Jump to content

Feil med ladespenning fra dynamo

Sjarkens venn

Recommended Posts

Hei alle båtvenner

Her om dagen forsvant ladespenningen (målt på batteriene) uten forvarsel. Omtrent samtidig sluttet turtelleren å virke, viste riktig opp til 1500 omdreininger, men faller deretter ned til 0. Nå er denne helt død...

Byttet spenningsregulator/børster på dynamoen, og da så det ut som om

det ladet med ca. 14 volt (målt på batteriene). Dessverre stoppet jeg motoren slik at jeg ikke fikk sett om spenningen stabiliserte seg. Neste gang jeg startet, var det ingen ladespenning på batteriene. Når jeg måler spenningen direkte ut fra dynamoen, viser den vanvittige 27.6V. Vet ikke hva den var før jeg byttet regulator. "W" til turtelleren viser 14.4V. Styrespenningen ("Ind") gir 12.2V. Ladelampen lyser konstant.

Dynamoen er av type Prestolite, 12V, og har neppe gått mer enn 500 timer. Regulatoren er 14V (UniPoint 66202755A), riktig type er dobbeltsjekket av selgeren. Det elektriske anlegget i motorrommet er gammelt og dårlig, men det ser ikke ut som det er brudd noe sted.

Råd og ideer mottas med takk...

:wink::flag:

Hvis du har ekstern laderegulator/rele så kan det godt hende at spenningen du måler ut fra dynamoen er korrekt. Meningen med et laderele er jo nettopp å regulere spenningen til batteriet/batteriene. Det er jo igrunn bare en motstand som demper spenningen.

Måler du innspenning på batteriet mens motor går er jo det den riktige måten å måle på. Det er jo også greit å variere turtallet litt for å se hvordan ladingen oppfører seg.

Og til slutt, bruker du et mulitmeter kan det godt være litt avvik på dette, opptil 0.5v, og da kan man fort tro at det lader litt mindre enn hva det egentlig gjør.

Føkk deg...

Forutsett at du meddeler oss korrekt informasjon, mener jeg du har brudd eller dårlig kontakt mellom dynamo og batteri. Det er ikke mulig å få så stort ”spenningsfall / spenningsdifferanse” mellom to strømkilder med de kapasitetene vi her snakker om. (Med mindre det er en dårlig kontakt med batteriet).

For at en 12 volt dynamo teoretisk skal klare å levere så høy spenning, må kretsen mot lasten være åpen.

Hvor mange år er batteriet i multimeteret ditt og hvilke tegn står bryteren på? (Den saken du måler med)

Hei!

Regulatoren på en vekselstrømsgenerator er nok litt mer avansert enn som så "Brodern" :wink:

Her er Ingars utmerkede beskrivelse av hvordan dette foregår!

Jo jeg vet det :) Men i prinsippet så kobler de lading inn/ut, ev regulerer spenninga inn på batteriet etter forbruket.

I gamledager kalte de regulatorene for "vippe" eller "vippa" nettopp forsi det var en liten dært inni boksen som vippet over. Det var jo i grunnen et avansert rele :)

Mange dynamoer i dag har jo innebygd regulator der også børstene og diodebrua sitter.

Har da plukket på en og annen dynamo i årene som har gått :easter:

Føkk deg...

En sånn innebygget regulator føler ikke spenningen på uttaket til batteriet, men derimot på ladelampeuttaket. Dette benytter en egen likeretter. Skulle en eller fler av diodene her feile vil regulatoren kunne tro at spenningen er for lav og derfor kjøre den opp slik at den blir altfor høy på batteriuttaket.

Siden du måler bare 12.2V på D+ mens utspenningen er 28V kan det tyde på at det er dette problem du har.

Forutsett at du meddeler oss korrekt informasjon, mener jeg du har brudd eller dårlig kontakt mellom dynamo og batteri. Det er ikke mulig å få så stort ”spenningsfall / spenningsdifferanse” mellom to strømkilder med de kapasitetene vi her snakker om. (Med mindre det er en dårlig kontakt med batteriet).

akkurat slik ble det når jeg engang startet en bil hvor en tosk ( meg ) hadde glemt å sette ledningen fra starteren til dynamoen på. husker ikke eksakt , men mener det var noen og 40volt jeg målte ut på b+

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Alle innebygde regulatorer kan bli lurt på spenning med en dårlig kontakt, men man kan ikke få en så høy spenning (27,6 volt) målt mellom b+ og b- på dynamoen uten at man har dårlig kontakt med batteriet gjennom ladekretsen. Jeg oppfatter det slik at batterispenningen er omtrent normal, noe som bekreftes ved at spenningen på D+ også er 12,2 volt.

W uttaket måler 14 volt, og dette er feil men dog normalt sett i forhold til hva spenningen er mellom b+ og b-, for denne spenningen skal være ca 50 % av ladespenning målt både med AC og DC.

Differansen mellom B+ og D+ skal være mellom 0,2 og 0,5 volt avhengig av dynamoens belastning. 0,5 volt ved stor belastning. Noen dynamoer vil også kunne få samme feil med brudd i minus mener jeg å ha vært borti, men normalt ikke fordi brudd med minus legger normalt regulatoren helt død.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...