Jump to content

Lugartak - membran/folie

Ian928

Recommended Posts

Hei!

Vi la for noen år siden nytt lugartak på trebåten, masse arbeid og det ble i utgangspunktet pent. Desverre gjorde vi feil og la nedtørkede staver tett sammen og når treverket ble fuktig sprakk det opp så vi må nå bytte ut alt sammen. Man lærer så lenge man lever! :headbang:

Vi vil nå prøve en annen fremgangsmåte for å få tett og varig tak, og jeg ser at så og si alle trebåter har en form for membran på lugartaket. Kan noen forklare hvor jeg kan få tak en sånn membran og fremgangsmåten for å legge denne inkludert hva selve taket lages av (finer?)l Jeg har prøvd å søke men har ikke funnet noe, så beklager hvis dette har vært svart på før...

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Standard på trebåt frem til ca 1960 er ,sett ovenifra; legge canvas\tykk seilduk mette med olje oppå marineplywood eller langsgående plank som igjen ligger oppå takbjelkene.

Etter 1960 var det en periode med vinyltak, samme konstruksjon som seilduk bare med vinylduk, denne har en lei tendens til å sprekke opp etter ca 10-15 år på grunn av at den krymper i solen og blir tørr.

Selv 'fusker jeg i faget' og bruker ett par lag glassfiber mettet med epoxy oppå slettsparklet marineplywood som erstattning for seilduk eller vinyl for å forsikre meg om å få det skikkelig tett da vinylen har skapt mye lekkasjer ombord hos meg.

mvh

Champagne

Takk for svar!

Vi har vurdert nettopp epoxy og glassfiber også, jeg ser at Biltema har "flettet" duk som sikkert ser bedre ut enn standard glassfibermatte, dvs den ligner antagelig mer på original seilduk?

Når vi snakker om juksing og marineplywood:

- Hvor anbefales det å kjøpe plywood? Nærmeste båtforhandler?

- Har vurdert muligheten for å lage "jukse"nating ved å frese spor i plywooden, fylle sporene med farget epoxy, slipe bort overskudd og deretter legge epoxy og duk og deretter klarlakk på toppen for å beskytte epoxyen igjen. Mye mer arbeid selvfølgelig, men er det noe som er gjennomførbart? Og vil det holde?

Ian og Kirsti

1993 Ibiza 20 Touring med 2000 Evinrude FICHT 115hp

1981 Rana 17 med 1986 Mercury Classic Fifty 45hp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...