Fred Startet 7.April.2009 Link til dette innlegget Startet 7.April.2009 Jeg har en maxi 77, 76 modell. Har noen tidligere tråder om denne, men har prøvd å få tak i en del som tydeligvis ikke produseres lenger. Noen som kan hjelpe? Drevia i lysekil mente at det heter distansering. Det er altså snakk om et 100s eller 110s drev, (ikke helt sikker på hvilket det er, men ihvertfall, fast 2-blads propell. Man setter på propellen, deretter splinten, også setter man på en "plastkopp" som holder splinten. Det er denne plastkoppen jeg ser etter en ny av. Den jeg har er ganske slitt! Noen som har noen forslag? På drevia sa de at den ikke produseres lenger. De mente det muligens var et 100s drev jeg hadde. Ikke sikker på det heller, men det har vært foldingpropell på båten tidligere, og jeg innbiller meg at det er 110s drev. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 25.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 Har lest at md5 motoren noen ganger har vært plaget med uforklarlig høy temperatur, uten at man finner noen årsak. Har denne sessongen opplevd å få utslag på høy motortemperatur 2 ganger. Lurer på hva det kan være. Det kommer alltid vann ut av eksosen, og jeg skiftet impeller for 2 år siden. Kan det være termostaten som ikke slipper så mye vann inn til motoren som den skal gjøre? Vanskelig å teste den? Kanskje like greit å skifte? Ellers har jeg kikket i hevert-saken, og der er det rent og fint. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 25.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2009 I følge MD5 for dummies dokumentet kom MD5 (A&B) tilsynelatende med 110S drev (2 mulige utvekslinger), MD5C med 120S drev. Dokumentet har en detaljert beskrivelse av 110S drevet. @Fred Det står mye om kjølesystemet i det dokumentet også. Du kan f.eks ha tette kjølekanaler inn mot toppen, evt korrodert for stort hull i termostathuset, begge disse tingene kan forårsake at kjølevannet i for stor grad passerer utenom toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Heisann, har demontert termostathuset og vasket termostaten. Er usikker på hvordan jeg egentlig får sjekket om den er istand. Syns den så litt gammel ut. Går det ann å bare pelle den ut å kjøre uten? Regner med å kjøpe en ny en for å teste. Har fått varm maskin et par dager på rad nå. På tomgang går det imidlertid bra av en eller annen grunn. Termostathuset så egentlig som nytt ut. Ikke noe større hull enn det skal være. Kjølevann kommer ut og impeller er i orden. Jeg kjenner kjølerørene er kalde og eksosen får kjøling da jeg merker at eksosrøret er ganske kaldt i forhold til motoren. Syns jeg måtte klemme ganske hardt på termostaten for at den skulle åpne seg imidlertid. Er dette normalt? Jeg kan eventuellt legge til et bilde her. Skal vi se... Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 30.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2009 slik så det ut når jeg tok den av. Fikk vasket og rengjort endel. Kanskje det tyder på tette kjølekanaler i toppen? eller bør jeg vurdere å skifte denne termostaten på bildet her? Sitér dette innlegget Link to post
sailor83 Svart 31.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 Vanskelig å teste den? Kanskje like greit å skifte? legg den i en gryte, kok opp vann, skal starte å åpne seg når d kommer små bobler på innsiden av gryten, og åpne seg helt etter hvert. Åpner den seg ikke i det hele tatt må du bytte. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 31.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2009 ok, takker! Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 1.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2009 Termostaten fungerte fint. Etter litt demontering og md5 for dummies lesing, stakk jeg inn en ståltråd lignende sak i røra og fikk røsket og revet litt. Det var først jeg jeg måket inn skrujernet inn i kjølekanalen til blokka jeg fikk drept proppen av rust og skjell som satt der. Det rant ut en mengde gøgge. Testkjørte motor først uten termostat for å se. Da holdt den seg rimelig kald. Etter jeg monterte termostaten igjen kjørte jeg et kvarter uten tegn til varm motor. Håper at det var dette som var problemet. Går da i tilfelle en super sommer i møte. Dette går vel forsåvidt inn under servicepunkter muligens, men man skrur jo somregel ikke opp dette om det ikke er noe galt. Litt småplukk å fikse blir det alltids på en gammel saltvannskjølt motor. Men virker, det gjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 4.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Kan noen si meg hvor mange minutter det tar for en slik motor å oppnå 60 grader? Og når får den 70? Hvor varm er den når varsellampa for varm motor tennes? Og vil alltid temperaturen somregel holde seg mellom 60 og 70 siden den åpner fullt ved 70? vil det da ikke bli varmere? Sitér dette innlegget Link to post
Bjelman Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 ang den plastkoppen til propellen, hvis du ikke får tak i ny - ta den med til ett maskineringsverksted, så lager de en ny. Eventuellt ei videregående skole med mekanisk linje.. Sitér dette innlegget Link to post
Cerveza Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 Og vil alltid temperaturen somregel holde seg mellom 60 og 70 siden den åpner fullt ved 70? vil det da ikke bli varmere? Jeg kan ikke svare for når lampa tenner for jeg har ikke en orginal sensor lenger, men på min MD5C har ikke temperaturen beveget seg over 70'C, selv etter timer med marsfart. Så vidt jeg kan se, ligger temperaturen ganske stabilt på 60-65 grader før jeg begynner å belaste motoren. Den blir ikke særlig fort varm på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 4.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2009 MD5(A) ble også levert med 100S drev, på den er propellen slik du beskriver. 100s ser ganske forskjellig ut enn 110S, har mer sirkulære/rundere skall, og forskjellig system ved membranen. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 12.Juni.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2009 Ok, gode tips.. supert det.. Har kommet over en raymarine st2000+ med fjernkontroll til ca 5100kroner. Ny altså. Godt kjøp? Noen bedre? Noen som har erfaringer med rorkultpiloter? fungerer de optimalt, og hvordan er fjernkontrollen? Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 14.Juni.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2009 Slå til til hvis den er uskadd. Min er ti år gammel og ser nesten ubrukt ut. Selv om den har gått mye. Raymarin ST2000+ er en ypperlig rorkultpilot. Iflg boka en størrelse for stor, men ikke la deg lure til å kjøpe mindre størrelse. ST2000+ er både raskere og sterkere. Fjernkontrollen har jeg ønsket meg lenge, men ennå ikke fått invilget av økonomidirektøren. Kople den til GPS-en istedet. Enklere enn du tror. Så går den rett på målet, bedre enn du greier selv. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Fred Svart 19.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2009 Da er det snart tid for litt spinnaker-seiling med maxin. Noen som har erfaringer rundt spinnakerbruk på 77'en? Hvordan henger man opp bommen? og lurer også på litt festing av spinnaker.. Sitér dette innlegget Link to post
opus Svart 20.August.2009 Link til dette innlegget Svart 20.August.2009 http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html Du kan lese litt i Granboken. Om bommen din har èn hanefot, og en bøyle på midten på motsatt side. Husk at nedhalet skal i hanefoten, det er det som får krefter på seg. Mange synes det er så praktisk å henge opp bommen med hanefoten i bomopphalet, med resultat at vinden knekker bommen ved bøylen midt på bommen. (Blir som å knekke en pinne over kneet) Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 24.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2009 Riktig.. takk takk! Har nå gjort noen forsøk på å sette den, og ved andre forsøk så gikk det greit. Første gangen feilet vi pga bommen feil vei, og satte den i en vik med ustabil vind. Er det en fordel å ha storseilet oppe før man setter spinnakeren? Er det en fordel å ha storseilet oppe når man seiler med spinnaker? Og hva er de typiske feilene man kan gjøre under slik seiling? Jeg har ihvertfall forstått at jeg ikke kommer til å sette den alene på tur... Da får det holde med gennoa og storseil.. Sitér dette innlegget Link to post
Fred Svart 25.August.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2009 Noen som har noen skumle historier om spinnakerseiling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.