Sjeldenutpå Startet 7.April.2009 Del på Facebook Startet 7.April.2009 (redigert) Hei igjenn alle. Har hatt dryppinger fra slangen der den står på stussen fra varmeveksleren.(lenge...) Og slangen har sett varmeskadet ut. Når eg demonterer nå så ser eg at det ikkje er varmeskadet slange....det er to slangeklemmer på eksos, og så er det smurt på masse vulkaniseringstape over eit hull i aluminiumsstussen. Hullet ligger rett i overkant av slangen. Mykje tape, og så en ekstra klemme over dette igjenn For meg såg det bra ut når vi kjøpte båten for 1 år siden, slangen såg heil ut, og 3 slangeklemmer er jo bra tenkte eg. Men tapen har sikkert forringa seg i sommer når vi har kjørt. Forstår litt meir av eksoslukt osv nå..... Sjøvann stod i slangen 6-8 cm under hullet, så det har kanskje skvulpet oppi stadig ved landligge. No tips om "riktig" håndtering nå? Mest skremt over at nokon har holdt kjeft om dette, og latt det være permanent reparasjon. Redigert 7.April.2009 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Siggy Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Hei! Dersom du ikke har store skader og økonomiske tap på grunn av dette, tror jeg, at dersom dette hadde vært meg, ville jeg bare skiftet slangen og satset på en fin sommer hilsen Sigurd Sitér dette innlegget Link to post
tebi Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Det er sikkert eksosmanifolden du mener. Stussen er sikkert for opptært for reperasjon så du må sikkert krype til korset å bytte stussen eller i verste fall hele manifolden. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Synes du skal ta kontakt med tidligere eier ang dette, Kjøpte selv en "nyoverhaldt" motor en gang, som så veldig fin ut ved bestigelse og kjøp, Når båten ble tatt i bruk etter andre året lakk det vann av eksosmanifolden, Det viste seg at tidligere eier hadde sparklet igjen en sprekk, slipt og lakkert over Fy ... og forbannet jeg ble , Kontaktet straks tidligere eier og han måtte pent dekke en ny manifold Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
FM 8-12 Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Kjekt og gå virkelig nøye til verks med sjekk før man kjøper noe. Ved utsagn nyoverhalt er det kvitteringer fra verksted som gjelder. Stor forskjell på nyoverhalt og nyovermalt. Eller kjøp noe eldre motor som holder og tåler endel koresjon fra saltvann....... Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 skal sies at resten av motoren var bra Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2009 Kommer til å ta kontakt med selger. Vi forhørte oss om han "på bygda" før vi handle , og han var bare kjernekar. Kanskje vulkaniseringstapen kan ha vert eieren før han igjenn?....Forrige eier hadde båten i 3år og brukte den lite vist. Tviler det kan være så gammel juks. Kanskje en forglemmelse ved salg... Får prøve å google en pris på eksosbendet/stussen. Slangen er heilt oki. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Har du noen formening om hvor høyt vannet står i forhold til høyden på manifolden? Jeg har en mistanke om at motoren/manifolden står for lavt i forhold til vannets nivå. Jeg har selv hatt en Family hvor jeg kom bort i dette fenomenet i forbindelse med montering av motoren. Denne motoren (en Ford) hadde turbo, og ved å snu turboen slik at sneglehuset pekte opp, fikk jeg nok høyde til å slippe dette problemet. Men uten turboen hadde jeg fått samme problemet som deg tror jeg. Selve manifolden stod nokså lavt i seg selv. Står vannet og skvulper i eksos-stussen er det stor fare for tæring der. I tillegg kan du få problemer med at vannet vil slå inn i sylindrene ved ekstremt plask inn i hekken. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2009 Har du noen formening om hvor høyt vannet står i forhold til høyden på manifolden?Jeg har en mistanke om at motoren/manifolden står for lavt i forhold til vannets nivå. Står vannet og skvulper i eksos-stussen er det stor fare for tæring der. I tillegg kan du få problemer med at vannet vil slå inn i sylindrene ved ekstremt plask inn i hekken. Vannet står ca slik at det er borti "stussen`s" underkant. Veeeldig nærmt assa. Har tenkt samme tanken ja, men det har stått slik siden 1987...så kvifor endre på det nå kom eg til. Må uansett få tak i eit nytt bend. Kanskje eg kan få ein industri-bekjent til å lage noko i syrefast, og mulig endre litt på det om det er plass i motorrommet... Trangt ja Tips om noen som selger slik bend? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bergen Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Du skriver ikke noe om hvilken motor det er. Men prøv EuroMarine i Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 7.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.April.2009 Opps sorry.... Fordsabb 2725 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
GeirFrode Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Kanskje eg kan få ein industri-bekjent til å lage noko i syrefast, og mulig endre litt på det om det er plass i motorrommet... Det hadde sikkert vært det beste. Og antagelig det billigste. Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Et slikt eksos bend er og beregne levetid på 10 år.. alt over det er bonus.. at det står sjøvann i slangen helt oppe ved bend er ikke bra da du kan få "skvulpet" dette videre inn i motor.. Normalt sett skal det være vannlås som regel løst ved at slangen går opp i ei bue før utløpet. Og kikke på forrige eier ang dette hadde jeg ikke gjort.. da bend er bergnet som slitedel og med begrenset levetid så dette er slike ting en må regne med desverre når man har eldre båt.. Blir som og kikke på slitte bremser på bilen 1 år etter kjøp.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Birchwood 320 Svart 7.April.2009 Del på Facebook Svart 7.April.2009 Var da en liten skjult feil etter min mening. Kom å sjå i båten min. Skjult råte. Tak trekk som ramlet ned. Diesel lekasjer, vannlekasjer både i hylser og vindu. Neida båten er heilt tett. Pokkers gnom. Den som leter skal finne. jepp .. Eg finner daglig.. Hehehe. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Mouche Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 Hvis dette er en skjult feil (en mangel) som selger rimeligvis burde ha kjennskap til og ikke gjort deg oppmerksom på så vil jeg mene at du har en sak m.a.o. rett til å reklamere på dette i henhold til Kjøpsloven. Gjør det snarest og gjør det skriftlig (ta gjerne en telefon først og informer ham om problemet!), men søk å finne en fornuftig løsning som begge parter greit kan leve med. Jeg tar da utganspunkt i at dette kan koste litt og ikke bare er en bagatell som man lett kan fikse selv uten særlig utgifter. Mine 50 øre! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fusebox Svart 8.April.2009 Del på Facebook Svart 8.April.2009 I og med at skaden/slitasjen var reparert (forsøkt reparert) tidligere, så er det åpenbart en skjult feil, da den er oppdaget av tidligere eier(e). Om det er en "feil" eller ei, er vel forsåvidt øyet som ser. Noen definerer dette som en OK reparasjon, som de gjør midlertidig, og midlertidig og kanskje enda en gang midlertidig. Derfor er definisjonen litt uklar, da tidligere eier kanskje ikke tenkte over det. Som sagt over, så er holdbarheten til slike deler begrensede. Hadde det vært meg, så hadde jeg reagert på dette. På en eller annen måte :-) Er båten kjøpt for "meget" (ikke spør hva jeg mener med det ;-) kort tid siden, så ta det opp med forrige eier i all vennskapelighet. Tror ikke dette er en veldig kostbar reparasjon, og noe MÅ man regne med på en eldre båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 8.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2009 I og med at skaden/slitasjen var reparert (forsøkt reparert) tidligere, så er det åpenbart en skjult feil, da den er oppdaget av tidligere eier(e). Det er ikkje en skjult feil slik andre ofte tenker om skjulte feil. Her er det en kjent feil som er skjult bevist. Det er nettop dette eg reagerer på. Dessuten opplyste selger å ha skifta alle gjennomføringer og kraner 1 år før salg. Nå er eg skeptisk på kvalitet på jobben hans Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.