Jump to content

Første turen i år, diverse problemer

Jazzmatazz

Recommended Posts

Hei!

Da var første turen tatt i dag. Nydelig vær og kveldssol i Oslo!

Men, dieselvarmeren virker ikke som den skal. Dvs., den starter,- spyr ut masse eksos kan kanskje føle som det kommer litt varme ut av den. Hva kan jeg gjøre? Evt. noen som har peil og mulighet for å ta en titt på problemet?

Problem nr.2 Termostaten fungerer ikke. Den reagerer ikke i det hele tatt. Tips på hva jeg kan gjøre? Evt. noen som vil ta en titt på det også.

Båten min er en Nidelv 24, VP MD 17C.

Dieselvarmer Eberspacher d1lc.

Her er et bilde mellom Lindøya og Gressholmen i dagimg_0108.jpg

Hei, har akkurat overhalt min Eber D3l, det er diverse ting som kan være galt - spenning (dårlige kontakter frem mot varmer kan påvirke spenningen mot varmeren selv om batteriene er perfekte), diesel - dårlig diesel eller for lite diesel, glødeplugg kan ha dårlig effekt (kan påvirkes av bla. dårlig spenning), sot i varmeren, inne i varmeren er det et gitter som skal gløde og holde forbrenningen igang etter glødepluggen slukker hvis dette soter igjen vil forbrenningen bli dårlig eller stoppe som forårsaker røk.

Mitt tips er sjekk spenningen på kontaktene nærmest varmeren skal være omtrent som batterispenningen belastet (når varmeren går) - hvis dette er ok, ha brannslukker klar og la varmeren gå enstund - den kan brenne seg rein.(man skal ha respekt for at det kan oppstå brann med varmere uansett).

Hvis den starter og går noen sekunder (ca 10) og så stopper - kan det være flammevakten som er defekt.

Siste skanse ring Oppegård elektrodiesel - de reparerer Eber varmere....

Lykke til!!

Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490

• 2 uker senere...

Hei!

Har fortsatt ikke funnet ut av dette! :headbang: Er der noen i Oslo som kunne tenke seg å hjelpe meg? Er kjedelig å ikke kunne bruke den. Jeg har nå fyllt opp helt full tank med ny diesel og batteriene er fulladet. Sikringer er sjekket og skiftet.

Holder til på padda og ville blitt veldig behjelpelig om noen kunne veiledet/hjulpet meg mot en symbolsk sum.

Dieselvarmerens oppførsel er at den tenner, ryker masse hvit røyk. Forsøker å tenne flere ganger. Forskjellig lufttrykk som kommer gjennom luftedysa også ettersom den prøver å tenne eller ikke. Der kommer noe varme,- men den slutter altfor fort og blåser altfor lite av hva den har gjort.

Demonter eksossrøret og rens dette, blir dette for tett av gammel sot kan du få tilsvarende problem.

Hvit røyk tyder på at du ikke får fobrenningen godt nok i gang, mye diseleller for lite luft, dårlig gløding.....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...