BMP Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Etter at jeg sluttet å komandere opp flagg og komandoflagg har jeg ikke bryd meg serlig mye om dette med flagging synes vel egentlig jeg fikk nokk av de mens jeg var på gråmalt båt. Sitér dette innlegget Link to post
JanB Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Jeg, i min fordrukne tilstand, synes at Sun Flyer og janb skal gå og sette seg i skammekroken Å nei, du. I så fall ville me gå ned "med flagget til tops"! Og folk i fordrukken tilstand vil eg ikkje ha ombord. Sitér dette innlegget Blogg: Livet i ein Nauticat 33 Link to post
Sjøtummel Svart 6.April.2009 Del på Facebook Svart 6.April.2009 Det er jo mange som har sin båt registrert i skipsregisteret, mulig denne paragrafen kan komme til anvendelse. Det er så mange lover og regler at en blir rent svimmel. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Dette stemmer. flagg heises opp i masta ved seilas. flagg akterut og ev. forut settes på ved kai. og taes ned etter reglene.. Båte MTB`ene og de gamle Fregattene er nå på veg til å bli spiker eller skytemål hehe.. Norges sjøforsvar er i dag en vits!! Nå var jeg på MTB, og dette var i det forrige årtusen. Men mener på det sterkeste å huske at flaggskifte var fast rutine ved ankomst/avgang. Redigert 7.April.2009 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
enter4u Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Flaggstanga settes på båten når jeg drar ut og tas ned når jeg er i land. Har jo andre ting å tenke på enn å passe klokka for flaggføringen Var en som kommenterte det en gang, men jeg brydde meg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om hvordan andre flagger, men det må jo si det ser fælt ut med flagget hengende oppe utover kvelde og natta rundt forbi i havnene. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Mouche Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg er tydeligvis litt gammeldags da jeg fortsatt mener at å overholde flaggreglene er en selvfølgelighet så jeg heiser/setter flagget 0800 (eller når jeg står opp, men er vanligvis oppe da uansett) og tar det ned 2100 om sommeren. Bruker heller adri et slitent og lurvete flagg/vimpel, det være seg på båten eller på flaggstang andre steder. Hvis jeg skulle begynne å "drite" i reglene og flaggets utseende så tror jeg heller at jeg gir bort flagget eller sager ned flaggstangen og bruker den til ved, men det er nå min mening. Har folk like slapt forhold til regler og kotyme ved bruk av flagg i forbindelse med f.eks høytidsdager, nasjonaldager og begravelser? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
rover Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Har man flaggstang, på land eller sjø, skal reglene følges. Hvis ikke sag ned flaggstanga( på land). På sjø, la være å flagge, ingen kommenterer en tom flaggstang på båt. Men hos meg, er det like naturlig å ha flagget på båten, som å ta inn fenderne i fart:-))) Flaggstang på land? Nopp. Er på sjøen på "røde" dager.... Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hos oss tar vi flaggreglene veldig seriøst. Det har til og med skjedd at vi har konfiskert flagg hos folk som ikke respekterer reglene! Dersom du skulle glemme å heise flagget ved soloppgang (eller kl 8:00) hvordan ville du reagert dersom noen konfiskerte flagget ditt fordi du ikke respekterete reglene. (Jeg fikk kjeft så det holdt da jeg som vaktkommandør på Setermoen heiste flagget 30 sekunder for sendt, da fikk jeg høre at det var like galt å heise flagget for sent som å ikke ta det ned i tide.) Men hvilke regler er det egentlig du tenker på? Jeg trodde at det kun var flagg regler for det offentlige, for "oss" sivile er det ikke noen regler etter det jeg vet. Jeg tror ikke det er straffbart å ikke å følge flaggreglene, men da jeg så etter sist var det straffbart å stjele. Vet ikke helt hvordan "konfiskering" defineres i denne sammenhengen. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Om man bryter skal nasjonalflagget settes, så unngår man misforståelser Jepp. Og er man i strid og flytter flagget fra riggen til hekken så betyr det at man kapitulerer. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg fiser rundt med flagget på hekken hele sommeren hvis jeg husker på å sette det opp.. og tar det ned om kvelden HVIS jeg blir mindt på det.. skyt meg. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Njord Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg trodde at det kun var flagg regler for det offentlige, for "oss" sivile er det ikke noen regler etter det jeg vet. Er det slik at det må lages lover og regler for å følge skikk og bruk? Det er vel heller ikke ulovlig å ha skitten båt full av grønske, fendere hengende ute under fart, etc etc.... Har heller ikke noe fanatisk / religiøst forhold til flagging, men gjør hva jeg kan for å gjøre det riktig. Liker å kjøre litt stil og velger å definere det som godt sjømannsskap, på linje med orden i tauverk og fender regime. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Sun Flyer Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 men det må jo si det ser fælt ut med flagget hengende oppe utover kvelde og natta rundt forbi i havnene. Det finnes jo endel andre land enn norge i verden. I 99% av disse henger flaggene hele døgnet. Hvor "fælt" er det egentlig? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 .. skyt meg. PANG! Du er død! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg spurte for mange år siden skipperen vår hvorfor flagget hang oppe hele døgnet. Svaret hans var at det var nasjonalitetsmerket vårt og skulle henge oppe når båten ikke var i norsk farvann. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 PANG! Du er død! føler meg utrolig bra til å være død.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
bliss X Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Prøver etter beste evne å ta ned flagget til riktig tid om kvelden, men det hender nok at jeg glemmer klokka, og at det går litt over tiden. Å sette ut flagget kl 8 er uaktuelt da jeg er B menneske, og sover gjerne dypt akkurat på den tiden. Førstemann som går ut i cockpiten om morgenen setter gjerne opp flagget, men hvis det regner er det ingen som går ut, og da blir det ikke noe flagging heller. Sitér dette innlegget Link to post
Breezita Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det skal flagges dersom båten er under kommando uansett klokkeslett. Dvs. at sover du i båten etter klokka 21:00 (..men har kommando) skal det flagges også etter kl. 21:00. Går du fra båten, uansett klokkeslett ( ..og ikke har kommando) skal flagget tas ned. Sitér dette innlegget http://breezita.wordpress.com/Den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, hvor fartøy flyte kan, der er han førstemann. - B.Bjørnson Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det skal flagges dersom båten er under kommando uansett klokkeslett. Dvs. at sover du i båten etter klokka 21:00 (..men har kommando) skal det flagges også etter kl. 21:00. Går du fra båten, uansett klokkeslett ( ..og ikke har kommando) skal flagget tas ned. Er dette riktig?? dette er ikke noe vi har praktisert i handelsflåten, gjelder det fritidsbåter mener du? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det finnes jo endel andre land enn norge i verden. I 99% av disse henger flaggene hele døgnet. Hva har det med saken å gjøre? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Sjøtummel Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Er dette riktig? Det er antagelig noen som husker løsrevne biter av flaggreglementet til KNS. (Der skal KNS-flagget ned når siste medlem går fra borde, men unntak for korte ærend i land. I praksis en god regel for å hindre at flagget blir stjålet.) Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Der skal KNS-flagget ned når siste medlem går fra borde, men unntak for korte ærend i land. I praksis en god regel for å hindre at flagget blir stjålet.) Kipingene, de tenker økonomi oppi det hele. Redigert 7.April.2009 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Mouche Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 7. Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen går opp før denne tid eller ned etter. Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning, følger en disses flaggtid. Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter foreningens formann, eskadresjef, styremedlem eller eldste tilstedeværende båteier. http://kns.no/nor/Bli_Medlem/Om_KNS/Flaggr...zW7V9hRjK4Y.ips Hvis man bryter noen av flaggreglene ved føring av KNS-flagget så blir man trukket to dry-martini, blir utestengt fra en rypemiddag, får redusert sitt handicap i golf med to slag og blir kalt Roger eller Kent-Arne i fire uker! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Careka Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 the club to be in Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Champagne Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Jeg vil legge til at Jämtland og Herjedalen faktisk ikke er innenfor Norsk territorial farvann. (les Strömstad og videre nedover) Da skal man flagge 24timer i døgnet, 7 dager i uka. Dette er fordi man skal vise at man er fremmed fartøy i andres nasjonal farvann, selv når man går fra båten for å gå på systembolaget.. Følg flaggreglene, heis og hal på de gitte tider dersom du ligger for anker eller i havn i Norge, heis flagget igjen når du fyrer opp maskinene eller setter seil og forhaler. Uansett tid på døgnet! Når båten igjen ligger i ro, haler du flagget det dersom du da er utenfor gitte (08-2100 for de fleste av oss i sør Norge) tider. Og for din egen æres skyld kjør ikke rundt med ett møkkete eller fillete diesel klut av ett flagg bak på båten, det er nesten ikke noe tristere enn å se en fler millioner kroners øsekar (les plastbåt) med svart rufsete diesel infestert nasjonal flagg som drar med seg halve fjorden etter seg og da gjerne med fenderne ute.. spesielt i utenlandsk farvann.. Det er er ikke mye lækkert! De vanlige Norske flaggene er ikke så dyre å erstatte dersom du ikke klarer å vaske det rent. For de av oss som er KNS medlemmer ja, jeg syntes også at KNS flaggene er grisedyre.. men tar meg råd til å kjøpe nytt hvert tredje år, eller ved de få gangene jeg opplever at Norge har konge bytte. (skjedd meg en gang til nå) This is not rocket science Ladies and Gentlemen.. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.