Båtdrømmeren Startet 7.April.2009 Link til dette innlegget Startet 7.April.2009 Har en Sabb Status 42hk (basert på Peugeot). Motoren er identisk med VP md21 som de har hentet ut 61hk av. har også funnet anonser på finn som angir hk på md21 til 75hk. Sabb Status har også en på 52hk baser på samme motor. Da er spm. mitt til dere, Har jeg samme dieselpumpe på min motor som de med mer hk? Motorvolum er det samme på alle motorene, 2,1liter. der er kun turtallet som er forskjellig på de, etter hva jeg har lest å forstått. Er det en overkommelig jobb å justere for en som ikke har tommelen midt i hånden, eller er det bedre å finne en pumpe fra en VP21, alt å være fornøyd med de 42hk jeg har. Hadde vært godt med litt ekstra da jeg har båten et lite stykke oppi Glomma og jobber meg hjem imot 3kn motstrøm. Vil event motor ta betydelig skade av å øke hk? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 MD21 yter vel i praksis ikke mer enn rundt 50hk. 61hk er ved 4500rpm, noe motoren overhodet ikke tåler. Den har oljekjøler, noe din motor ikke har. Antar at Status 52hk utgaven også har oljekjøler. Det kan i tillegg være forskjell i kapasiteten på varmeveksler. Så noe økning av effekten er definitivt ikke å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Du må ihvertfall ha en oljekjøler, hvis det ikke er på den....vi skrudde opp noen slike motorer da de ble solgt nye, da ikke ikke klarte å levere nok av 52hk....da var oljekjøleren det første vi måtte sette på..... Ellers er det ikke så veldig mye å hente på å ta ut 10hk. mer på de motorene, da de liker ikke det høye turtallet siden temperaturen stiger oppimot alarmen og vel så det....ikke alle toppene likte dette.. Husker da vi var innom sabben og hentet deler så stod det en liten container på kaien med ødelagte topper..... jeg hadde selv en slik maskin og fikk ikke bukt med problemet før vi bygget den om med Bowman veksler med mye større kjøler. Maskinene ble som oftest levert standard uten instrument, kun alarm og da var ikke folk klar over at det stod kun på et par grader før alarmen hylte når de marsjet.........men dette er lenge siden og detaljene forsvinner over tid..... heheheheh Jeg hadde latt den få leve videre med sine 42hk.... den må jo være over middagshøyden siden de ble vel solgt fra Sabben på begynnelsen av 80tallet..... Ser Ingar var før meg med svar mens jeg surret med å rette opp alle skriveleifene.... Redigert 7.April.2009 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Jeg har oljekjøler på min og varmeveksleren er identisk til 52hk(Bowman) Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Har Garanti på at motor kun har 1150arb timer så håper det er mye motor igjen. Redigert 7.April.2009 av Båtdrømmeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 7.April.2009 Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 Turtallet må heves, men husker ikke lengre hvor mye det var snakk om, men propellen må skiftes med en litt mindre, da den ikke klarer å dra med seg den du har idag til det nye turtallet..... Vi bygget noen plastbåter da disse motorene ble solgt og jeg gjorde samme fart med 52hk. som en annen som hadde en 42hk....det var såvidt jeg gled forbi, men da måtte du jammen ha tålmodighet....så la motoren være slik den, er er mitt råd..... Er du sikker på at den ikke er på 52hk da? Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 7.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2009 (redigert) Hvordan kan jeg finne ut om det er 42 eller 52? Redigert 7.April.2009 av Båtdrømmeren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.