Jump to content

Flagging på tur

treklogg

335 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er en på tur d.v.s. underveis så kan flagget være oppe uansett tid på døgnet.

Dersom du mener ved landligge så skal flagg tidene følges og da bør en være nøye. (les ha respekt for flagg reglene)

Hvor har du det i fra at det er greit med flagget oppe underveis. Det som praktiseres på de skip jeg er kaptein på er at flagget skal opp med sola og ned med samme, men dog ikke før 0600 og ikke etter 2100. Etter at norske skip ble bemannet med utenlanske mannskaper, inkludert kaptein, ser man ofte norske skip i havner med en fille i akter stevnen som en gang har vært ett norsk flagg, og det henger oppe 24 timer i døgne. :cheers:

Hvor har du det i fra at det er greit med flagget oppe underveis.

Dei nyaste forskriftene som føreligg seier at dersom eit fartøy er undervegs kan flagget henga oppe so lenge det er tilstrekkelig lys. Mangen farty har løyst det med lys retta mot flagget..

"Fast window went on reason"

Jeg måtte svare "nei". Ikke fordi jeg ikke bryr meg om flaggreglene, men fordi det hender at jeg glemmer dem.

Liker derfor å ligge i havn sammen med KNS. De sørger for at alle husker det.

Nasjonalflagg behandler jeg med respekt og venter at andre gjør det.

OT. Ble riktig forbanna da OJ tente på det amerikanske på Torsdagsklubben. Ikke fordi det var amerikansk, men fordi det var et nasjonalflagg.

Sjøflagg. Praktiserte i alle fall dette i marinen (ble ført i masten døgnet rundt). Før ankomst var det flaggbytte til akterut. Husker ikke om vi hadde flagg på poopen om vi ankom etter solnedgang/2100. På sivile fartøy har jeg ikke vært med på å praktisere så mye flagging i sjøen.

På egen båt er jeg flink å heise det (dvs hente ut hele stangen) ved avgang. Firing/fjærning blir ofte litt etter tilfeldighetene i forhold til hvor jeg befinner meg i forhold til båten om kvelden. Har ikke noe religiøst forhold til flagget. :flag:

Det var dette med flaggforskriften §6 som viser til de alminnelige regler for flagging til sjøs - som slett ikke er så aminnelige at de er lette å finne.

Uansett, det er faktisk greit å ha flagget oppe hele døgnet underveis. De fleste fritidsbåter er ikke ute og seiler så mange døgn i året, og heller ikke i så hardt vær at flagget slites i filler så veldig fort. Likevel, den alminnelige regelen er at det ingen ser har ingen vondt av, så flagget kan strykes i rom sjø hvis du bare toner det når du møter andre fartøy. Det krever at du må holder utkikk. Det kanskje ikke alle har fått med seg er at flagget også skal tones når man ankommer eller går fra havn, også utenfor flaggtid. Hva man gjør med flagget i andre lands havner avhenger av reglene i disse landene.

For KNS var flaggreglementet i mange år ganske klart på at det ikke skulle føres flagg på hekken på seilbåter under seil. Fremdeles er vel regattareglementet slik at om du toner flagg har du brutt regattaen. :wink:

For min egen del har jeg to flagg. Et stort og pent, og et mindre som jeg bruker underveis. De kommer til å holde noen år.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Hos oss tar vi flaggreglene veldig seriøst. Det har til og med skjedd at vi har konfiskert flagg hos folk som ikke respekterer reglene!

:smiley:

Jeg følger alltid flaggreglene til punkt å prikke; bortsett fra hvis..

1. det er vinter og altfor kaldt å stikke hånden ut og ta inn flagget

2. det høljer ned og jeg blir våt av å ta inn flagget

3. jeg er på pub når flagget skal fires

4. vi er i utlandet og der lar alle de andre det henge hele døgnet

5. vi glemmer det

Så hos oss er dette veldig seriøst... :cool:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sjøflagg. Praktiserte i alle fall dette i marinen (ble ført i masten døgnet rundt). Før ankomst var det flaggbytte til akterut.

Hmm, min sønn var på fregatten KNM Trondheim for tre år siden, og han hevder at de aldri førte flagg til sjøs, kun i havn! :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Fremdeles er vel regattareglementet slik at om du toner flagg har du brutt regattaen. :wink:

Dette gjelder under regatta ja. De med flagg på hekken skal man bruke sjøveisregler overfor i og med at de ikke er med i regattaen. De som ikke fører flagg anvender man regattaregler overfor (regattareglene er jo en del mer aggressive).

Om man bryter skal nasjonalflagget settes, så unngår man misforståelser :tongue:

Den eneste regattaen jeg vet om som seiles med nasjonalflagg akter er Americas cup (og Louis Vuitton cup som er innledende runder til Americas Cup).

S/Y Surprise

Det er ikke helt OK å tulle med det norske flagget heller:

"§ 423. Fører av skip som uberettiget driver fraktfart mellom steder på den norske kyst, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder.

Fører av skip som uberettiget fører et norsk flagg eller annet norsk nasjonalitetsmerke, eller i norsk farvann fører noe flagg eller nasjonalitetsmerke som han ikke er berettiget til, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. "

Det er jo mange som har sin båt registrert i skipsregisteret, mulig denne paragrafen kan komme til anvendelse..

"§ 426. Med bøter eller under særdeles skjerpende omstendigheter med fengsel inntil 3 måneder straffes underordnet på norsk skip:

1. når han unnlater å tiltre tjenesten i rett tid, går fra borde uten å ha rett til det eller ikke kommer tilbake i rett tid etter å ha vært i land.

2. når han forsømmer å melde forfall som hindrer ham i å komme ombord i rett tid,

3. når han volder skade eller fare ved forsømmelse i tjenesten,

4. når han ødsler bort proviant eller behandler den på annen utilbørlig måte,

5. når han lar uvedkommende holde seg skjult ombord eller mot forbud lar noen komme ombord,

6. når han ulovlig bringer sterke drikker eller annet ombord,

7. når han oppfører seg usømmelig mot en overordnet eller ikke etterkommer ordrer som han mottar i tjenesten, eller

8. når han innlater seg i slagsmål eller på annen måte gjør brudd på ordenen ombord.

Offentlig påtale finner bare sted etter begjæring fra skipets fører eller reder. "

:smiley:

Jeg følger alltid flaggreglene til punkt å prikke; bortsett fra hvis..

......

Så hos oss er dette veldig seriøst... :cool:

Støttar Sun Flyer på alle punkt. Me tek det like "seriøst" ombord hjå oss. :flag:

Det er heilt greit for meg at ein del småbåtførarar liker å leika at dei er i handelsflåten (dei har vel gjerne skipperlue og... :wink: ) og står opp i gryotta for å heisa flagg og spurtar til båten for å fira til rett tid. Men når dei plagar andre med praktiseringa si, t.d. saluttkanoner (!), då syns eg det går litt over streken. Det verste er likevel flaggregelryttarar som ser ned på oss andre og kjem med sure kommentarar og blikk. Dei verste går jo til og med ombord i andre sine båtar for å "ta affære". DET er langt over streken!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...