Hank Startet 7.April.2009 Link til dette innlegget Startet 7.April.2009 Jeg lurer litt på hva man har igjen får å bruke polish i tillegg til voks. Jeg pleier å vaske og rubbe båten og deretter legge hardvoks rett på. Har skjønt at polish tilfører gelcoaten mer fuktighet, men vet ikke om det har så mye å si på min 30 år gamle snekke.. Noen med erfaringer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 At polish skulle tilføre gelcoaten fuktighet, var nytt for meg. Polishen renser og polerer. Og med polering menes en veldig fin sliping, altså mye mer skånsomt mot gelcoat en den "grove" slipingen en rubbing foretar. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hank Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Akkurat.. jeg snakket med en selger av seajet produkter på båtmessen som snakket om dette med tilføring av fuktighet til gelcoaten.. Uansett er det vel en god ide og ikke bruke grovrubbing hvert år som du sier. De siste årene har jeg brukt Autosol rubbing hver vår med veldig godt resultat. På Autosols hardvoksflaske står det at man kan legge denne rett på etter å ha brukt rubbingen først. Sitér dette innlegget Link to post
La Digue Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Polish er et litt ullent begrep, og produsentene legger forskjellige ting i det. Polish kan ha betydningen rensemiddel evt med fin rubbing (mild slipe-effekt) og noen inneholder også voks. Bruksområdet blir da enten som rensemiddel der det ikke er nødvendig med rubbing, eller et alt i ett-produkt. Vitsen med å bruke det etter rubbing, må være å slipe først med grovt (rubbing) og deretter med fint (polish) før voks. Selv bruker jeg bare slipepapir og hard voks, men det er en annen historie. Sitér dette innlegget Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den! Link to post
MajorAndy Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Jeg har købt et nyt Hempel-produkt; Hempel Clean and Polish, i år. http://www.hempel.com/internet/hempelcomco...e/PDS-69032.pdf Det virker faktisk fint: Efter at have vasket det værste af med vand og aml. opvaskemiddel har jeg poleret med dette. Det giver en helt blank og fin overflade. Tidligere brugte jeg Hempels rubbing før jeg voksede, men det er der slet ikke behov for med denne polish. Den fjerner alle sorte streger, sod mm. Planen er at afslutte med en hård voks - men jeg undrer om det overhovedet er nødvendigt?? Sidste år var jeg lidt doven. Jeg havde svært ved at nå at vokse et stykke midt på skibet mellem frontruden og fly'en. Stor var min overraskelse om efteråret, da de områder, der havde fået voks, var tydeligt mere beskidte og misfarvede end det stykke i midten, der kun var vasket og havde fået rubbing Andy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.