Jump to content

Kajakker

mavi

Recommended Posts

Noen som kan anbefalle en havkajakk til meg? Den vil bli brukt til å utforske fjorder, holmer etc. I tillegg til jakt og fiske. Muligens også overnattingsturer, men lite trolig.

Er nybegynner og har aldri padlet en kajakk før.

Tror det vil være greit med en polytulen kajakk da den trolig vil bli brukt ganske røft og kommer sikkert til å bli trukket opp på land.

Har et budsjett på dette til ca 10 000kr. Tips om brukte kajakker som bør vurderes tas også i mot med takk.

Noen butikker i nærheten av Kr.sand som selger kajakker?

Velkommen!

Har padlet i 10 år, prøvd de fleste variantene, og er alltid glad for at flere ser lyset  :smiley:

For å svare på akkurat det du spør om: Hasle lager noen veldig greie plastkajakker, som Hasle Explorer og den "proffere" varianten Expedition. Den er solid, stabil, og har gode sjøegenskaper. Minuset er at den i likhet med plastkajakker flest, er ganske tung. For 10 000 får du neppe en ny, men du burde absolutt få en veldig pent brukt med utstyr. Hvis det blir mye "herjing", er plast et foretrukket materiale. Mange leirskoler, utleiere, osv. bruker dette.

Erfaringsmessig vil du gå litt lei av plast, dersom du padler lengre turer etterhvert. Det er litt tyngre å bære, og går tregere i sjøen. Selv har jeg kjøpt og padlet velbrukte kvalitetskajakker i glassfiber. Bruktmarkedet har tildels vært et litt vrient marked å begi seg inn på, fordi kajakker har blitt solgt raskt, så man skal vite hva som er noe å ha på, og så ha med seg kontanter på første besøk. MEN, personlig synes jeg at en brukt kajakk ofte er et godt kjøp, og at pengeverdien faller uforholdsmessig fort i forhold til bruksverdi.

Av merker vil jeg gi en generell anbefaling på North Shore, Valley og Hasle. Det finnes mange andre gode, men ingen av disse vil være "katta i sekken". Kvaliteten er bra, men hvorvidt de passer deg, er jo noe annet. En forhandler i Stavanger, "Ut i Naturen" har veldig gode avtaler på å sende rundt i landet, så de vil ofte kunne konkurrere med en lokal forhandler. Men jeg skal ikke drive utidig reklame. En advarsel til slutt: En del av kajakkene som er produsert i Øst-Europa, spesielt Baltikum. Det finnes sikkert gode kajakker herfra, men jeg har sett en del med dårlige sjøegenskaper, og av tvilsom kvalitet.

Har du spørsmål, er det bare å grave i vei, enten her eller på IM. Jeg svarer og synser med glede! :eek:

Jeg har en Hasle Explorer og er veldig godt fornøyd. Dette er en suveren nybegynnerkajakk som du også kan vokse litt i.

Det er norges mest solgte kajakk og lett å bli kvitt hvis du senere vil over på en glassfiberkajakk.

Kajakken får relativt lett riper, men er solid i den forstand at den tåler en støyt uten å gå i stykker. Som han andre sier blir du etterhvert litt lei og får lyst på en mer proff kajakk, men jeg vil likevel anbefale den da den er stødig og garantert ikke blir noe feilkjøp.

Prisen er også hyggelig. Du finner pakker med Hasle Explorer, vest, trekk og åre for ca. 10 000 mange steder.

Det jeg er mest misfornøyd med er en litt knotete justering av roret.

Kom gjerne med flere spørsmål og se i Erfaringsdatabasen der jeg har lagt inn kajakken!

Bilde

Er det noe en bør se spesielt nøye på/etter ved kjøp av brukt kajakk?

Tja, det er jo ikke romskip vi snakker om, så en får kjapt et relativt presist inntrykk. Det som man ikke skal bekymre seg for mye for, er litt skraper i skroget. Ved normal bruk, kommer det fort litt skraper, men så lenge de ikke er for dype, gjør det ikke noe, og skulle de være skumle, er det en smal sak å legge et lag glassfiber på innsiden av skroget.

Hvis det er ror, er det antageligvis det svakeste punktet. Ror eller ikke ror er en heftig diskusjon. Jeg liker ror, men her kan det oppstå kluss. Det bør se ryddig og solid ut, og ikke bære preg av en mengde reparasjoner, med en haug skruer boret rett i skroget. Ofte er den varianten med utvendig ror som vippes opp, den enkleste og minst sårbare, siden det trekkes opp av vannet ved ilandstigning. Sjekk også at pedalene virker solide, og av enklest mulig type.

Skroget bør ikke ha noen innlysende svakheter, av typen tvilsomme reparasjoner etter omfattende skader. Er det lasteluker, bør patentet virke troverdig, og pakninger smidige. Prøv gjerne kajakken, at du kommer greit nedi og opp av cockpiten mens den ligger på vannet. Det er nemlig noe helt annet enn mens den ligger på en plen e.l.

hadde selv en hasle touring som eg kjøpte brukt og som eg var veldig fornøgd med.

Kan vel ikke brukes på overnatting, men helt grei til småturer, det lengste eg padlet i strekk var ca. 15NM og dette gikk helt fint.

Kjøpte kajakken pent brukt for 5000,- og solgte den etter 2 år for 6000,- Må si dette var god butikk!

Grunnen til at eg solgte den var at eg hadde lyst på glassfiber, men kjøpte båt så da ble pengene brukt opp.

Hadde også tenkt å bygge en i epoksy i vinter, men tiden strakk ikke til.

Dersom vil vurdere glassfiber, ville eg sett her: http://www.folloplast.no/index.htm

Der får du glassfiber havkajakk til under 10.000,-

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...