Jump to content

Riktig lader til Nidelv24 VP2003 2x115Ah 1x75Ah

Ex Skarpnes9100

Recommended Posts

Hei Båtvenner;

Konkret lurer jeg på:

Hvilken Volvo-lader (dynamo) kan jeg bytte ut med som bør være tilstrekkelig? (Dagens skal være en 50A, med "to dioder klargjort for en ekstra bank") Men jeg mistenker at den vil slite med banken min nå hvis den er kjørt langt ned etter en langhelg på holmene??

Her tenker jeg like gjerne bil-dynamo, ikke marinisert hvis det koster mye ekstra.

Jeg har lest og lest og lest om alle tråder her i sammenheng med å forstå EL-opplegget i min båt, og så hvordan jeg skal gjøre det med de nye batteriene for å sikre rett lading og bank etc.

Men det er så mange aspekter og muligheter, så jeg velger likevel å legge inn mitt spørsmål her (o;

Men først korte fakta om strømproduksjon:

- Volvo penta 2003 fra 1984 (3 cylindre, 4 takt, 28 HK). Angivelig med 50A dynamo

- Ved landstrøm: WAECO UO-fase lader for 3 batterier

Forbrukere:

- Kjøleskap

- Stereo

- 2-3 lamper sporadisk i bruk

- Lading av 2 mobiltelefoner

- Laptop innemellom

Noen som kan hjelpe ?

Takker !

Frode

===============================================

Båt: på jakt etter neste Lolly

Hei Frode.

Skjønnter jeg det riktig, du spør om dynamoets effekt?

Forbruket som du beskriver er antakeligvis ikke mye, snakker vi kanskje om 3 til 8A gjennomsnittlig?

Så holder 50A-dynamoen din for å lade batteriene som du har nå.

En annen sake, som selvfølgelig alltid følger når jeg svarer på slik,

er det med både ladehastigheten og riktig ladesluttspenning = regulator.

Med standardregulator må du nemlig være på tur i minst 14 timer for å gjennopplade 115Ah / dvs 230Ah til 100%.

Forresten også med 90A-dynamo, så lenge også den bare ha standard-W-regulator.

Hvilken type batterier (åpne eller lokkete bly-syre, Gel, AGM) har du?

Hvor lenge går motoren din gjennomsnittlig?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hei Joerg!

Takk for input, ingenting er bedre enn at jeg slipper å skifte den, men jeg tenkte det kanskje ble litt mye for en lader, derfor sjekker jeg dette.

Batteriene er vanlig lukkede blybatterier for marin bruk, Type Varta, begge 115Ah kjøpt nye i fjor sommer, og startbatteriet skal kjøpes nå til sesongen. Tror vel egentlig at 60ah start er mer enn no, jeg har jo ingen vinsjer eller baugtrusters eller annet luksus.

Vanlig gangtid har vi ikke begrep om, da vi kun har en seson bak oss i en slik båt vi kan bo i. Da varierte turene fra 5 timer til 2x0,5 timer per dag.

Men jeg får toppkondisjonert hele banken innemellom når vi er i nærheten av gjestebrygger etc, noe gjør innemellom for å dusje og kjøpe pizza etc. Kjøpte WAECO 2545 eller hva den heter, skulle være stor nok til mine tre batterier og kondisjonerer de iht. UO-syklus på 8 eller 16 timer.

Tror du fortsatt jeg er "i det grønne området" ?

Frode

Nei, det er du ikke så lenge du spør om lading på tur.

Da trenger du en fornuftig regulator og tykke kabler,

ellers er dynamoen din bare pynt.

Men hvis du er ute i bare en dag, og lader gjevnt rett etterpå,

da går det ikke går noe galt fordi 30 minutters lading underveis hjelper da lite uansett.

Men hvis du derimot seiler regelmessig i 3 - 5 timer, kanskje i tillegg fra uyhavn til uthavn,

da blir noe forbedring ikke bare veldig effektiv men også nødtvendig.

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Regulatoren sitter jo på dynamoen her så jeg finner ikke noe data på den uten å ha sett på den fysisk i båten.

Men litt tykkere kabler må til på forbruksbatteriene, jeg skal jo uansett lage nytt opplegg der til to batterier i stedet for 1 batteri.

Takk for tips!

Frode

OK, så det er regulatoren jeg må sjekke da forstår jeg, og det har jeg per nu ikke en aning om.

Nei da.

Du skulle først sjekke kablene dine at den er tykk nok.

Hvis ikke, så tar du noen kroner i hendene og så kjøper du ladekabler med minst 25 men helst 35mm².

På både pluss og minus.

Og først deretter måler du ladeslutspenningen,

altså den spenningen som dynamoladingen triller på batteriene -etter- at den er fulladete.

For det kan du for eksempel lade først per landstrømlader over natt.

Så kjører du en stund og da måler du batterispenningen direkte på batteriet mens motoren går.

Og deretter, når vi alle har både diskutert og bestemt at det er alt for lite spenning,

først da kjøper du en ekstern flertrinns regulator.

...og komm helst ikke på ideen at du bare kjøper en standardregulator som leverer opphøyt spenning.

Da får du kjeft. :yesnod:

Jørg

Takk i like måte, men det var ikke snaut til kvadrat du ville jeg skulle kjøpe til forbruksbanken !!!

Jeg forstår dette på Start-batteriet, der mye streøm skal jurtig gjennom ved start, men det er altså like mye "skyv" når man lader ?

Jeg må nok ned på 25, skal det bli håndterbart...... I dag står det sikkert ca. 6-8mm2 på bank og 25mm2 på start tenker jeg.

Frode

Egentlig er det omvent.

På start finnes det skjelden stor utlading, men på forbruk.

Derfor trengs det bare lite strøm på start, men også fornuftig spenning.

På forbruk.. (..s-tanken) trengs det derimot mye "påfyll" og spenning for å lade opp rask.

Derfor trengs det en stor ledning dit.

Du må bare forestille deg dette med batteriene og ladning liksom en vanntank,

da forstår du stortsett med det samme hvordan dette funker.

Jørg

Jepp, jeg henger med på det med strøm-vann, men får stadig forskjellige råd om hva som "nok" (les=mer enn tilstrekkelig) på slikt som dimensjoner.

Jeg pleier alltid å legge meg på "godsiden" når jeg først gjør noe, så er jeg forberedt på endringer og kan ta opp litt toleranser.

Det som er i båten nå er med andre ord LANGT unna hva det burde være!

Skal se om jeg har noen bra bilder fra i sommer.

Frode

Denne dynamoen er ikke særlig kraftig 35 eller 50 amp. Motorens konstruksjon tillater heller ikke noen stor og kraftig dynamo.

Nødvendigheten av tykke kabler skal aldri undervurderes i ladesystemer, men her spiller jo avstanden mellom dynamo og batteri en vesentlig rolle. (Lengden på kablene ladestrømmen må ledes gjennom til batteriet).

Originalt er disse motorene koblet opp slik at ladningen skjer via kablene til startmotoren, det vil si at det meste av kabel som ladestrømmen går gjennom kanskje allerede er 25, 35 eller 50 kvadrat.

Det er da lengden på kablene mellom pluss og minus fra dynamo til motor som kanskje er aktuelt å se på.

Med 1,5 meter total lengde i pluss og minus vil en 10 kvadrat kabel gi et spenningsfall på 0,123 volt hvis ladestrømmen er 50 ampere.

Noen av disse båtene har et ombygd ladesystem, men kablingen mellom dynamo og batteri er sjeldent lenger enn 6 meter totalt i både pluss og minus. I tillegg så er det ofte bare plussledningen som er ombygget, det vil si at minus ofte fremdeles går gjennom minus leder lagt opp til startmotor.

Respektivt vil man da med 50 ampere ladestrøm og 16 kvadrat kabel få et spenningsfall på 0,3 og 0,15 volt avhengig av lengde på kablene.

Tatt i betraktning at man aldri får 50 ampere ut av disse dynamoene blir spenningsfallet i praksis enda mindre.

Her er noen bilder for å dokumentere:

batterier_ved_kjop_2007.jpg

Slik så batteripakka ut når jeg hentet båten. Men her hadde de koplet feil=> Startbatteriet står på forbruks-kablene...

Det viste seg i løpet av ett par dager at det var ting som ikke stemte. Kjøleskapet funket kun ved kjøring!

Jeg peilet da syrevekter på kamrene og det lille var kaputt i to kamre.

Kjøpte to nye batterier og satte inn. Fortsatt virket ikke kjøleskapet. Det var kablene som var for tynne slik at spenningfallet ble så stort at sikkerhetsventilen i skapet kuttet strømmen nesten med en gang motoren stoppet da den trodde spenningen var under terskel. Med nye kabler fungerte det perfekt.

overblikk_batterikasse_kjoleskap.jpg

To nye batterier inne, og nå forstod jeg at det var to banker og hva som var start. Startbatteri skal kjøpes i år, og disse to store nye batteriene blir den nye banken.

noen_kabler.jpg

Sikringsboksen må skiftes, det er for mye irring der nå.

rele.jpg

Her begynner min kunnskap om strøm og spenning å knirke litt..... Er jo maskiningeniør, ikke el-ingeniør.....Men dette er ett Relé i alle fall..... DET ser jeg (o;

vp2003_1984.jpg

Slik ser hesten ut, og dette rommet er helt inntil batterikassa, begge deler under styreplass/passasjerplass. Så lengden på kabler bør være optimalt egentlig.

cockbit.jpg

Ikke mye dill og luksus her, ikke en gang turteller !!! (Det skulle jeg gjerne hatt.....)

Her viste det seg at alarmen fungerer ikke, så jeg må forsøke å få tak i en ny en. Jeg skulle også ønske meg en bedre kontroll på "kapasiteten" på batteribanken, slik at jeg visste at "ooops, nå er det bare 30% igjen" Er det mye dill å få display med denne informasjonen på forbruksbanken?

Leste i sommer om levetid og stell av nye batterier, og da ble denne anskaffet:

waeco_ui_2512_lader_test.jpg

Har også kjøpt fjernkontroll på denne opp til førerplass. Denne vil da lade alle tre batteriene med syklus og det hele, så jeg håper det er en bra forsikring. Vi er innom gjerstehavner med strøm og dusj innemellom uthavnene.

Noen tips når man ser hur det ser ut ?

Frode

Tatt i betraktning at man aldri får 50 ampere ut av disse dynamoene blir spenningsfallet i praksis enda mindre.

...som du mener utgående i fra standardregulator, antar jeg?

Jeg synes at det er udiskutabelt å bytte kabler til noe som er på grensen.

Hva blir forskjellen, mht. både penger, diameter og vekt, mellom 25 og 35mm² på gjennomsnittlig kabellengde av 2x 2Meter?

r=1mm + 40 kroner og 200gramm?

Dette er antakeligvis ikke verdt den tiden vi bruker for å diskutere det, men elektrisk blir det ordentlig reserve.

0,3V er forresten for mye for meg.

Tillater man det, da tillater man også "0,4 går sikkert også bra".

Men med det kan man like greit slutte å prøve at folk gjør det riktig.

Som sagt:

Det fortsatt verste feil er å være for lat for å montere, eller gjerrighet på feil stedt.

Bare min mening.

Jørg

Det ENESTE jeg tenkte på var at det blir mer "uhåndterlig" desto større kvadraten blir (o;

Men det er vel bare å få målt opp lengdene jeg vil ha, så kan jeg få laget det ferdig med kabelsko/koplinger i butikk/hjemme på verkstedet før jeg monterer ut i båten.

Frode

Denne dynamoen vil du ikke få mer enn 50 ampere utav om du forer feltet med en gullbelagt ekstern regulator.

Med fire meter kabel blir da spenningsfallet slik:

10 Kvadrat 0,328 volt

16 Kvadrat 0,205 volt

25 Kvadrat 0,131 volt

35 Kvadrat 0,094 volt

Med stor sannsynlighet vil max oppnåelig ladestrøm fra denne dynamoen på en kald vinterdag med ekstern regulator bli 40 ampere.

Effekttapet for de forskjellige kablene blir da:

10 kvadrat 10, 48 watt

16 kvadrat 6,56 watt

25 kvadrat 4,2 watt

35 kvadrat 3 watt.

Min personlige mening er at man trenger gode kabler for å få god ladning, men det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg, for hva skal man benytte de tre wattene som man tjener på å gå fra 16 til 35 kvadrat kabel til?

Det neste måtte i så fall være å skru av ladelampen for å tjene 2 watt til.

Kjenn heller på hvor varmt et litt underdimensjonert skillereleet blir, for det varmer normalt mer enn 2 watt det.

Denne dynamoen vil du ikke få mer enn 50 ampere utav om du forer feltet med en gullbelagt ekstern regulator.

Nei ikke det, men det blir da 50A og da behøver man ikke å regne med 35A,

som tilsvarer tap av 30%.

Og så regner man jo gjerne med ca. 4 meter.

Men det blir det veldig skjelden fordi det nærmeste er flest 5 til 6 meter.

Men ved allerede 5 meter blir det minst 25mm² og for 6 meter skal det blir 30mm² for en maks fall av 0,2V,

som man i så fall vanligvis oppgraderes til 35mm².

Neste poenget er sansynligheten at -dette- dynamoet kanskje blir byttet "om en stund",

siden den antakeligvis er fra 1984.

At neste dynamoet blir på samme størrelse er høyest usansynlig, blir vel enten 60A, men antakeligvis heller 70A.

Men selv med 70A ligger han fortsatt bra an, med 35mm² på 5 meter.

Hva er nå meningen med å spare på kabler, og heller på 10mm², at man ha rett fordi man ha regnet "riktig"?

Dette kan man for min skyld hvis man må regne utgående fra rikelige lengder, stikkord hangarskip,

men ikke ved en tull av 4 til 6 meter.

Håper at vi, som ha pålagt oss å gi praktiske anbefalinger, kan bli enig om det.

Så kan han Nidelev24 forberede kablene som han tenkte seg det til slutt,

jeg synes i alle fall at det er klok.

God påske :easter:

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...