LTKH Startet 8.April.2009 Link til dette innlegget Startet 8.April.2009 Tok turen ut til Kvitsøy idag før kulingen satte inn for alvor. Var en frisk bris og mellom Alstein og Kvitsøy var det en del bølger (max max 1,5meter) Fikk sjøen inn på skrått bakante. Vi fikk en overhaling. hørte at en brusflaske rullet bak på gulvet, og ba guttungen sikre den. Da jeg snur meg rundt er RIBen BORTE!!!! Hørte ingen ting! Eneste var at vi rullet litt i denne ene bølga. Vi var 5 mennesker om bord og ingen følte bølga som stor eller farlig, båten oppførte seg fint hele tiden (18knop) Snudde sporenstreks og fikk lokalisert jolla noen hundre meter bak oss, kantret. Fikk satt sleper i den og ruslet inn til Kvitsøy i 9 knop. Vel på land ser jeg at alle fester er helt inntakte. Eneste skade er taufestet på topp hvor en årebolt er løsnet. Tenker at vinden må ha fått fatt i båten og revet den løs, men hvordan i svarte kan snapp davitene bare slippe båten av? Den burte vel egentlig bare hunget fast bak tenker jeg, I tillegg at den lå kantret så tenker jeg at den må ha løsnet nederst først. Har dere opplevd noe lignende før? Hvordan sikre RIBen bedre? Var jo litt morro og se alle fjesene i rutene på Kvitsøyferja (den gikk forbi akkuratt da, typisk!!) Ellers blåser det friskt her ute, men varmeapparatet rusler og går, Radio norge i bakgrunnen, sudoko og kryssord løsing er igang nede! God påske! Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Hei LTKH, Lenge siden jeg har snakket med deg. Fin båt du har fått deg. Så til spørsmålet ditt. Jeg tor det er en sjø som har røsket/løftet i lettbåten. Har merket dette selv. Jeg bruker to stag og tau for å stemple av slik at det blir minimal bevegelse. Du sier Snap Daviter, er det Weaver sine du har? Disse åpner seg ikke ut at det kommer press på fjørlåsen på utsiden av kroklåsen. Dere må ha en hyggelig overnatting på Kvitsøy. I morgen blir det flott. Skulle hatt en tur selv, men her i gården er det lite stemning for overnattingsturer på denne tiden av året. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Tox Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Joda, dette har også jeg opplevd. Jeg hadde Snap Daviter på min forrige båt; Scand Baltic. I grov sjø mellom Hollenderbåen og Hvaler, så slet jolla seg fra Snap daviterene. Da det var mye sjø merket vi ikke dette før nærmere Hvaler, og jolla var borte. Begge festene på bade plattformen var vridd, og nesten løsnet. Dette ble reparert, men allikevel en gang til samme sommeren, ble festene vridd løst. Denne gangen reddet vi jolla. Jeg tror at det som skjedde var at når vi fikk en forholdsvis stor sjø rett forfra, og baugen hevet seg, slo bølgen opp mellom jolla og festene på snap daviterene, og vrei disse løs. Heretter er det kun skikkelige davitere som gjelder på mine båter. Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Hei tox. Hvordan båt var det du mistet? Når var det? Kjenner til en som fikk berget en båt med snap fester. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Hei Båtdrømmeren! Jolla jeg mistet var en grå Quicksilver 270, dette skjedde sommeren 2007 Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Båtdrømmeren!! En liten korreksjon; det var i 2006 jeg mistet jolla, så det begynner å bli et par år siden! Sitér dette innlegget Link to post
Båtdrømmeren Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Okay. Var vel i 07 han berget en Zodiac. denne hadde ligget en stund å slått mot fjell da motoren en 4hk johnson var helt knust. Sitér dette innlegget Link to post
Tox Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Takk for interessen, min jolle var uten motor, da jeg heldigvis hadde tatt av denne og hengt den på rekka! men... det var et godt forsøk, takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 14.April.2009 Link til dette innlegget Svart 14.April.2009 Jeg har slepetauet festet i overkant av jolla og gjort fast i båten, i tillegg til snap-davit-festene på badeplattforma. Jolla vil derfor (forhåpentlig) henge etter i slep om den skulle bli løsnet fra festene. Jeg vil sette på klosser mellom plattforma og davit-festene, for nå går bølgen fra skroget akkurat opp i den sida av jolla som er festet til plattforma. (lett å se i bildereportasjen for båtplassen-konvoien sør i fjor) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.