Jump to content

Slepejolle. Hva bør jeg velge?

Sjømann-22

Recommended Posts

Heisann. Er på utkikk etter en billig slepejolle til sjømannen min. Gjerne brukt. Hva lønner seg å kjøpe? Ser mange billige gummijoller, men er disse noe tess? Tenker på skader i gummi`n osv.. Har tittet litt på Steady 8 Fot. Men vet ikke om den blir for tung, mister kanskje mye fart? Mange av dere her inne har vel en slepejolle, og kan komme med noen gode forslag til under 10.000.

Mvh

Rune

Alufish leverer små lette 12Ft som veier knappe 50kg. Er fine å dra etter hva det enn måtte være. Tåler utrolig mye deng, lette å reparere (blir vel aldri nødvendig) og ligger suverent bak. Har sett Politibåten slepe en slik i over 25knop, og det gikk som på skinner.

Og slepes selvfølgelig fint i 4 knop også :)

(har over 25 år på benkene i en slik, samme båten er like god i dag, selv etter utrolig mye juling)

Føkk deg...

Jeg har hatt sjømann22 før, og hadde da litt forskjellig hengende bak, det var små "lekegummibåter" fra lekebutikken, Pioneer 6 og 8 fot, madrasser, m.m.

Personlig så synes jeg det ble for dumt å ha jolle bak en så liten båt som sjømannen, iallefall om det bare er for lek eller fordi alle andre har det.

Jeg hadde med jolla når det var behov, ellers sto den igjen på brygga. Mine behov var enten å frakte noe, eller for å leke med mens man bader.

Jeg har i dag 24 fots snekke og splitter ny ribb, men kommer ikke til å bruke den i sommer, er nesten helt sikker! (ribben altså)

Edit: Jeg mista omtrent en knop med å ha noe bak, hadde 12 HK yanmar i sjømannen.

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Jeg valgte gummijolle. Har en 3m Aquaquick m/8 hk Tohatsu. Planer greit med to voksne. Lett motor. Slipper irriterende dunk i egen og andres skuteside. Grei å slepe i rett avstand. Men aller viktigst er at en gummijolle er veldig stødig under bruk, noe som er bra, både for voksne og barn. Min er nå 9 år, og god som ny. Blir spylt ren og tørket godt før den blir pakket ned for vinteren. Ville ikke ha byttet mot noe annet.

Hei, som Sollux 27 og jada nemte, så er avstanden viktig. Eg har vert med å slepe bra tunge robåtar med sjarken. Vi mista så og sei ikkje noko fart av betydning. Eg må få båten som blir slept til å ligge bå riktig bølge/dønning bak båten, da blir båten dytta av bølga.

Dette kan du prøve med å kjøre litt nært ein båt som siger litt raskere enn deg, kom opp på bølga, så øker farten mye.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Kansje ikke så lett å finne den optimale jolla.

Jeg endte opp med to båter.

- Jeg ønsker ikke å ha en jolle på slep bak båten (på langtur).

- Båten ligger i bøye og må ha en jolle for å komme ut til båten.

- Har hund som må land når vi er på tur

-Ønsker å ha med en jolle dvs. noe som jeg kan benyttes som nødhjelp. (Føler ikke at jeg trenger en redningsflåte)

Vi endte opp med:

En Corfu pluss 200, 2m gummibåt (spilebunn) som veier 19 kg. Kr 3000 tilbud hos Seatronic, med en 2,5 HK motor (kr 3000).

En Steady 260, vekt 56 kg (tror jeg) Kjøpt brukt kr. 6000,- inkl gammel 5 HK.

Steady jollen kan ligge ute hele sesongen, den stoffes og det blir lite groe pluss at den er selvlensende. Gummi jollen ligger på seilbåten og kan settes ut av en person. På korte turer tar vi med steadyen.

Disse to har fungert ypperlig for oss. Ikke sikkert at du finner alt i en og samme båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...