Jump to content

Trenger tips til oppstart av motor

Khaoz

Recommended Posts

Motoren i båten min (Vetus m2.06) er ny i -05 og har bare gått to sesonger. Står i seilbåt og er stort sett brukt ut og inn av havner de to sesongene den har vært i bruk. Altså svært liten gangtid. Motoren har imidlertidig stått stille nå i to sesonger(konservert) og jeg skal snart starte den for første gang.

Denne motoren har elektrisk stopp, og jeg lurer på om ikke det hadde vært en god ide og kjøre noen korte intervaller på starteren for å få smørt opp litt og få opp oljetrykk. Jeg vet at det er en slags manuell stopp hvor man struper dieselpumpen, men er det nok? Tenkte at det kanskje ligger diesel frem og at den alikevel vil starte på det? Er jeg på viddene her?

Andre tips for å starte motoren skånsomt tas imot med takk:)

Redigert av Player (see edit history)

There are two choices in life-Take it or leave it

Hei!

Det er bare å dra den noen runder uten gløding først, eller med stoppen på. Da får du opp oljetrykket noe.

Ellers er det alltid en god ide å ta ut impeller og smøre opp med fett, evt. bytte ut.Vinger som har stått i låst posisjon så lenge, blir gjerne sprø og harde selv om de har stått i kjøleveske.

Ellers er det bare å fyre opp.

Jeg har fyrt opp gamle diesler som har stått i mange år, og det har aldri blitt noe problem av det.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...