nimbuster Startet 7.April.2009 Del på Facebook Startet 7.April.2009 Jeg tenker da mest på følgende "problemstilling": Det står strøm opp til radarantennen, men skal denne gå rundt, og skal vifta inni der gå da? Eller skal den først gå rundt når du slår på skjermen/plotteren og får frem radarbildet? Dersom så er tilfelle, har den vel stått på i ganske så mange måneder gjennom sesongene---kan det være at den ikke virker lenger, er "brent opp" nærmest? Dersom det stort sett er samme oppkobling/farge på ledninger til mange av radarene på markedet, så har jeg er "problem" til: Den grønne og blå ledningen er det strøm på... Vet ikke helt hvor jeg skal begynne å søke, men radaren er ny (2 år) men har aldri virket. Det ble forsøkt oppkoblet av verftet når båten var ny, men de fikk den ikke til å virke, eller fikk den ikke koblet opp riktig. Den skal gi bilde på kartplotteren... Utstyret er Lorentz 2 kw og LOrentz plotter og ekkolod. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Dette synes jeg høres snodig ut. Alle kabler som går til radardomen/antennen går via selve radarskjermen/radarenheten. Radarskjermen sender ikke ut spenning så lenge den er avslått. Har du sjekket om leverandøren har koblet 12 volt direkte til selve antennen? I tillegg: mange radarer har en "standby" funksjon hvor antennen kan setes i hvilemodus selv om radaren står på - dette for å spare strøm. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det blir mer og mer vanlig at antennerotasjonen ikke starter før du velger sending. Og som roaldbj sier, all kabling til radarantennen går normalt fra displayet. Dersom du har 12v direkte fra kilde vil du også ha et styresignal type "av/på" fra display/kontrollenhenten. De to kablene som det er spenning på, hvor er de koblet i andre enden? TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Allan E Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Furuno: Radaren begynner å gå rundt når den blir slått på. Den går rundt om den står i standby. den snurrer når den sender. Du har vel ikke den påslått hele sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det må være en gammel Furuno du har Allan, nye radarar setter antennen i standby ved påslag, etter 3 minutter kan man sette den i sending og da starter også rotasjonen. Har aldri trykket på noe Lorentz utstyr, legger du en link til det aktuelle produktets installasjonsmanual vil nok mange her inne kunne svare deg. Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Du har helt rett, først når den blir satt i sending at den begynner å gå rundt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 Jeg har faktisk i skrivende stund ikke flere opplysninger, men sliter med å få det til å virke. Unormalt meg egentlig, men her sliter jeg. Skal levere kartplotteren inn til Seatronic over påske, for å teste den mot en annen og tilsvarende radar. Tror det vil gi svar på mye av problemet mitt. Skal prøve å finne ut hvor den grønne og blå ledningen går. Men, når vi måler oppe på radaren, finner vi 12 V spenning...dvs radaren "står på", men går ikke rundt. Ikke sikkert den skal det heller... Lorentz, eller Techmarine...eller Seiwa m.fl. bruker samme oppkobling og manual. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Lorentz, eller Techmarine...eller Seiwa m.fl. bruker samme oppkobling og manual. Link? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Det nærmeswte jeg kommer er dette: http://www.lorenz-electronics.com/prodotti...0Radar%20System. Instrumenter hvor jeg ikke finner manualen på internett har jeg lite til overs for. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.