Blanco Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 I september 2005 gikk det en like hissig diskusjon her på baatplassen. Jeg siterer mitt innlegg fra den gang: På Cappelen & Kreftings(advokatfirma) hjemmesider kan man lese følgende: Det norske flagg og riksvåpen (Fra intervju med Hans Cappelen) – Det norske flagget er «Norge vårt land», vår historiske arv, og under krigen var det et motstandssymbol. Quisling-regjeringen tillot nemlig ikke flagging utenom de offisielle flaggdagene den hadde bestemt. I dag kan privatpersoner flagge akkurat når det passer dem. – Ja, de kan flagge for toppgevinst i Lotto, for sin egen bursdag eller for seier i en fotballkamp. Privatpersoner er heller ikke bundet til klokkeslettene som er satt for heising og firing av flagget. Har de flaggstang, er det bedre at de heiser flagget en time før og firer det en time etter de fastsatte klokkeslettene, enn at de lar være å flagge. Likevel er det god skikk og bruk å følge en del av hovedreglene i det offentliges flaggreglement. For privatfolks bruk av flagget har vi bare retningslinjer for god skikk og bruk. For offentlige myndigheters flagging er det derimot egne rettslige regler. Det som av mange anses som privates gode skikk og bruk, ligner på en del av påbudene til det offentliges flagging. Mange private er ikke særlig opptatt av regler, selv om de både er glade i flagget og gjerne vil bruke det. Å være så veldig formelle bør vi derfor være forsiktige med for privatfolks bruk. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Mariell Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Katastrofe. Glemte å sette på vekkerklokka i går. Forsov meg, flaggheis ble ikke foretatt før 09.43. Håper ingen av de andre 7 båtene her la merke til det. Må redusere antall akevitt på kvelden, slik at jeg er sikker på å våkne før 08.00. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
NilsPils Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Om hilsing med flagg for sjøspeidere: "Har man flagg festet på stang, og ikke kan senke det, tar skipperen på skjermlue (eventuellt en som representerer skipperen) og stiller seg i stram givakt nermest mulig flagget og hilser til luen. Der blir en stående slik til hilsenen er besvart." Skulle tatt seg nydelig ut om vi i fritidsflåten begynte å oppføre oss som idioter. Sansynligvis ville jeg stått i stram givakt med skjermlue enda. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
lgboat Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Et strålende innlegg av Blanco. I tillegg har andre vært inne og fremmet bruk av lite flagg i toppen underveis, og stort flagg på hekken i havn. Utmerket. Det første blir minimalt tilskitnet og står oppe underveis døgnet rundt hos meg (får lys fra rundtlysende topplanterne/akterlanterne). Havneflagget setter og tar jeg inn etter handelsflåtens regler. Men det hender helt klart at jeg i løpet av året forsømmer meg noen ganger, og det mister jeg ikke nattesøvnen av. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Katastrofe. Glemte å sette på vekkerklokka i går. Forsov meg, flaggheis ble ikke foretatt før 09.43. Håper ingen av de andre 7 båtene her la merke til det. Slapp av Mariell, etter mine etterhvert mange år på sjøen har jeg enda tilgode å se noen som følger reglene når det gjelder heising av flagget. Når det gjelder firing derimot synes mange å være svært så opptatt av dette, vel å merke når tidspungtet faller på kl 2100. Når høsten kommer og flagget skal ned ved solnedgang (i kveld kl 2032) synes dette å bli for komplisert for de fleste. De som før var svært så opptatt av å følge reglene på sommeren inntar nå pluttselig et mer avslappet forhold til reglene og firer som de er vant til på sommeren eller "når det begynner å bli mørkt". Hvem vet, kan hende har vi noen regelryttere blandt oss som både følger kalenderen når det gjelder heising/firing, og hilser til festningsverk og orlogsfartøyer? Jeg skal ikke se bort fra det, sjøl om jeg altså har tilgode å se det. Den store majoriteten derimot følger altså ikke flaggreglene. Alikevel er det altså enkelte av de som er frekke nok, og ikke unnlater seg å både påtale og gi korreks for andres flaggbruk og sk. brudd på "regler, kotyme, sedvane, skikk og bruk". Og dette både i skriftlig form her på forumet, og i verbal form i båthavnene. Mitt råd til disse: Fei for egen dør å la vær å bry dere med andre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Slapp av Mariell, etter mine etterhvert mange år på sjøen har jeg enda tilgode å se noen som følger reglene når det gjelder heising av flagget. Har du på vekkerklokken hver morgen slik at du kan kontrollere alle rundt deg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Hvis det er meg du tenker på Mouche. Så ja selvfølgelig. Normalt oppe ved 7,30 tiden. Etter morgen dukkert og nytraktet kaffe, er jeg klar til å sette meg på akterdekket med rullings og kaffe. Opp med kikkerten og studere hvem som sluntrer unna flagg heising kl 08.00. Er en av hovedgesjeftene på morgenen. Har trykt opp en bunke med de Norske flaggreglene. Disse deler jeg ut til de som ikke har fått ræva opp av køya og får opp flagget kl 08.00. Er det samme på kvelden. Om det er noen som ikke har fått ned flagget ved solnedgang senest kl 21.00. Tar jeg en runde med flaggregel bunken min. Om eier av båten ikke er tilstedet. Beslaglegger jeg det Norske flagget og erstatter det med ett fra Liberia, for der har de ikke flaggregler overhode. Noe skal man jo ha å tusle med når en er i båten. Kan ikke forstå det, men har fått noen syrlige komentarer. En gang ble jeg kastet på sjøen, når eier av båten kom tilbake mens jeg byttet ut flagget hans. Tror ikke han likte Liberia flagget. :rolleyes: Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
millisivert Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Har du på vekkerklokken hver morgen slik at du kan kontrollere alle rundt deg? Tja, for noen år siden var det en fyr på Koster, som hadde intatt mer ann de av helserådet anbefalte mengder alkohol, som maste noe voldsomt (og ikke minst høylytt) om at mitt flagg ble hengende opp en 20-30 minutter forlenge. (Tror han ble mest irritert over at jeg ignorerte hans tåkelur/vuvuzela fanfare kl 21:00 +/- en 5-6 minutter). Da satte jeg på vekkerklokken kun for å kunne påpeke at han ikke hadde sitt flagg oppe kl 08:00... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 (redigert) Det er en uting at folk ikke kan komme seg opp til flaggsetting kl. 08.00. Jeg forventer Mariell, at du har med deg en bunke til meg også. Kikkert av god kvalitethar jeg selv og jeg har et skarpt syn på dette med flagg og regler. Skulle vært flere her på BP som tok dette mer alvorlig. Imidlertid må jeg innrømme, her og nå, at i kveld tar jeg flagget noe tidlig ned pga festligheter et lite stykke unna moderfartøyet. Jeg legger til at dette hører med til unntaket. Og til deg, rem! Du har trolig glemt min korrekthet vedr, flaggreglene? Mvh d.y. Redigert 28.August.2010 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Har du på vekkerklokken hver morgen slik at du kan kontrollere alle rundt deg? Nei, å være opptatt av "regelverket", gi råd og påtale andres flaggbruk er det du som har gjort deg til talsmann for. Hykleri kalles det, når du etter all sansynlighet ikke følger reglene selv. Case closed Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mouche Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Hvis det er meg du tenker på Mouche. Så vidt jeg kan se så var det et innlegg fra rem jeg siterte og han jeg stilte et spørsmål, men selvfølgleig, har du behov for å svare for ham så er det helt greit for meg. ...når du etter all sansynlighet ikke følger reglene selv. Er det tillat å spørre på hvilket grunnlag du kan hevde det? Du følger vel ikke etter meg ute på holmer og skjær uten at jeg vet det, sånt blir jeg nemlig redd av, føles veldig truende! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mariell Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Jeg forventer Mariell, at du har med deg en bunke til meg også. Ikke noe problem, jeg har printer ombord. Du kan få noen 100 neste gang vi treffes. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mulligan Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 I tillegg har andre vært inne og fremmet bruk av lite flagg i toppen underveis, og stort flagg på hekken i havn. Her må jeg arrestere på en rekke punkter. Flagg i riggen betyr at man er stridende. Flagget på hekken betyr at man har kapitulert. Regattaseilere setter flagg på hekken for å markere at de har brutt. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Regattaseilere setter flagg på hekken for å markere at de har brutt. Og i handelsflåten bruker man ikke flagg overhode før en nærmer seg havn. Det gjelder uansett hvor båten er registrert. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
lgboat Svart 28.August.2010 Del på Facebook Svart 28.August.2010 Ja det er ei stri' Jeg får gå til gjemmehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.