Gunda Startet 8.April.2009 Link til dette innlegget Startet 8.April.2009 Hei ! Har unnagjort sesongens første tur på sjøen. Fantastisk å være i gang igjen ! Men, det var et lite skår i gleden denne gang : Ved belastning, nærmere bestemt ved 3.000 til 3.800 omdr. ble det utrolig mye eksos.. Farge hvit og det ser ut som det er vanndamp. Første jeg tenkte på var toppakning. Eller kan det være noe annet ? F.eks sirkulasjon i sjøvannskjølinga ? Motortemp er OK. Nivå i kjølevæskebeholder er også OK. Det kom ingen feilmelding på EVC'en. Motoren er en 2006 modell VP D3. Er veldig takknemlig for tips ! Hilsen Gunda Sitér dette innlegget Link to post
Miss Amalie Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Det er veldig stor sannsynlighet for at kjølingen er for dårlig. Sjekk impeller at ikke noen vinger er borte. Dette har flere av oss opplevd og et sterkt varsel om at vannmengde i forhold til varm eksos er for liten. Dermed koker det lille vannet i eksosen. Behøver ikke være farlig enda. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
BMP Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Når det er kalt ute vil det komme hvit røyk fra de fleste motorer med våt eksos det er helt normalt og trenger ikke og bety noe. Men det skader jo ikke og sjekke sjøvanspumpen og filtret. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Hvis du har "utsikt" til eksosutløpet kan du jo i første omgang sjekke om du syns det kommer ut "normal" mengde kjølevann. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Dermed koker det lille vannet i eksosen. Behøver ikke være farlig enda. Marine Traderen vi hadde var utstyrt ed TAMD41A og noe hvit "røyk" ved pådrag. Etterhvert utviklet det seg til "noe" ved normal og "veldig mye" ved full fart. Men motor gikk ikke varm, ...... enda. Løsningen var enkel og 100% effektiv. ---> SYSTEMRENS Jeg tok ut impeller, tok av slage ved vannintak og til eksos og lagde sirkulasjon fra et kar. Det piplet litt igennom før jeg tilsatte Systemrens. Dette ble raskt mer, og etter noen timer fritt løp. "Ny" motor, ingen hvitrøk! OG lettvint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.