Jump to content

Snart pappa for første gang, erfaringer og tips med spedbarn i båt


Campingkongen79

Recommended Posts

Hei og hopp alle sammen. Da er båtsesongen i anmarsj. Jeg blir plutselig pappa, og har ingen erfaring med små barn og båt. Her må det finnes mange med erfaringer rundt dette temaet. Fint om noen kan dele sine tanker med meg rundt dette :sailing: Jeg har en åpen båt på 23 fot, kanskje noen med samme båtstørrelse har vært i min situasjon nylig? Alt mottas med takk! Ellers er det bare å ønske alle god vårpuss!

Link to post
Share on other sites

Plutselig pappa :confused:

Dette går fint, ta med bilstolen og plasser poden i skyggen uten trekk. Plasser stolen slik at den står stabilt.

Har vert igjennom dette og poden elskerer å være med i båten selv etter 10 år. Verre er det med jentene :headbang:

Hans første tur kun noen uker gammel :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

La det være sagt med en gang: Ikke noe problem.

 

Kjøp en vest, de minste går vel opp til 15 kg, men ikke kjøp noe billig og ukjent merke. Var en test av disse for en stund siden, og noen vester holdt ikke mål. Helly Hansen er et trygt valg.

Vi hadde minsten vår i båten fra han var 3 uker, i en 22 fot daycruiser. Hadde han i bagen til vogna, eller rett i bilstolen. Sjøluft er sovemedisin for de minste. På vår første overnatting, var det han som sov best. :sleep:

Solhatt eller lignede for å beskytte hodet mot sola er også et tips, og høy solfaktor.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Vi bodde hele sommeren i fjor ombord med en gutt på 9 mnd. Eneste jeg har gjort er å lage sikkerhetsnett i forkabinen så han ikke kommer seg ut frivillig/ufrivillig.

Ingen plass han sov så godt som ombord i fjor. Verre nå, men tror bare det er en tilvenningssak.

 

Så må jeg bare påpeke at produksjonstid på barn er 9mnd, hvis det skjer plutselig eller vesentlig fortere bør det ringes i en bjelle eller 2, og de bjellene er ikke dine.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en gutt på 6-8mnd med på lang båtferie i fjor - han sov godt i baggen vi hadde tatt ut av vognen - når det er snakk om baby (som hverken sitter eller står på egenhånd) ville ikke jeg satset på bil/sykkelstol - de skal ikke sitte tvunget oppreist over lang tid. Jeg anbefaler bruk av bag...

Link to post
Share on other sites

Som det er sagt tidligere - det er ikke noe problem. Om han får mat direkte fra Mamma er det enda mindre problem. Da er jo maten alltid for hånden/munnen. Bilstol er neppe noe du får bruk for i år, man bag funker bra. I to ulike båter rigget jeg meg til med finerplate

og nett slik at barna pent måtte holde seg der de ble lagt. Denne sommeren gir nok ikke så mange problemer. Til neste år når du skal på sjøen med en krabat / prinsesse på 14 mnd blir utfordringene større. Da er utforskertrangen stor og stødigheten noe mindre. Vi har brukt vest pluss line på ungene til de ble ca 4 år år gamle. Nå er de 5 og 6 og svømmer bra begge to, de må imidlertid alltid ha vest på underveis. Vi har brukt HellyHansen Kidsaver. Prøvd flere ganger i basseng og den fungerer! - Kan anbefales. Lykke til.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Vi var litt trege med å inntrodusere båtlivet for våre barn. Vår eldste var ca. 11 mnd første gang vi la ut på overnattingstur. Vi fikk tak i en sammenleggbar reiseseng som passet inn i forpiggen på Fenixen. Der sov hun som en stein, spesielt når vi var under fart.

 

Som de engstelige foreldre vi var, hadde vi relativt høyt fokus på sikkerhet i cockpit mens båten var i fart. Jentungen var behørig pakket inn i mange lag klær etter skallprinsippet, ull innerst, deretter mange lag med varme klær og parkdress ytterst. Sikkerhetsutstyret bestod i redningsvest pluss en sikkerhetsline. Summen av alle våre tiltak resulterte i et svett illsint barn som stadig viklet seg fast i tauet. Vi fant raskt ut at det behageligste for alle parter var å foreta dagens forflytning samtidig som hun skulle ha formiddagsluren sin. Det fungerte glimrende. Vi kom ikke så langt hver dag, men det er vel heller ikke poenget.

 

Folkene som overtok båten etter oss monterte et bilsete i cocpit til sin ettåring. Det fungerte visst glimrende.

 

Spedbarn er litt mindre rørige enn ettåringer. De trives nok utmerket bare de har en bag å ligge i og god tilgang på mors matlager.

 

Lykke til!

Hyttefolk i båt

Link to post
Share on other sites

Zodiac%20RIB%20av%20HobbyFoto%201.jpg

 

Den lille parasollen du ser oppi båten står på barnevogna. Vi kjørte rundt med spedbarn i båten hele sommeren for to år siden, og skal gjenta suksessen denne sommeren med nummer to. Så lenge bagen står nede i båten så dropper vi redningsvesten - denne er ikke forenlig med soving.

 

Barnesete har jeg ingen erfaring med, men vurderer å montere et denne sommeren da sønnen vil være noen måneder gammel, men jeg vil tro det kan være litt problematisk da han vil bli utsatt for for mye sol. Vi får se.

 

Bildet er forresten hentet fra min blogg.

Link to post
Share on other sites

Ser at du har fått mange gode tips, så ikke fortvil over din nye pode. Denne tiden før de lærer å krype/gå er nok den tiden du bør nyte mest.

Når de bgynner å røre seg kan du begynne å få nerver :cryin:

De blir ett år, 4 år osv. osv. Snart fjortis :cryin: :cryin: :cryin: :cryin: :cryin: :cryin: :cryin:

osv. osv.

Du vil nok bli satt på MANGE harde prøveleser og bekjymringer i tiden som kommer enn det du har nu...

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei og Gratulerer :flag:

 

Vi reiste på sykhuset søndag 5 April og ble stolt pappa til Eirik klokken 23.19. Kom hjem i dag, etter å ha tilbragt 3 netter på familierom med Eirik og mammaen. Nå gleder vi oss til å bli ferdige med båtpussen slik at "gullgutten" kan få vann under bena så fort som mulig. Nå har jeg litt større båt enn deg, men problematikken er den samme: Solkrem og parasoll. Ut over det ser jeg bare positive ting forfundet med å la det bli en matros så fort som mulig. "Den skal tidlig krøkes som god krok skal bli".

 

Ha en herlig båtsommer med poden, båtliv er det beste man kan utsette et barn for....i hele oppveksten :smash:

(har prøvd det før)

 

P.S Småbar har en atomatisk "lukkemuskel" slik at de holder pusten om det blir sterk vind rett i ansiktet på dem, dette gjelder i båt, pulk, på sykkel etc. Pass på ellers blir de "blå"(i ansiktet)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Gratulere så mye :-)

Vi har hatt alle barna med tidlig. Kort fortalt, er korte etapper, skygge tingen. Når de begynner å bli mobile, Pass på barna under fart. Gå/ falle/tukle..

Syntes barn i 1 -2 års alderen er vanskeligst . Ustødige og "tar ikke imot ordre" :lol::lol:

Under sover de bare bedre og liker seg godt.

 

Mvh

 

Pjolter med 4 lettmatroser

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!!!!!!!!!!!!!!!

Da vår minste ble født i juni for 5 år siden "misset" vi ikke en helg på sjøen.

Kom til fødestuen søndag kveld (etter en fin helg på sjøen), ut på tur helgen etter. :cheers:

4 uker ferie i båt den samme sommeren.

Problemet var at i slutten av sommeren hadde jentungen sovet mer i båt en hjemme, og ville ikke sove da vi var hjemme :cryin::cryin::cryin:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Verden går framover og i august skal også jeg bli pappa for første gang. Med skrekkblandet fryd ser jeg fram til å videreføre båtgleden til mitt foreløbig eneste barn.

 

Jeg har i dag en åpen skjærgårdsjeep som brukes mest til små dagsturer i godvær. Fungerer dette eller bør man ha et lite avlukke til barnet? Jeg har begynt å kikke på noen walkaroundbåter med enkle stikkabiner.

 

Etter å ha lest denne tråden er jeg litt mer avsappet da det ser ut som båten er den plassen barna trives best :flag_bp:

 

For min del blir det ikke veldig mange turer i starten da det begynner og bli høst i trondheim fra uagust/september. men neste sommer blir det nok :yesnod:

Redigert av glalaks (see edit history)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Når guttungen var 5 uker hadde han allerede vært 3 uker i båt, uproblematisk. nå er han 17 å trives enda i båt, så det å begynne tidlig er viktig :)

Mor har som oftes maten med, far kan ta med bleier å våtservietter og babyen sover søtt vuggende i båten.. kos dere

Link to post
Share on other sites

Vil nok anbefale deg båt med mulighet for en eller annen form for cabin..

Vi har god erfaring med daycruser det har fungert utrolig fint. Guttungen fra han var to år pilte inn i cabinen la seg på ryggen og ville kjøre fort!

:sleep:

Vi kjørte STRENGT på at vi alltid brukte vest, både små og store.

Når du har med deg barn i båt, så har du alt ansvar, barn er FULLSTENDIG avhengig av at du ordner opp. Ta ansvaret og vær forsiktig!

 

God tur...........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...