk for tidlig om morgenen (da er det for kalt\fuktig), og ikke for sent om kvelden (da er det duggfall). I april måned har jeg selv en regel som sier ett strøk per døgn, i mai dersom temperaturen begynner å nærme seg 20 tallet på dagtid hender det at jeg legger på to strøk.

Prøv å se deg ut hvordan de rundt deg på båtplassen (plastbåtene) jobber, snakk gjerne med de som står nærmest, ditt mål bør være å få de i tale og høre hvordan de har planlagt å pusse sine båter. Du vil gjerne unngå å akkurat ha lakkert i 3-4timer når nabo'n tar frem høytrykkspylern, eller begynner å slipe det blå bunnstoffet sitt... :discuss:

Dersom man snakker sammen så går det somregel å time dette slik at du ikke står der med skjegget i postkassa, det er somregel flere av plast eiere enn det er av oss trebåtfolk, så den høflige tilnærmingen har jeg funnet fungerer best over tid :yesnod:

Mht trutning, snakk med forrige eier, spør han hva han\hun gjorde i de årene de eide båten. Alle trebåter oppfører seg forskjellig, de er levende vesner. Bruk deres metode i første sesong, samtidig som du registrerer hvordan båten ter seg. Så får du gjort deg opp en mening om hvordan du vil angripe det til neste år.

Jeg er personlig ikke begeistret for å trutne med vann ombord, dvs "vann i kjølsvinet metoden" da ingen båter er bygd for å ha vanntrykk fra innsiden og ut og min teori er at dette skader mer enn det gavner.

Oljetrutning derimot er jeg forkjemper av, det gir deg mindre etterbehandling etterhvert som du får trevirket rikelig mettet, som igjen gir deg tid til å fokusere på annet som skal gjøres ombord. Dog er det da greit å sjekke med forrige eier hvilke oljer som evt. har blitt benyttet for å slippe koking dersom du velger forskjellig type olje\lakk løsninger.

Men som nevnt, det er mange måter å gjøre dette på, og hver trebåteier finner sin preferanse etterhvert som man får det inn i blodet gjennom flere års erfaring.

Mvh

Champagne

Min bestefar hadde trebåt og det eneste elektriske vi hadde til vårpussen var bestemors komfyr. (Fiskekaker i matpakka).

Vi hadde oppbrettede armer, masse fint skrapeutstyr laget av utslitte filer og gjenopplivede malerkoster på tiende året. Det var den gangen det luktet godt og var rolig i båthavna.

Dette ligner på besten og meg, var ikke gamle karen da, men lærte at godt og grundigt håntverk var ens med godt og varigt resultat. Ingen fancye verktøy dengang.

Men har kommet til det etter noen år at vertøy med høy kvalitet gjør til at du slipper å gjøre jobben flere ganger...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Det er rart med hva som har brent seg inn av gode minner. Den første batteridrillen jeg kjøpte aner jeg ikke lenger hvordan så ut, men de hjemmelagede skrapene og fiskekakene husker jeg som det var i går.

Nå henger jo det gamle verktøyet på veggen sammen med bærplukkerne og alt det andre som betydde noe, men batteridrillen er ikke der.

For tiden jobber jeg et sted hvor de restaurerer en trebåt med en gammel fyringsmotor i. Det lukter så utrolig godt av det gamle og det nye treverket at jeg drikker kaffen der.

Lurer på hvorfor jeg plutselig fikk mer lyst på en liter tretjære til påske enn påskegodt.

Tusen takk Champisen!

Det varmer hjertet til en snart 24 år gammal pjokk som kansje har tatt litt vann over hodet med alle råd og tips som kommer. Båtlappene er det kansje ikke mange av, men med noen år på møbelsnekkern håper jeg å kunne ta vare på båten med navnet Ethena.

Dere her inne skal ha ros for å gi en ny som meg så mye og god respons! Ikke like vanlig andre steder.

Jeg ønsker dere en god påske.

Båten min er forøvrig på Lysaker brygge.. så kansje jeg snakker med noen herfra i løpet av våren.

Prippa.

Når tema først er oppe, så har jeg lyst å spørre.

Hvilken olje/lakk kan brukes på dollbord og dekk som er slitesterk?

Jeg bruker i dag fortynnet benar til å mette, og benar iblandet clipper 2 som toppstrøk. Dette holder ikke spesielt lenge utover høsten før båten er matt og halvslitt igjen.

Skroget holder seg best. Det er av furu. Overbygget og dollbordene er av mahogany, dekket av furu.

Tipper dette er relevant også for trådstarter.

Champagne hadde en oppskrift. Fint om denne kunne spesifiseres litt nærmere.

JRO - som fant ut at det snart er mai og at han også har en trebåt å ta vare på...

JRO, jeg skal utdype oppskriften.

Når jeg begynte å pusse båt på 80 tallet fikk jeg beskjed om at Owatrol D1 og D2 var eneste saliggjørende løsning, da opplevde jeg at lakken (egentlig den herdede D2 oljen) brant fort opp i løp av sesongen og var veldig sliten når våren kom. Veldig ofte opplevde jeg former for dødlakk. Dette gav mye arbeid hvert år men D2'n var lett å skrape av så det var ikke så ille men syntes det var plagsomt å slipe på restene av denne oljen, og følte jeg subsidierte slipepapir produsentene maksimalt av hva som kunne være sunt.

Dessuten følte jeg ikke jeg fikk god nok finish, hadde ett ønske om at båten skulle være strøken, og det var jeg ikke i nærheten av å klare (MERK det er sikkert andre som klarer dette med dette produktet, dog ikke jeg)

I høsten 1996 meldte jeg meg inn i CMB og adopterte Habbestad, CMB, Finn Wang metoden (den har fått mange navn etter hvert) dvs å olje der olje kan komme inn med Owatrol D1, gjorde en skikkelig jobb og skrapte båten ren fra topp til vannlinje utvendig og sausa skuta inn med D1 oljen gjennom vinteren (flere ganger i uka) og samtidig sprøytet med hagesprøyte ombord oppunder dekksbjelke innfestningen (overgangen dekk og skuteside) og lot det renne oppå de lakkerte invendige skutesider som var småslitne og såvidt begynt å krakellere etter 30 år uten vedlikehold. Jeg hadde også korket kjølsvinet sånn at oljen fikk stå å jobbe litt i bånn oppå kjølen (eik).

Da var Epifanes lakken kommet i salg her hjemme på berget og jeg tok sjansen på å prøvde den og malingene deres. De likte jeg godt. Lakken var tjukk og fin og jeg fikk brukbart resultat (så bra som jeg tror jeg kunne klare uten å stå i lakkhall) alt ble gjort med pensel. Påfølgende år var det lite arbeid som måtte gjøres, jeg vil nevne at fra 97 til 2006 så forutenom flekking av evt skader på den hvitmalte skutesiden så var alt vedlikeholdet jeg trengte å gjøre å vaske om våren og gi den en runde polish. Så skroget var helt stabilt.

På den lakkerte mahoganyen var jeg ikke like heldig da jeg led av mye gjentagende frostsprengninger på samme plassene år etter år som gjorde det til at jeg måtte brenne av lakken mange steder og bygge opp igjen. Båten hadde lidd av å ha blitt slipt ned for mange ganger gjennom sitt liv så det begynte å bli veldig lite trevirke jobbe med, noen steder var spunsene slipt helt vekk og messingskruene hadde ikke spor noen steder. Epifaneslakken var veldig enkel å brenne av og krevde lite varme, jeg likte godt å jobbe med den. lærte meg etterhvert at det ikke var nødvendig å slipe ned til rød mahogany for å få til brukbar finish.

I 1999-2000 tok kona og jeg å mattet ned hele interiøret i kabinene (lakken var for bra til å slipe den helt ned) beiset opp interiøret med Rylard mahogany beis som fungerte fantastisk på matt lakk, og lakket opp med Epifanes lakken.

Høsten 2007 så fikk jeg en advarsel med en lekkasje i akterspeilet som oppsto mens båten fremdeles lå i vannet båten hadde vært knusktørr i skroget (underifra) frem til dette tidspunkt. Når jeg tok henne opp så slipte jeg ned rumpa på båten (hadde aldri slipt den ned under vannlinjen mens den var i familiens eie fra 81) og fikk se at det var påbegynnende råte i nederste bordgang.

Dette sett i sammenheng med de problemene som jeg var kjent med over dekk med 60talls vinyltak som hadde begynt å sprekke for 15 år siden, og lappet så godt som jeg kunne uten å rive begge takene, delaminering av 60talls lim, frostsprengninger i dekk og overbygg jeg ikke fikk bukt med uten å plukke ned båten lag for lag, noen bord i cockpiten som var slipt alt for langt ned og konstant vått sengetøy som resultat så var det lett å konkludere med å gi båten ett par år innendørs og fokusert arbeid med det løftet hun sårt trengte.

Nå som jeg ligger innendørs, så er rutinen der jeg ligger å bruke linolje fortynnet med amerikansk terpentin, blymønje under vannlinjen inne og ute 3-4 strøk før stoffing (utvendig). etter gamle metoden. Jeg kommer til å bruke Rylard lakk til finishen da jeg pusset opp garasje porten min med denne lakken og syntes at jeg fikk hakket råere finish med den enn jeg har klart med Epifanes lakken.

JRO jeg vil anbefale å lese Linoljeskolan for å forstå linoljens egenskaper og hvordan du kan kombinere rå og kokt linolje for å kunne få en herdet flate å lakke på etc.

Dersom du vil lese mer om hvor i prosjektet Champagne står så er det billedserie\blogg her: Champagne restaurering 2008+2009

SamH, Colean er ett spennende produkt, har aldri turt å røre det da det virker på meg som alt for tett men har sett en skøyte og en av Colin Archerne på brygga mi som har brukt dette og de ser brukbare ut dog noe 'gule' å blasse i lakken. Forstått det slik som at de har 10 år eller no intervaller med vedlikeholdet, heftig digg da!! Men på en så liten båt som jeg har så syntes jeg det blir for plastisk feel dersom jeg skulle brukt noe sånt. Dessuten hva skjer under all denne vann og luft tette lakken dersom bordet trekker vann fra andre steder, vinduslister eller capilært underifra etc. Får man da noen visuell indikasjon på at noe er gærn't?

Mvh

Champagne

Redigert av MY Champagne (see edit history)

Jeg har strengt tatt ikke hatt problemer overhodet hvor Coelan er brukt, iflg reklamen er sjiktet diffusjonsåpent.

Et par steder har jeg "reparert" (..), dvs smørt over småplasser hvor natemassen har sluppet teaken og der er det fremdeles 2 år etter tett,

og det har heller ikke sprukket videre, således har jeg ingen problemer med å akseptere påstanden om stor elastisitet og festeevne.

Stoffet har spart meg for nating av hyttetaket hittil.

Men du har rett i at det det kan bli litt plastic pga tykkelsen (1mm anbefalt).

Jeg har ikke sett gulning eller misfarging av Coelanen i det hele tatt, gjetter vel kanskje på at primeren som er brukt gir fargen.

Jeg har endel arbeid om våren så lakk og glans har ikke prioritet over lettstelt.

rigging.jpg

Skjønner SamH, Treseilere får somregel mye mer juling enn hva tre-motorbåtene får med mer bevegelse i skrog rigg og kjøl.

Regner med at det er i disse områdene du da har endel jobb med båten?

Kanskje derfor Colean har så gode referanser fra seilbåt folk da det ikke sprekker på lik måte som lakk da coleanen er mer fleksibel.

Nydelig båt du har!

Ha en trivelig påske, selv sitter jeg støkk på jobb og ser ut over solskinnet som reflekterer på vannet ved rådhuskaia (oslo) og drømmer om å jobbe båt.. jaja ikke verdens værste utsikt da :flag:

Mvh

Champagne

Prippa: eksentersliperen blir ditt kjæreste eie. Skaff deg en du kan stole på. Jeg har kastet noen eks av Biltema sine varianter nå, men fant en som har holdt en god stund på Europris(!). (Egentlig nødhandel, men den har holdt mange sesonger nå..) Pris gjenspeiler ikke nødvendigvis kvalitet, men det er nok ofte slik. Siden du har båten på Lysaker er det jo ikke lange veien for å handle en ny når en konker, så du må finne ut om du satser på kvantitet eller kvalitet. Videre er batteridrillen og varmluftsblåsa det som brukes mye.

Ellers er det jo mange gode tips fra Champagne her. Men det er mange veier til rom, og ennå fler til en blank trebåt. Du kommer etter hvert til å finne "din" måte å gjøre ting på - og da er det den rette veien for deg. Samle litt erfaringer her, og litt erfaringer der, og lag din egen teori rundt det hele.

Champagne: Pirat har fått Coelan på fordekk og styrhus nå, og vi er veldig fornøyde. Resten av båten kommer etter hvert. Men den krever en god del forarbeid som jeg har inntrykk av at alle som roper om at dette er et fælt produkt har tatt noen snarveier med. Pirat har både blitt blank og tett. Tett dekk gjør livet mye enklere når en skal ha med seg madammen også...

EiSvIn, er det du som ofte ligger i dødets hav utenfor høvik? Isåfall, flott båt du har!

Det jeg har tenkt litt på er hovedsakelig de største hovedtrekkene. Hva gjøres i hvilke rekkefølge?

Begynner rett over påske, hovedsakelig på kveldstid hvis ikke det er noen dårlig idè!

Takker igjen for hjelp!

Hei Pirat!

Kult at du bruker Colean, da har vi endelig fått en test båt på dette i klubben! Er det så supert produkt som noen påstår det er, så er jeg ikke vanskelig å overtale men jeg liker å se hvordan det står over noen år hos noen andre enn meg selv, og da gjerne noen med likt trevirke og bruksområde.

Dersom det er riktig og du kan avskrive vedlikeholdet over dekk for lang tid, så er det jo himmla mange timer man kan spare inn hvert år på det, iallefall for dere med store båter. Men hva skal vi finne på da, skroget er jo bare å polere, til nød ett strøk hvert 10 år og stoffe gjør jeg skjeldent mer enn hvert 3 år.... :confused: .. jaja får begynne å strikke sånne welcome aboard matter da..

Mvh

Champagne, som tviler på om hun blir ferdig til å brukes i år.. :(

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...