Jump to content

Hvit eksos ved belastning

Gunda

Recommended Posts

Hei !

Har unnagjort sesongens første tur på sjøen. Fantastisk å være i gang igjen ! Men, det var et lite skår i gleden denne gang : Ved belastning, nærmere bestemt ved 3.000 til 3.800 omdr. ble det utrolig mye eksos.. Farge hvit og det ser ut som det er vanndamp. Første jeg tenkte på var toppakning. Eller kan det være noe annet ? F.eks sirkulasjon i sjøvannskjølinga ? Motortemp er OK. Nivå i kjølevæskebeholder er også OK.

Det kom ingen feilmelding på EVC'en. Motoren er en 2006 modell VP D3. Er veldig takknemlig for tips ! :rolleyes:

Hilsen Gunda

Det er veldig stor sannsynlighet for at kjølingen er for dårlig. Sjekk impeller at ikke noen vinger er borte. Dette har flere av oss opplevd og et sterkt varsel om at vannmengde i forhold til varm eksos er for liten. Dermed koker det lille vannet i eksosen. Behøver ikke være farlig enda.

Dermed koker det lille vannet i eksosen. Behøver ikke være farlig enda.

Marine Traderen vi hadde var utstyrt ed TAMD41A og noe hvit "røyk" ved pådrag. Etterhvert utviklet det seg til "noe" ved normal og "veldig mye" ved full fart. Men motor gikk ikke varm, ...... enda.

Løsningen var enkel og 100% effektiv. ---> SYSTEMRENS

Jeg tok ut impeller, tok av slage ved vannintak og til eksos og lagde sirkulasjon fra et kar. Det piplet litt igennom før jeg tilsatte Systemrens. Dette ble raskt mer, og etter noen timer fritt løp. "Ny" motor, ingen hvitrøk! OG lettvint.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...