Jazzmatazz Startet 6.April.2009 Link til dette innlegget Startet 6.April.2009 Hei! Da var første turen tatt i dag. Nydelig vær og kveldssol i Oslo! Men, dieselvarmeren virker ikke som den skal. Dvs., den starter,- spyr ut masse eksos kan kanskje føle som det kommer litt varme ut av den. Hva kan jeg gjøre? Evt. noen som har peil og mulighet for å ta en titt på problemet? Problem nr.2 Termostaten fungerer ikke. Den reagerer ikke i det hele tatt. Tips på hva jeg kan gjøre? Evt. noen som vil ta en titt på det også. Båten min er en Nidelv 24, VP MD 17C. Dieselvarmer Eberspacher d1lc. Her er et bilde mellom Lindøya og Gressholmen i dag Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 6.April.2009 Link til dette innlegget Svart 6.April.2009 lav batt. spenning el. for lavt nivå i diesel tank er første tanke.. ligger noen linker/manualer ute her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Når det gjelder dieselvarmeren. Har god batterispenning. Samt at den vil heller ikke fungere ordentlig når motoren er i gang. Det er også mellom 1/2 og 3/4 diesel på tanken,- så det burde ikke være det. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Tromsø Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Bruk lampeparafin på ebern.Det fungerer hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
smuss Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 opplevde det samme på min varmer, også en nidelv 24. det kom seg når jeg pumpet litt på blæra slik at den fikk opp diesel. da ble det godt å varmt. Sitér dette innlegget Link to post
Lysholm Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Hei, har akkurat overhalt min Eber D3l, det er diverse ting som kan være galt - spenning (dårlige kontakter frem mot varmer kan påvirke spenningen mot varmeren selv om batteriene er perfekte), diesel - dårlig diesel eller for lite diesel, glødeplugg kan ha dårlig effekt (kan påvirkes av bla. dårlig spenning), sot i varmeren, inne i varmeren er det et gitter som skal gløde og holde forbrenningen igang etter glødepluggen slukker hvis dette soter igjen vil forbrenningen bli dårlig eller stoppe som forårsaker røk. Mitt tips er sjekk spenningen på kontaktene nærmest varmeren skal være omtrent som batterispenningen belastet (når varmeren går) - hvis dette er ok, ha brannslukker klar og la varmeren gå enstund - den kan brenne seg rein.(man skal ha respekt for at det kan oppstå brann med varmere uansett). Hvis den starter og går noen sekunder (ca 10) og så stopper - kan det være flammevakten som er defekt. Siste skanse ring Oppegård elektrodiesel - de reparerer Eber varmere.... Lykke til!! Sitér dette innlegget Min båthistore hittil:Armstrong 7ft,With8,with10,Terjesenjolle,A-jolle,Hurricane 370,Hurricane 470,Quicksilver380e,Kragerøsnekke 24ft,Searay 23fot, Nidelv 28 m/Zodiac 270 (bakpå). LE7815, MMSI 257930490 Link to post
Jazzmatazz Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Hei! Har fortsatt ikke funnet ut av dette! Er der noen i Oslo som kunne tenke seg å hjelpe meg? Er kjedelig å ikke kunne bruke den. Jeg har nå fyllt opp helt full tank med ny diesel og batteriene er fulladet. Sikringer er sjekket og skiftet. Holder til på padda og ville blitt veldig behjelpelig om noen kunne veiledet/hjulpet meg mot en symbolsk sum. Dieselvarmerens oppførsel er at den tenner, ryker masse hvit røyk. Forsøker å tenne flere ganger. Forskjellig lufttrykk som kommer gjennom luftedysa også ettersom den prøver å tenne eller ikke. Der kommer noe varme,- men den slutter altfor fort og blåser altfor lite av hva den har gjort. Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 regner med du har sjekket eventuellle filtre på slangen ? høres ut som den ikke får diesel nok.. test med en slange rett ifra brenneren og ned i en flake med diesel /lampeparafin.. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 21.April.2009 Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Demonter eksossrøret og rens dette, blir dette for tett av gammel sot kan du få tilsvarende problem. Hvit røyk tyder på at du ikke får fobrenningen godt nok i gang, mye diseleller for lite luft, dårlig gløding..... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Jazzmatazz Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 Har ikke sjekket filtre nei. Vet ikke helt hvordan dette gjøres. Har sett på bruksanvisningen som ligger her på forumet, men blir ikke så klok. Sitér dette innlegget Link to post
Jazzmatazz Svart 21.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2009 hadde jeg bare visst råd hadde jeg gjort det du sa 880, men har ingen erfaring med å skru på dieselvarmere. Ser for meg at en service fra oppegård elektrodiesel kan bli en dyr affære. Da er det mer fristende å sette inn noe nytt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.