Jump to content

transportetapper og hastverk!


hschrde

Recommended Posts

Saa er jeg her igjen da, med nyinnkjoept baat i Kristiansand som skal opp til Oslo...

 

Lander i morgen i totida, saa blir det det siste papirarbeidet og en liten gjennomgang. Regner med aa komme meg opp til Arendal foer det blir helt moerkt.

 

Om alt virker OK, vaeret er bra og jeg er foeler meg vaaken, saa tenkte jeg aa fortsette gjennom natta paa autopilot og vekkerklokke... Hadde en flott tur ned den maaten i fjor.

 

Kjenner ikke kysten saa veldig godt enda, saa jeg tar gjerne imot tips paa hvordan dele det opp, havner som er enkle aa komme inn i med moerke og slikt...

 

Vil gjerne ogsaa diskutere den psykologiske sida av det aa frakte baater etter en timeplan, har kjoert beltevogner i halvsoevne, kjoert nattrikk til jeg hallusinerte og er veldig interessert i hva som skjer naar vi presser oss litt. Betyr ikke at jeg driver med ekstremsport, heller det motsatte. Kommer til aa savne redningsflaaten som ligger i Oslo

 

Er det noen som har gode historier eller advarsler naar det gjelder det aa gaa lenge alene & uten for mye soevn?

 

Kan jo fortelle om da jeg var trikkefoere, kom i 60 km/t rundt en sving paa lilleakerbanen. Med ett var det ei steinblokk paa stoerrelse med en Mini paa tvers av sporet! Trikker er jo store og tunge, saa det er sjelden man er redd for egen sikkerhet som trikkefoere... Har tatt knekken paa en av de stoerste kommandobilene til politiet, den maatte taues vekk og trikken hadde tre smaa kakk i lakken...

 

Men denne gangen var jeg sikker paa at det ble den store smellen! Bremsa det jeg klarte, men holdt sikkert minst 40 da jeg naermet meg - og den forsvant i loese lufta...

 

En stund seinere slutta jeg med dobbeltvakter og nattkjoering - tok ikke sjansen paa aa ha ansvaret for dde 50 tonna i halvsoevne mer...

 

Hans Christian

Link to post

Blir litt skremt av hva du skriver. Å ha en timeplan for transporten er så sin sak, men å vurdere å gå på autopilot, med vekkerklokke, langs kysten og inn Oslofjorden er for meg en total uansvarlig måte å forflytte seg på. Det er tross alt ett sterkt trafikkert område du seiler i. Hadde det vert en atlanterhavskryssing så kan jeg forstå det. Men denne turen? :nono:

Få med deg noen eller gå til havn når behovet melder seg så vi slipper å lese om deg i avisa, journaliststreiken er over.

Jeg seiler selv i fast rute langs kysten og opplever tyskere på tur (vi har en tendens til å skylde på tyskere så snart vi ser idiotseiling) men denne varianten får det til å fryse på ryggen.

Tenk deg om og ha en fin tur, men i VÅKEN tilstand :lol:

Hei og hå

 

Regent

Link to post

Takk for svar! Glemte aa fortelle om intervallet jeg bruker - 5 minutter. Saa det blir det samme som aa gaa om dagen mens man lager mat & fikser smaating...

 

Maa jo ogsaa legge til at om jeg tar natta til hjelp, saa blir det kun med godt vaer og alt i orden med baat & meg selv naar sola gaar ned...

 

Har ikke hatt noen alvorlige uhell enda - regner meg som forsiktig men eventyrlysten... Naar blir for mye for mye, det er det jeg lurer litt paa...

 

Naar det gjelder mannskap, saa tar jeg gjerne imot, kan sponse bussbillett til & fra ogsaa, men det er ikke saa lett aa faa med seg noen, dessverre!

Link to post

NASA har  forsket på det med lite søvn, og det og jobbe over 10-12 timer er ikke å anbefale. Etter 14 timer så regner man med at kroppen reagerer på samme måte som om man har 0,8 i promille. Det høres uansvalig ut å kjøre slik som du gjør. Ta heller noen timer på  :eek: Stå opp igjen og kjør videre.

Hvis det oppstår en krisesituasjon kan du ikke regne med å reagere riktig.  :nono:

Link to post

intervallet jeg bruker - 5 minutter. Saa det blir det samme som aa gaa om dagen mens man lager mat & fikser smaating...

Beklager, men jeg er ikke imponert. :eek:

Anbefaler deg å ta en kikk på sjøveisreglene, spesielt nr. 5: ...skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel... Hvorvidt man bruker 5 minutt til å lage mat eller sove er knekkende likegyldig. Vet ikke hvor rask denne båten er, men hvis vi sier 20 knop, flytter du deg 1,7 nm på disse 5 minuttene. I trøtt tilstand, klarer du å danne deg et godt bilde av som kan skje på denne distansen? Hvis svaret er ja, bøyer jeg meg i støvet, evt. gir opp å diskutere. Nei, ta den tiden du trenger, i stedet for å fremprovosere din første ulykke.

Link to post

ettersom båten det snakkes om er en motorseiler, sier vil vel heller 4-6 KN enn 20KN.

Hvorvidt det er forsvarlig å "dorme" på vakt skal jeg ikke kommentere, men metoden er vanlig. Sjelden den fører til ulykker, iaf. såvidt jeg vet. Det er den båter i farta 20KN+ som ofte står for..

 

Suzuki - blid i dag, riggen er på plass...

No boat needed..

Link to post

Takker for svar - ogsaa de som fordoemmer meg!

 

Det er riktig at lite soevn er det samme som promille. Det samme er forkjoelser og slikt, men hvor mange av oss her paa baatplassen lar bilen staa hjemme hvis vi er troette eller forkjoelet???

 

Baaten det er snakk om gjoer ca 6.5 knop marsjfart. Det med aa dorme paa vakt har jeg kun gjort i aapent farvann, har aldri stroeket naerme oeyer eller odder der det kan komme noe paa baksiden. Det er heller ikke slik at jeg sover godt og uten bekymringer, da jeg dro nedover i sommer saa vaaknet jeg stort sett en gang eller to mellom alarmene paa klokka...

 

Det er riktig at man kan reagere feil paa krisesituasjoner. Men hvordan blir det dersom man er klar over at man er troett? Det er litt av poenget mitt; hvis man proever ut ting i godt vaer og uten aa ta store risikoer, saa er man vel bedre rustet til aa oppfatte situasjoner tidsnok dersom det skulle skje noe i daarlig vaer senere?

 

Baaten jeg har naa skal jeg bruker baade sent og tidlig, aaret rundt mer eller mindre er planen. Maa si jeg gleder meg til aa faa styrhus med varme, og til aa kunne gaa lengre turer uten aa bli fullt saa sliten & kald som man blir alene i en liten seilbaat...

 

Skal ta med meg kritikken i planene, det blir nok seint inn i havn i Arendal eller noe saant, saa faar jeg heller dra videre grytidlig...

 

Noen som har historier om den gangen det nesten gikk galt fordi man var troett, kald eller sliten? Har noen paa lager dersom noen andre starter, vil ikke staa frem som komplett uansvarlig helt alene :-)

Link to post

Du sier du drar til Arendal, og da kan du jo sove til det blir lyst. Så kommer du jo lang på 12 timer til (72nm) med 6 knop, da vil jeg tro du er med Larvik, så noen timer til med søvn og du er i Oslo på rundt 30 timer(+-). Man behøver jo ikke gå inn til en by heller, det finnes vel mange fine uthavner man kan sove i 6 timer og dra videre. Lykke til.

Link to post

Det er riktig at lite soevn er det samme som promille.

Er ikke helt enig i det for med moderat promille så er en i alle fall til en viss grad våken hele tiden men om en er trøtt kan en gjerne duppe av uten å merke det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Trur ikke det er så ille som hschrde sier, han bare "fyrer" opp stemningen for oss og lager litt blest rundt sin nye båt.

 

Jeg vil bare si lykke til med båtkjøpet, lykke til med turen oppover til Oslo.

Kunne tenke meg å vært med :eek:, men jeg er på en annen kant av landet.

 

Så seil forsiktig og hvil ut når du kan/må. Det går som regel godt.

 

Lykke til  :eek::smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Er ikke helt enig i det for med moderat promille så er en i alle fall til en viss grad våken hele tiden men om en er trøtt kan en gjerne duppe av uten å merke det.

Det med søvn og sammenligning med promille som NASA henviser til, er ikke om man sovner, men hvordan man takler "situasjoner :eek: LES nødsituasjoner" Man nedsetter dømmekraften, reaksjonsevnen, hukommelsen for nød drill etc.

 

Det er testet ut i flysimulatorer, og derfor er det en grunn til at man har arbeidstidsbegrensninger i yrker som driver med transport. Ville du føle deg trygg hvis du viste at de som flyr deg hadde vært på jobb i 20 timer?

Link to post

Joda, kan hende jeg fyrer opp litt her... Men saa synes jeg det er et interessant tema da!

 

Har slutta med trikkekjoeringa - nettopp fordi jeg syntes det var for farlig... Har hatt folk 10 centimeter fra frontruta i fart og rent over moerke lyskryss med manglende bremser og lydsignal...

 

Det som ofte var mest skremmende med den jobben, var at selv fullt ut lovlige vakter paa 14 timer med over 10 timer aktiv kjoering paa 17de mai kan ta fra enhver konsentrasjonen...

 

Er enig i at manglende soevn kan vaere skumlere enn alkohol.

 

Blir nok sikkert til en stopp eller to underveis - skal rapportere hvordan det gaar.

 

Ingen som har noen historier eller egne erfaringer rundt dette?

Link to post

Har vel i grunnen bare en kommentar: Hastverk er lastverk

Uten å være moraliserende så håper jeg vi slipper å lese om deg i avisen.

Ta deg de nødvendige pausene du, og få deg nok søvn så går det nok bra, så får heller turen ta en dag eller to ekstra. Vi har bare ett liv de fleste av oss. :nono:

Link to post

Ja, overskriften var jo ment saann!

 

Har lagt merke til en ting med turene mine. Jeg planlegger alltid en ganske lang tur, og saa blir den mye kortere. Jeg tenker alltid at jeg skal komme langt ganske raskt, men etter noen timer til sjoes saa roer hele systemet seg ned...

 

Saa saann sett saa har jeg ikke hastverk; blir det noe som virker for slitsomt eller for farlig saa finner jeg meg gjerne ei bukt aa legge meg i.

 

Vet at om jeg planlegger aa gjoere det paa 2 doegn, saa gaar det sikkert paa 4. Planlegger jeg med 4 doegn, saa tar det helt sikkert lengre tid!

 

Tror ikke jeg havner i avisa med dette, har alltid hatt for vane aa ta ting gradvis. Naa er det 6 sesongen eller noe saant jeg har egen baat, og det var foerst i fjor jeg kom meg syd for Faerder...

Link to post

Har slutta med trikkekjoeringa - nettopp fordi jeg syntes det var for farlig... Har hatt folk 10 centimeter fra frontruta i fart og rent over moerke lyskryss med manglende bremser og lydsignal...

Er dette virkeligheten??? Det er en del svært stygge trikkeulykker, og jeg begynner å forstå hvorfor!

 

Når det gjelder seilingen, vil jeg anbefale deg å ta pauser ved måltider og å legge til for å sove 6-7 timer i døgnet. Mere travelt må du ikke ha.

 

Du spør om noen har historier hvor det nesten har gått galt? Det har sikkert mange. I fjor sommer måtte jeg svinge unna en møtende seilbåt utenfor Tønsberg tønne som holdt stø kurs for motor i 6-7 knop uten fører. I det båten passerte meg med noen meters klaring, kom en person opp i cocpit. Han hadde latt båten gå for autopilot mens han var nede å laget mat. Jeg ble IKKE imponert!

 

/M

/MS

Link to post

I grunnen glad jeg slipper å kjøre trikkk og håper også jeg slipper å treffer på denne "hschrde" på sjøen - det er vel gode muligheter for at det ble et treff i bokstavlig forstand slik han legger opp båtturene :lol:

God å se at det er fornuftige folk her som rister på hode av sånne som han :wink: :wink: - for seriøst og fornuftig sjømannskap er jo ikke dette!

Link to post

Historie, joda traff en Askeladden liknende sak med vinskjem og kalesje her en mørk natt i forfjord sommer, syntest jeg kunne skimte noe hvitt som kom mot meg (uten lanterner) før jeg rakk å gjøre noe som helst passerte denne på skjerende kurs om styrbord side, når jeg stod ute på dekk kunne jeg ikke se opning mellom båtene.

Tpper personen i denn båten hadde hatt ett par for mangen styrepils, våknet vel da hann hoppet over hekkbølgene mine.

Hann hadde sikkert vell 20 kn og jeg var 10 Tonn med 8kn`s fart  :cheers:

 

Har også kjørt > 50 Tonn på dobbelt skift, men ringte etter avløser da jeg inså hvor gale det kunne bli, ta deg heller en blund uten fart fremmover, en 10 minutters hjelper det  :cool:

Ps. det heter Gå ikke Kjøre   :flag:

 

:cheers:

Link to post

Ps. det heter Gå ikke Kjøre   :cheers:

:cheers:

Ja det gjør det!

 

Skal du og jeg starte en kampanje for endelig å få ekte båtfolk til "å gå med båt"?

 

Det er bare byfolk og bønder som kan finne på "å kjøre båt"   -   nakkehårene mine reiser seg hver gang jeg hører dette grufulle uttrykket!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Det er bare byfolk og bønder som kan finne på "å kjøre båt"   -   nakkehårene mine reiser seg hver gang jeg hører dette grufulle uttrykket!

 

mvh

Poseidon

:rolleyes: Selv sluttet jeg å lese Vi Menns båtblader etter å ha lest følgende i en test: "Det gikk greit å rygge båten ut fra brygga..."

 

/M

/MS

Link to post

Å presse seg selv for å gå lange strekk har jeg veldig dårlig erfaring med.

 

For min del endte det med grunnstøting/havari, og det kom ene og alene av at jeg var sliten og sulten. Dømmekraften blir helt klart nedsatt når man er sliten/sulten. Hadde jeg vært kvikk og opplagt ville det aldri skjedd.

Link to post

Ja, da ligger båten fint fortøyd i Oslo!

 

Ser det er flere som mener jeg er en uansvarlig fysakk på sjøen, helt greit det - tåler å høre det!

 

For å ta en ting først, det med trikk er ment som et eksempel på at selv det som er lovlig og skjer rundt oss hele tiden, kan være vel så farlig som en lang båttur. Stort sett så er det den enkelte fører som sørger for at det går bra med f.eks. Oslo Sporveier, den bedriften er godt på overtid når det gjelder den storulykken som VIL komme med den sikkerhetskulturen de har!

 

Skriver en kort beretning fra turen, så kan dere se om jeg klarer å tilpasse mine ville planer til forholdene som oppstår eller ikke...

 

Etter å ha lest innleggene her hadde jeg faktisk ordnet med hjelp til å gå oppover til Oslo. Men kameraten min fikk motorstopp på bilen, og jeg dro avgårde i femtida med den tanken at kanskje han hadde tatt uflaksen for meg de neste dagene!

 

Utenfor Grønningen fyr tenkte jeg at jeg skulle teste den omdiskuterte autopiloten, og det gikk ikke så bra. Den ville simpelthen ikke holde noen som helst rett kurs, så det var ikke noen tvil om at det betydde overnatting den kvelden.

 

Tenkte først å gå inn til Grimstad, men havnet på Valøerne rett øst for Grimstad istedet. Fint å kunne bruke ekkolodd og kartplotter for å gå inn trange løp i ukjent farvann! Fikk problemer med dårlig feste for dreggene, dessuten er de nok for små for en båt som er 6.5 tonn... Siden sola var på vei ned var det lite aktuelt å finne et annet sted, så jeg gikk til den delen av holmene som ligger mot Grimstad. Her var det en loddrett fjellvegg som skjermet for sydøsten, og jeg la ut de to dreggene samt gjorde fast i en sten. Siden båten trenger en oppussing og har endel småskader, så var jeg ikke for bekymret for å bli vekket av et dunk... Fikk ikke sove, følte meg våken og happy med ny båt som så ut til å gjøre jobben sin...

 

Våknet i tretida, like våken & lysten på å fortsette...

 

Turen oppover gikk veldig fint, tok en stopp i Kragerø for å få land under beina, mat, vann & diesel. Dro videre da jeg følte for det, og undret meg over hvor all oljen i kjølsvinet kom fra... Oljetrykket var nøyaktig det samme hele turen, og giret var fullt også...

 

Nå funka autpiloten, den trengte ikke repareres heller! Noen ganger lurer jeg litt når jeg ser hva folk kan klare å installere og stelle til... Den sprengte høttaleren med en svær magnet blir neppe erstattet med en ny 30 cm fra autopiloten!

 

Passerte Jomfruland utpå formiddagen, i fin form og etter en enkel lunsj til rors. Begynte å bli litt sigen, så nå ble det 5 minutt på vekkerklokka og sitte & duppe i setet.... Trakk av litt på farta, gikk en rute som ikke er normal skipslei. Hadde sett kansje 10 båter i alt så langt denne dagen. Duppa av 3-4 ganger, men våkna underveis i samtlige av intervallene og tok en liten, men søvnig kikk. Gikk ut på akterdekket etterpå og fikk litt frisk luft - følte meg mye mer våken nå.

 

Så gikk turen videre, og det var ikke før jeg kom til Stavern-området at jeg følte meg litt småtrøtt igjen. Denne gangen holdt det med litt luft & aktivitet.

 

Tok turen innaskjærs mot Horten, og fikk testa karplotteren kombinert med ekkoloddet da jeg fotograferte & kikka på et 50 fots vrak som lå på en grunne. Holdt på å gå på den neste i lav fart fordi jeg tok mobiltelefonen - kan være like forstyrrende i båt som i bil; jeg visste hvor grunna var siden dette var på vei tilbake!

 

I Horten i 23-tida møtte jeg så Frank A. som solgte meg en gammel påhengsmotor. Hadde en liten prat om turen & trebåter generelt, hyggelig samt grei handel - alt på grunn av baatplassen.

 

Nå var jeg ganske trøtt & sliten, og krangling over telefon med dama gjorde sitt til at jeg sov godt når jeg kom meg i soveposen rundt midnatt. Vaakna i nitida, men tok en tur opp i byen og fikk slappa litt av før jeg dro videre i 11-tida. Nå var det såpass kort vei igjen og god tid til jeg skulle på flyet til London at det var ikke det samme hastverket...

 

Gikk opp til Drøbak uten problemer eller å føle meg trøtt eller sliten. Plukket opp dama der, og vred meg ut på propellen mens en lokal fisker fulgte oppmerksomt med... Han så veldig streng & skeptisk ut, og jeg tenkte mitt om hva han trodde om meg... Men så viste det seg at han gav dama tommelen opp og et smil da vi hadde kommet klar med en halvmeter klaring i begge ender :-)

 

Resten av turen ble jo selvsagt den hyggeligste, og vi lot autopiloten gjøre jobben mot Steilene, mens vi vekslet på å kikke hvert annet minutt eller så. Det var fint vær & mye sol på akterdekket, og følelsen av å komme inn mot Oslo i ny helårsbåt var flott!

 

Da vi skulle inn ved Dyna fyr, oppstod det en liten sak med danske ferja. Jeg hadde tenkt å gå inn leia mens den kom ut, tett inntil fyret - det skulle være mer enn god nok klaring. Idet vi nærmer oss og danskeferja blir en veldig høy vegg, så ser vi en seilbåt som ligger rett til babord for oss, omtrent rett foran ferja. Den ser ut til å miste noe på vannet, og med første øyekast ser det ut til å være mann over bord... Hånda kjapt opp for å gi full pinne, ser for meg noen dramatiske sekunder... Men så er det bare en seilpose som kunne minne om en vindjakke... Men har den motorstopp? Nå blir alt så trangt & utrygt at jeg begynner å lure litt... Men når ferja er et par hundre meter fra så gir den gass og kommer seg vekk. Da hadde jeg allerede gått rundt 180 grader til styrbord og lagt meg rett bak fyret slik at jeg ikke skulle komme iveien selv i alle fall! Ferja glir forbi, uten å gi lyd fra seg. Det forundret meg litt, må ha vært en veldig hyggelig & avslappet kaptein på den broa!

 

Til slutt så ble båten fortøyd til bøya si, var framme i sekstida. Alt vel, og ingen store uhell skjedd. Fikk litt panikk første gangen ekkoloddet spontant varsla om 0.5 meter, har ikke brukt ekkolodd før, men husket at de kan forstyrres av vannskikt og slikt...

 

Dagen etterpå var jeg skikkelig dårlig, men egentlig ikke på grunn av turen. Hadde fått en halsgreie i London rett før jeg dro, aircondition som er slått på full guffe er vel så hardt for helsa som en kald høst eller vinterdag til rors... Så det ble ikke noe av å installere mobilvarsler for lensing og slikt... Tror jeg kunne gjort farligere ting i ei jolle inne ved land og feber enn det meste jeg gjorde til sjøs de to foregående døgnene! Heldigvis gav jeg opp og kom meg hjem igjen...

 

Så nå er jeg på vei til London igjen, og innlegge med aa i stedet for å. Er fornøyd med å ha fått båten opp i tide, og gleder meg til å få den i bedre stand utover sommeren. Samt å bo i den til vinteren!

 

Om det er noen her som tror er av typen som bare dundrer løs med noe uten den minste bekymring, så kan jeg jo fortelle om det med olja i kjølsvinet... Klarte å søle litt før jeg dro da jeg leita etter peilepinnen (som jeg fremdeles ikke har funnet!). Lurte på om dette var alt, så ut som mye mer enn en centiliter eller så... Fulgte nøye med på oljetrykket, og sjekka varmen på giret manuelt flere ganger. Selvsagt stilleliggende og med giret i fri... Undra meg mer og mer ettersom det virket som jeg hadde funnet en ny oljebrønn i båten min... Til slutt ble det litt mindre ved hver lensing, og da jeg helte litt grønnsåpe i kjølsvinet så så det ut til å dra med seg det meste. Men jeg vet med meg selv at jeg kommer til å vokte olja som en hauk, og legge inn masse innlegg her - samt få noen til å ta en kikke på motoren så fort som mulig. Selv om den starter lett og går helt fint...

 

Da er jeg tilbake til noe jeg har sterke meninger om. Det er kunnskap som gir trygghet, all verdens utstyr har ingen verdi dersom man ikke klarer å forutse et uhell & hvordan man skal hanskes med det... Kartplotteren er et godt eksempel, faktisk så tror jeg at jeg navigerte bedre og sikrere før, med kun papirkart. Lære leksa en gang jeg var trøtt og magesjuk og oppdaget at jeg var et helt annet sted enn det jeg trodde... Da hadde den vært god å ha, men samtidig så var det litt skummelt å se hvor fort jeg ble vant med den, og hvor fort jeg glemte hele tiden å sjekke visuelt at vinklene og konturene til de forskjellige holmene stemte med hvor jeg trodde jeg var...

 

Med akkurat den saken, så gjelder det å vite at man er doven, vite med seg selv at man har en tendens til å ta den letteste utveien og glemme de gamle måtene å gjøre ting på som er mer arbeidskrevende.

 

Det var det for denne gang. Det ble et langt innlegg etter en lang tur, en tur som ble veldig flott selv om jeg hadde for dårlig tid til å nyte kysten slik mange mener man skal. Til sommeren skal jeg nedover igjen, i en båt som har fått en gjennomgang av det tekniske og sikkerhetsmessige. Får komme med en rapport da, og se hva dere synes om den turen!

 

Hans Christian

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...