hifo Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hvis man bryter noen av flaggreglene ved føring av KNS-flagget så blir man trukket to dry-martini, blir utestengt fra en rypemiddag, får redusert sitt handicap i golf med to slag og blir kalt Roger eller Kent-Arne i fire uker! DA kan jeg trøste meg selv og si at disse avstraffelsene her, ikke hadde plaget meg mere enn at jorden er rund. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Sun Flyer Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hva har det med saken å gjøre? Du skriver at det er "fælt" med flagg om natta. I resten av verden er det regelen. Det er ihvertfall tull å fire flagget om kveldene når man er i utlandet. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Champagne Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Sun Flyer, det forventes av båteier å vite til en hver tid (selv på natten) i hvilket nasjonal farvann han eller hun befinner seg i. Det er KUN dersom du er i noe annet farvann enn ditt eget (Norsk) du skal føre flagg på natten ved oppankring eller i havn. Det igjen betyr dersom båten du fører ikke er i bevegelse ved hjelp av maskiner eller seil. Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Du skriver at det er "fælt" med flagg om natta. I resten av verden er det regelen. Det er ihvertfall tull å fire flagget om kveldene når man er i utlandet. Hehe, jeg skriver at jeg syns det er fælt med flagget oppe i HAVN om natta, men selvfølgelig skal du flagge i utlandet. Men for min del kan du flagge akkurat hvordan du vil. Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
giver Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hmm, min sønn var på fregatten KNM Trondheim for tre år siden, og han hevder at de aldri førte flagg til sjøs, kun i havn! Hei Jeg har ikke noe religiøst forhold til flaggreglen, men; Flagget er vel også og se på som et nasjonalkjennetegn som skal tilkjennegi hvor du er fra? Marinefartøyer er kanskje ikke like tjent med og gjøre det i alle situasjoner. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Festlig diskusjon. Noen som ser ironien i at man i dette landet fullt av trygdemisbrukere, skattesnytere, spritsmuglere, smugrøykere, fartssyndere, miljøsvin og styrepilsende søvnseilere, så blir man irettesatt hvis man ikke firer flagget på minuttet! Har blitt irettesatt noen ganger ,selv om jeg var i marinen. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 I marinen finnes jo flagg for en hvær anledning og forskjellige komandoer alt etter hvilken grad skipsskjefen har, alt fra den kjipe røde kvartermester filla via den vanlige langetarmen av et borsk flagg ril komandørflagg med stjerner og kronprinsflagg, kongeflagg osv. Er det noen som har fåt med seg om det er kommet et Vari Men flagg også. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Festlig diskusjon. Bare en ting er festligere enn en ivrig diskusjon om flaggregler og -tradisjoner, og det er båter som bryter alt som heter aftenro med kraftige lydsignaler når de firer flagget om kvelden. Hver gang er jeg like fristet til å svare med samme mynt ved flaggheising, men det blir aldri noe av i praksis. Enten seiler jeg før soloppgang, eller så forsover jeg meg grundig. Så lenge jeg ligger på svai er det sjelden noen som trenger seg på for å fortelle meg hvordan jeg skal flagge. Redigert 7.April.2009 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Mja, som fersking og bøyevakt om bord på gamle KNM Utla fikk jeg en "skift flagg" melding over intercomen. Men det var jo midt på svarte natta og da er det vel ikke så fordømrande lett å se forskjell på gjøsen og orlogsflagget, vel Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Finn Erik Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 (redigert) Er det noen av dere som er helt sikkre på hvordan flaggreglene er og hvem de gjelder for ? Flaggreglene for KNS er jo "greie" ( Skulle forresten ikke hatt noe imot å få påplusset 2 på golfhcp. det er jo det motsatte av straff ) De har vi fått gjenngitt over. Men de gjelder jo ikke for den menige mann eller ikkemedlemmer. En militærist/yrkesmilitær fortalte meg at det å ta flagget opp og ned ved soloppgang/solnedgang og spesielle klokkeslett ......Konglige gebusrdager, nasjonaldager OSV. Det gjelder kunn for ofentlige og militære eiendommer og byggninger. Gjelder altså ikke privatfolk, de kan flagge akkurat som de ønsker. Har vi derfor bare tillagt oss ekstra respekt og et reglemang som ikke egentlig gjelder for oss ??? Dilter vi bare etter å tror at vi er betydningsfulle ? Bare så det ikke er noen tvil.... Jeg er en av etterdilterne, det er derfor jeg blei fortalt at flaggreglene gjelder ikke privatfolk......... Redigert 7.April.2009 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JubaTuba Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Noen tar åpenbart dette med flagg på fritidsbåt vel seriøst. Synes det er greit å følge normene sånn noenlunde men hva andre gjør får være deres sak. Toleranse fremfor fanatisme. På svenskekysten om sommeren ser man både sildesalaten og piratflagg på en drøss med båter uten at noen går balistisk av den grunn. Tipper de fleste ser humoren i det å føre sildesalaten og barn synes sikkert piratflagget er stas. Hadde jeg oppdaget noen som faktisk var frekke nok til å rappe flagget hadde vedkommende fått seg en svømmetur. Regelverket for heising og firing gjelder vel kun offentlige byggninger. Ellers er vel registreringsplikte fartøy og fartøy i utenriksfart pliktig til å føre flagg. Sitér dette innlegget Seiler med langturdrømmer Link to post
Champagne Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Sildesalaten er kul den, så lenge den er pen og ren Piratflagg er også kult, men hadde vært sååå mye tøffere om noen gadd å lage ett skikkelig ett istedenfor å kjøpe det over disk, se for deg en deilig colin archer som kommer med ett kjempe blackbeard flagg da våkner barna da.. mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 I disse sjørøveritider er da det å romantisere sjørøveriet helt bak alle mål, emrm. Så ingen jolly roger her. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Sjøtummel Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 En militærist/yrkesmilitær fortalte meg at det å ta flagget opp og ned ved soloppgang/solnedgang og spesielle klokkeslett ......Konglige gebusrdager, nasjonaldager OSV. Det gjelder kunn for ofentlige og militære eiendommer og byggninger. Gjelder altså ikke privatfolk, de kan flagge akkurat som de ønsker. Det er nok ganske korrekt, ja. Skal vi pirke på det så gjelder det kun staten. Landets ordførere kan egentlig slappe litt av med hensyn til de kommunale flaggstenger, og gjerne overraske med å heise det samiske flagget en gang i ny og ne. Tradisjoner og skikk og bruk er likevel ganske viktig for mange, og en av greiene som noen mener er svært viktig er å følge flaggtidene til statens bygg. Ikke noe galt i det, men når det blir litt for viktig for folk at andre gjør akkurat det samme så kan det bli litt svett. Jeg er tilhenger av en annen gammel tradisjon. Jeg er skipper på min egen skute, og har siste ordet i hvordan ting skal gjøres ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 ( Skulle forresten ikke hatt noe imot å få påplusset 2 på golfhcp. det er jo det motsatte av straff ) Nå var det vel redusert jeg skrev da, og det betyr vel at man må spille enda bedre for å vinne hvis jeg har skjønt handicap-systemet da? Forøvrig så er vel en regel ikke noe annet enn, ja nettop en regel, det får ingen konsekvenser for en privatmann om han heiser flagget før 0800 eller lar det være oppe hele natta. Allikevel så synes jeg at i ren respekt for flagget så kan man forsøke å følge de reglene som jo faktisk finnes, men skjønner at jeg tilhører de litt "gammeldagse" på dette punktet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Champagne Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 'Salt' - JanP .. er noe usikker på om det du sier er seriøst ment.. men siden det er så j..li kjedelig på jobben akkurat nå, så da mååå jeg bare.. jeg kan ikke dy meg.. Det er forskjell på en åpen båt stappa full til ripa av Somaliere med automatvåpen som tråler etter bytte utenfor østkysten av Afrika og en snekke\motorbåt\seilbåt full av barn, med redningsvester, som tøffer gjennom middagsbukten MED piratflagg. For å konkretisere: Jeg er IKKE for slemme Somaliere med automatvåpen, UTEN redningsvester, i lettbåt, UTEN piratflagg!!! MEN jeg er FOR Kaptein Sabeltann, eller Kabel Satan som han blir kalt av yngstemann ombord hos meg, han er en snill pirat, og syntes det blir en smule feil dersom vi skal måtte boikotte Sabeltann fordi det er feil å "romantisere sjørøveriet i disse sjørøveri tider" Poenget jeg prøvde å gi utrykk for i mitt innlegg over var at jeg syntes det er bedre med store piratflagg enn små polyester pirat flagg som alle bruker. Mulig jeg utrykte meg uklart.. Dersom folk hadde orket å legge litt elbow grease i å lage egne pirat flagg når de skal ut på tokt med barna, så hadde det blitt litt variasjon på denne (flagg) fronten også, hyggeligere å se på lissom.. PS 'Salt' - JanP istedenfor å være politisk korrekt, hva med å være litt gæærn? lag ditt eget pirat flagg og inviter med deg oldebarna dine på skattejakt på Tisler i sommer ... du vet jo aldri ...dere finner kanskje no gull og skatter! LA SABELTANN LEVE! God påske! Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Det finnes jo endel andre land enn norge i verden. I 99% av disse henger flaggene hele døgnet. Hvor "fælt" er det egentlig? Nei det synes ikke jeg er fælt i det hele tatt, faktisk så er det veldig hyggelig å kunne se en båts nasjonalitet også på kveldstid når man slenger rundt bryggelangs. Har seilt en del rundt i middelhavet, og med stolthet hatt flagget oppe døgnet rundt. Men det betyr ikke at jeg ikke respekterer flagget. Jeg sørger for å ha et pent flagg på en pen stang. Men når jeg nærmer meg Norge, og risikerer å treffe på folk som er veldig opptatt av at flagget er nede til 2100 så prøver jeg å praktisere det samme. Men om jeg sover eller drikker eller legger unga eller av en eller annen grunn ikke kommer på flagget før lenge etter 2100 så føler jeg ingen skam over det. Men jeg må innrømme at jeg blir litt brydd om båtnaboen min har tatt ned mitt flagg, det liker jeg ikke. Pass din egen båt, så skal jeg passe min Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 I disse sjørøveritider er da det å romantisere sjørøveriet helt bak alle mål, emrm. Så ingen jolly roger her. Ha ha, den var ikke dum. Det beste med båter som fører piratflagget er vi på god avstand ser om det er barn ombord, og det er jo gøy for våre småmatroser. Kompiser i sikte! Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Jeg følger en enkel regel når det gjelder flagging; Opp når førstemann står opp om morgenen og ned når sistemann legger seg. Sjørøverflagget heises når vi har barn ombord..... Sitér dette innlegget Link to post
emilskj Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 I sommer praktiserte vi regelen "sistemann til køys heiser flagget". Ble skjelden mye over 08:00.............. Sitér dette innlegget Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.Medlem av Forbundet Kysten Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Flagget kan være oppe hele tiden når du er underveis Mvh Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 Kom en gammel plastsnekke forbi meg utenfor Langesund igår med er stort,flott sørstatsflagg svaiende i hekken. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Hafrsfjord Svart 22.August.2010 Del på Facebook Svart 22.August.2010 .............. med er stort,flott sørstatsflagg svaiende i hekken. Sikkert en som var på langtur........... Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 24.August.2010 Del på Facebook Svart 24.August.2010 Hos oss har vi praktisert flaggreglene når vi husket det. Lettest i Sæbø hvor det spilles trompetsolo kl 2100 (hvis det bare er norske flagg som skal hales, så er jo det en skikkelig manifestasjon av at det er dejlig at være norsk i Danmark) Den eneste sanne fryd er som kjent skadefryden, og det var et høydepunkt i vår karriære i boligfeltet da jeg for noen år siden kunne ringe vår gode nabo marineoffiseren (nå i sivil stilling på land) og påpeke at klokken var 2145 og at flagget hans fortsatt hang oppe. For oss som konsekvent glemmer å ta inn søppelspannet, og som har et større antall bilvrak utenfor huset gjorde det godt. Men når har problemet løst seg selv; flagg og flaggstang forsvant ved land i Ryfylke i sommer. Enten blåste det av, eller så var det noen som trengte et nytt og fint flagg (vårt var julegave fra sønn som ikke syntes vi kunne bruke det gamle, lett sotede, flagget lenger) Vi får sikkert nytt flagg og flaggstang til jul igjen, så da må vi ta opp gamle kunster Sitér dette innlegget Laholm Link to post
TICORA Svart 25.August.2010 Del på Facebook Svart 25.August.2010 Hmm, min sønn var på fregatten KNM Trondheim for tre år siden, og han hevder at de aldri førte flagg til sjøs, kun i havn! Da må han ha vært mye i bingen når de seilte...seite som befal på fregatt selv og kan bekrefte at det ble flagget til sjøs Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.