FredrikW Startet 7.April.2009 Link til dette innlegget Startet 7.April.2009 Jeg ønsker meg litt høyere marsjfart på båten, og har derfor tenkt litt på muligheten for å bytte motor, hvis jeg får en gunstig innbytteavtale et sted. Det står nå en 2004-modell Johnson 140hk 4-takt på båten (identisk med Suzuki DF140). Båten er 20 fot lang, 260 cm bred, og veier rundt 1400 kilo. Den er godkjent for maks 175hk, så å gå opp mer enn 35hk er uaktuelt. Spørsmålet mitt er da om noen her kan anslå sånn omtrent hvor mye ekstra fart jeg vil få ved å bytte motor til Suzukis DF175. 175-hesteren veier rundt 25 kilo mer enn motoren jeg har nå. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Det blir da en effektøkning på 25% - og jeg har kommet fram til en liten tommelfingerregel om at farta da vil øke ca med halvparten av % vis effektøkning. Dvs hvis du nå gjør 35 , så vil toppfarta øke med 12.5% til ca 39. Men, den større motoren burde jo gi mer uanstrengt marsfart, spesielt med mer last i båten. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mouche Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Og kanskje et lavere turtall ved samme fart som den mindre motoren som vil resultere i et litt "snillere" lydbilde, mindre slitasje på motoren og kanskje litt lavere forbruk? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
FredrikW Svart 8.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Takker for svar! Jeg hadde selv regnet med + 4-5 knop ved motorbytte, og det stemmer jo ganske bra med tommelfingerregelen til ivar. Og lavere turtall med mindre slitasje og støy i samme fart er jo også greit å ta med seg. I tillegg til å få høyere fart er bare det å få motoren byttet ut med en fabrikkny et viktig poeng for meg, siden jeg har et litt anstrengt forhold til motoren jeg nå har. Dette skyldes at det har vært mye problemer med denne, rett og slett fordi forrige eier hadde mishandlet motoren ganske kraftig. Bare få kjøretimer etter at jeg kjøpte båten totalhavarerte giret (to tenner på et drev knakk rett av), noe som resulterte i dyr reparasjon og flere uker uten båt midt i sesongen (måtte vente på deler). Havariet viste seg å skyldes at forrige eier hadde vært i bunnen med propellen, og så bare byttet propell uten å sjekke propellaksel for kast. Båten ble derfor kjørt en lang periode med kast i akselen, hvilket førte til girhavari. Ikke mange dagene etter at båten igjen var på vannet døde startmotoren. Den ble raskt dårligere og dårligere, inntil den omtrent ikke gikk rundt. Ifølge mekanikeren måtte det skyldes at forrige eier hadde kjørt starteren for hardt slik at den hadde gått varm, for eksempel før han oppdaget at bensintanken var tom e.l. Forrige eier betalte alle reparasjoner, og motoren er sikkert helt grei nå, men allikevel har jeg altså et litt anspent forhold til den. Det er nok basert mer på følelser enn fornuft, men det hadde nå vært behagelig å vite at det henger en helt ny motor med garanti på hekken! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.