Jump to content

Deler til Maxi 77 og md5


Fred

Recommended Posts

Jeg har en maxi 77, 76 modell. Har noen tidligere tråder om denne, men har prøvd å få tak i en del som tydeligvis ikke produseres lenger. Noen som kan hjelpe? Drevia i lysekil mente at det heter distansering. Det er altså snakk om et 100s eller 110s drev, (ikke helt sikker på hvilket det er, men ihvertfall, fast 2-blads propell. Man setter på propellen, deretter splinten, også setter man på en "plastkopp" som holder splinten. Det er denne plastkoppen jeg ser etter en ny av. Den jeg har er ganske slitt! Noen som har noen forslag? På drevia sa de at den ikke produseres lenger. De mente det muligens var et 100s drev jeg hadde. Ikke sikker på det heller, men det har vært foldingpropell på båten tidligere, og jeg innbiller meg at det er 110s drev.

Link to post
  • 1 måned senere...

Har lest at md5 motoren noen ganger har vært plaget med uforklarlig høy temperatur, uten at man finner noen årsak.

Har denne sessongen opplevd å få utslag på høy motortemperatur 2 ganger. Lurer på hva det kan være. Det kommer alltid vann ut av eksosen, og jeg skiftet impeller for 2 år siden. Kan det være termostaten som ikke slipper så mye vann inn til motoren som den skal gjøre? Vanskelig å teste den? Kanskje like greit å skifte? Ellers har jeg kikket i hevert-saken, og der er det rent og fint.

Link to post

I følge MD5 for dummies dokumentet kom MD5 (A&B) tilsynelatende med 110S drev (2 mulige utvekslinger), MD5C med 120S drev. Dokumentet har en detaljert beskrivelse av 110S drevet.

 

 

@Fred

Det står mye om kjølesystemet i det dokumentet også. Du kan f.eks ha tette kjølekanaler inn mot toppen, evt korrodert for stort hull i termostathuset, begge disse tingene kan forårsake at kjølevannet i for stor grad passerer utenom toppen.

Link to post

Heisann,

 

har demontert termostathuset og vasket termostaten. Er usikker på hvordan jeg egentlig får sjekket om den er istand. Syns den så litt gammel ut. Går det ann å bare pelle den ut å kjøre uten? Regner med å kjøpe en ny en for å teste. Har fått varm maskin et par dager på rad nå. På tomgang går det imidlertid bra av en eller annen grunn. Termostathuset så egentlig som nytt ut. Ikke noe større hull enn det skal være. Kjølevann kommer ut og impeller er i orden. Jeg kjenner kjølerørene er kalde og eksosen får kjøling da jeg merker at eksosrøret er ganske kaldt i forhold til motoren. Syns jeg måtte klemme ganske hardt på termostaten for at den skulle åpne seg imidlertid. Er dette normalt? Jeg kan eventuellt legge til et bilde her. Skal vi se...

Link to post

Termostaten fungerte fint. Etter litt demontering og md5 for dummies lesing, stakk jeg inn en ståltråd lignende sak i røra og fikk røsket og revet litt. Det var først jeg jeg måket inn skrujernet inn i kjølekanalen til blokka jeg fikk drept proppen av rust og skjell som satt der. Det rant ut en mengde gøgge. Testkjørte motor først uten termostat for å se. Da holdt den seg rimelig kald. Etter jeg monterte termostaten igjen kjørte jeg et kvarter uten tegn til varm motor. Håper at det var dette som var problemet. Går da i tilfelle en super sommer i møte.

 

Dette går vel forsåvidt inn under servicepunkter muligens, men man skrur jo somregel ikke opp dette om det ikke er noe galt. Litt småplukk å fikse blir det alltids på en gammel saltvannskjølt motor. Men virker, det gjør det.

Link to post
Og vil alltid temperaturen somregel holde seg mellom 60 og 70 siden den åpner fullt ved 70? vil det da ikke bli varmere?

 

Jeg kan ikke svare for når lampa tenner for jeg har ikke en orginal sensor lenger, men på min MD5C har ikke temperaturen beveget seg over 70'C, selv etter timer med marsfart. Så vidt jeg kan se, ligger temperaturen ganske stabilt på 60-65 grader før jeg begynner å belaste motoren. Den blir ikke særlig fort varm på tomgang.

Link to post

Slå til til hvis den er uskadd. Min er ti år gammel og ser nesten ubrukt ut. Selv om den har gått mye.

Raymarin ST2000+ er en ypperlig rorkultpilot. Iflg boka en størrelse for stor, men ikke la deg lure til å kjøpe mindre størrelse. ST2000+ er både raskere og sterkere.

Fjernkontrollen har jeg ønsket meg lenge, men ennå ikke fått invilget av økonomidirektøren.

Kople den til GPS-en istedet. Enklere enn du tror. Så går den rett på målet, bedre enn du greier selv.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
  • 2 måneder senere...

http://www.gransegel.se/bok/granbok_frame.html

 

Du kan lese litt i Granboken.

 

Om bommen din har èn hanefot, og en bøyle på midten på motsatt side.

Husk at nedhalet skal i hanefoten, det er det som får krefter på seg.

Mange synes det er så praktisk å henge opp bommen med hanefoten i bomopphalet,

med resultat at vinden knekker bommen ved bøylen midt på bommen.

(Blir som å knekke en pinne over kneet)

Link to post

Riktig.. takk takk!

Har nå gjort noen forsøk på å sette den, og ved andre forsøk så gikk det greit. Første gangen feilet vi pga bommen feil vei, og satte den i en vik med ustabil vind. Er det en fordel å ha storseilet oppe før man setter spinnakeren? Er det en fordel å ha storseilet oppe når man seiler med spinnaker?

Og hva er de typiske feilene man kan gjøre under slik seiling? Jeg har ihvertfall forstått at jeg ikke kommer til å sette den alene på tur... Da får det holde med gennoa og storseil..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...