Jump to content

AGM batteri jungelen

steoye

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke hva forskriftene sier, eller hvilke forskrifter som gjelder for fritidsbåter. I nye båter fra seriøse båtimportører har jeg sett begge deler, også åpne batterier uten batterikasse.

De fleste batterikasseinstallasjoner man ser i fritidsbåter er kun en plastakasse med lokk, som ikke tjener til noen annen hensikt enn å holde batteriet på plass. Rent bortsett fra å hindre syrelekkasje, da. Men syrelekkasje oppstår vel svært sjelden uten at batteriet har eksplodert, så da... :crazy:

I Nordisk Båtstandard for yrkesfartøyer er det krav om tett batterikasse (lokk med pakning), med utlufting til friluft. Dette er selvfølgelig i første rekke med tanke på å redusere eksplosjonsfare ved event. gassutslipp.

Ventilregulerte batterier (oftest GEL og AGM) vil ikke slippe ut gass så lenge batteriene og ladingen er OK. Dermed kan man til en viss grad si at de er mye sikrere enn åpne batterier. Noen åpne batterier er sågar utstyrt med lufteslanger fra cellene. Riktig montert, burde disse kunne sies å være like sikre som GEL og AGM.

Under normale omstendigheter vil ikke GEL og AGM batterier gasse. Men disse er også bly/syre batterier, så ved en stor nok feil på batteriene eller ladesystemet kan man risikere at trykket blir så stort at de slipper ut gass. Og den gassen er den samme og lukter like kenguru som gassen fra åpne batterier.

Noen mener at å montere GEL og AGM batterier i batterikasse med forskriftsmessig utlufting er å male en viss mann på veggen. Som sagt vet jeg ikke om det er noen forskrifter, event. føringer fra forsikringsbransjen som sier noe om dette. Men uansett; heldigvis er det (til en viss grad ihvertfall) fremdeles lov å bruke hue.

Har selv planlagt å kjøpe AGM batterier til å ha i seilbåten, spesiellt mtp. sikkerheten rundt at de er lekkasje-fri og gasser lite. Batteribanken ligger tross alt inne i den ene lugaren under madrassen.. Men, hvor finner man dette billigst? Et kjapt søk på google så ser jeg at masse hyttebutikker har dette, men er usikker på om disse kan brukes i båt.

Jeg tar utgangspunkt i rundt 120Ah - 150Ah og har funnet følgende:

140Ah - sparelys.no til NOK 1549.-

122Ah - sunwind.no til NOK 2490.-

120Ah - seatronic.no til NOK 2385.-

150Ah - seatronic.no til NOK 2985.-

120Ah - maritim.no til NOK 1690.-

150Ah - maritim.no til NOK 2290.-

Må jo si at sparelys.no ser ut til å være billigst, de oppgir også at dette er mulig å bruke i båt i motsetning til flere hyttebutikker etc, har riktignok ikke sjekket hvordan kapasiteten er oppgitt.

Noen som har tips om andre steder de kan ha billige AGM batterier?

Brumm skrev:
Hva betyr det egentlig?

Her er forklaringen.

Og her er utdrag (på svensk) fra brukerveiledningen til batterimonitor BMV 600 som bruker bl.a. Peukerts formel:

Ett batteris kapacitet anges i amperetimmar (Ah). Till exempel, ett batteri som kan leverera en spänning på 5 Ampere under en period av 20 timmar har en kapacitet på 100Ah (5 * 20 = 100). BMV mäter kontinuerligt nätströmsflödet till eller från batteriet. På så sätt kan det beräkna mängden energi som avlägsnas från eller tillförs batteriet. Men eftersom både batteriålder, urladdningsström och temperatur påverkar batteriets kapacitet; kan du inte bara förlita dig på avläsningen för amperetimmar. När samma 100 Ah-batteri laddas ur fullständigt på två timmar, kan det hända att det bara ger dig 56 Ah (på grund av en högre urladdningshastighet). Som du kan se, har batteriets kapacitet nästan halverats. Detta fenomen kallas för Peukert-effekten (se kapitel 2.3.2). Dessutom, när batteritemperaturen är låg, minskas kapaciteten ännu mer. Det är därför som enkla amperetimräknare eller spänningsmätare inte kan ge dig en tillförlitlig indikering på laddningsnivån. BMV kan visa både de amperetimmar som har avlägsnats (ej kompenserade) och den faktiska laddningsstatusen (kompenserad med Peukert-effekt och laddningseffektivitet). Att läsa av laddningsstatusen är det bästa sättet att läsa av ditt batteri. Denna parameter anges i procent, där 100,0 % representerar ett fullständigt laddat batteri och 0,0 % ett fullständigt urladdat batteri. Du kan jämföra detta med en bränslemätare i en bil. BMV gör också en uppskattning av hur länge batteriet kan upprätthålla rådande förbrukning (resterande tid-avläsning). Detta är den faktiska tid som återstår tills batteriet behöver laddas upp igen. Om batteriladdningen fluktuerar starkt är det bäst att inte förlita sig på denna avläsning alltför mycket eftersom det är en tillfällig avläsning och får endast användas som en riktlinje. Vi rekommenderar alltid att använda avläsningen för laddningsstatus för precis batteriövervakning. Förutom BMV:s huvudfunktion som är att visa aktuell batteristatus, erbjuder denna övervakare många andra funktioner. Avläsningen för aktuell batterispänning och ström och förmågan att lagra historikdata är bara några få av de många funktioner som BMV erbjuder. Dessa funktioner förklaras mera detaljerat i motsvarande kapitel i denna manual.

Brumm skrev:
Hva mener du? Er et 140 Ah batteri i virkeligheten bare på 100 Ah?

Ser på deres web side at det oppgis til "100 Ah ved 10 timer. Og 140 Ah ved 100 timer (typisk solcellepanel)".

Hva betyr det egentlig?

Gjelder dette også andre batterier kanskje? Føler meg litt lurt her.

Ja, det gjelder alle batterier, fordi det avhenger av hvilken utladingstid de velger å oppgi kapasiteten i. Det vanligste er 10h(c10) eller 20h(c20). Der skiller det, som servicemannen er inne på, omlag 10Ah på 100Ah batteri, mens som eksempelet på 140Ah/100t kan man fort bli lurt. Om det ikke er oppgitt i det heletatt hvilken norm det er brukt, kan de bli vanskelig å sammenligne. Tror Servicemannens regel med å se på vekten er veldig fornuftig. Er kapasiteten større og vekten mindre en et annet batteri man samenlikner med, blir i hvertfall jeg misstenksom.

Ole Petter skrev:
Det har vært mye prat om batterier i det siste. Jeg synes det er flott at Båtplassens medlemmer ikke lenger tror blindt på TV shop databladene og ”testamonies”. Er det noen som har noen formening om hvilken nasjon som produserer de beste batteriene og ikke bare de beste databladene?

¨

Tyskland?

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Jeg har Solar 140 Ah AGM batterier fra sparelys, kjøpt for ett år siden, og er veldig fornøyd med disse så langt.

Sjekket spenningen nå etter 14 dgrs hvile til 12,9 V og det er jo fint. Og en helt annen verden enn hva

jeg har vært vant med fra vanlige blysyrebatterier. Prisen var også bra, 1500 kr stk hvis du kjøper 3, og jeg fant ingen billigere på nettet da jeg surfet rundt, men det finnes kanskje likevel. Etter hva jeg har forstått kan man også tappe AGM batteriene lenger ned enn med de vanlige, og dermed gjør det ikke noe for meg om de evt yter 100Ah i stedet for 140Ah som navnet indikerer. Regner med at jeg kan ta ut over 200 Ah strøm fra denne banken

før det må lades, og det holder i massevis for meg.

• 3 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Ikke annet enn at jeg kjøpte 4 stykker for 14 dager siden. Har prøvet to av dem i to helger, ser bra ut.. De jeg byttet hadde stått i 9 år. Tiden vil vise hvordan de er.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...