Nemo Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Er det flere som har synspunkter på strøm til brygger? Dvs hvordan betale for strømmen osv? Man bør ha måler som viser hvor mye strøm man bruker. Så må man vurdere om målerne skal være fast installert i strømsøylene. Dersom en båt alltid bruker strøm fra samme sted, er det greit med en slik ordning. Hos oss leses målerne av 2 ganger i året og betales rette etter avlesing. Summen betales til foreningens bankkonto med melding. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 NEK 400: 2006-7-709 Marinaer:709.530.02 Stikkontakter 709.530.02.01 Stikkontakter skal være plassert så nær som mulig til fortøyningsplassene som skal forsynes. 709.530.02.03 Maksimum 3 stikkontakter kan være plassert sammen i en kapsling Legger ved et lite tillegg som også bør være med. Avstand til førtøyningsplass er nå nærmere presisert, maks 10 m. Antall kontakter i samme kapsling er 4 i Norge. Her er linken NEK 400 Endring Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Løfter denne tråden, og mener NEK 400:2014 ikke har noen krav om skjøteledninger til bruk ved båter, Har dette blitt endret eller er det fortsatt krav om maks 25 meter og 2,5mm2? Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Løfter denne tråden, og mener NEK 400:2014 ikke har noen krav om skjøteledninger til bruk ved båter, Har dette blitt endret eller er det fortsatt krav om maks 25 meter og 2,5mm2? Alle synser om 25m 2,5mm2 og en bør vite noe om hva en kan belaste ledningen.. Men det er det enkelte havnereglemang som må følges. Men her står det bare at den skal være i en lengde http://www.kristiansand.kommune.no/PageFiles/13434/Str%C3%B8m%20Instruks.pdf?epslanguage=no RS sier også 25m, men .................... http://www.redningsselskapet.no/om-oss/rs-magasinet/_attachment/2368?_ts=1052e1319e0 http://www.miljolare.no/tema/energi/sporsmal/?offset=1439&antall=10&q_id=5488 http://www.follobrannvesen.no/tenk-brannsikkerhet-i-baat.5449714-191071.html Det er også viktig å sjekke gjestehavnens regler for tilkobling og bruk av strøm. Sjekk at jordfeilbryter i tilkoblingssøyle faktisk virker. Bruk bare skjøteledning beregnet for utendørs bruk (gummikabel) og sjekk at kabel, kontakt og plugg er i god stand uten korrosjon og synlige skader. Ikke bruk "hjemmesnekrede" elektriske anlegg når du kobler deg til 230 volts strøm i gjestehavnene. Feil i elektriske anlegg og feil bruk av elektriske produkter, står for nesten halvparten av alle branner i Norge. Redigert 15.Mars.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sydvesten Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Det er greit å synse og referere til havnereglementerer, men jeg spurte eksplisitt om hva NEK400 sier om dette, om de sier noe i det hele tatt. Det er heller ikke snakk om hva en bør eller hva en mener er fornuftig, men hva konkret sier reglene nasjonalt. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 Tillegg 708A(informativt)Spesielle krav til skjøteledningerForbindelsen mellom stikkontakten for en oppstillingsplass og et fritids bo-kjøretøy skal være enskjøteledning sammensatt av følgende:− En plugg i samsvar med NEK EN 60309-2;− En fleksibel kabel av type H07RN-F er tilsvarende, med beskyttelsesjordleder og som harfølgende karakteristika:− Maksimalt 25 m lang− Ledertverrsnitt minst 2,5 mm2 CU for merkestrøm 16 A.For høyere merkestrøm skal ledertversnittet velges slik at overstrømsvernet løser ut vedminste feilstrøm beregnet på tamp av skjøteledningen.− Fargemerking i samsvar med NEK HD 308.− En skjøtekontakt i samsvar med NEK EN 60309-2. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nemo Svart 15.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2015 (redigert) Her er det siste nye som kom for noen år siden. I tillegg vises det nå til samme krav til skjøteledning som det er til camping. Det har roger-jo i innlegget over. NEK 400:2006 Endring NEK 400-7-709, avsnitt 709.530.02.03 NK64 erfarer at det har oppstått uklarhet i forbindelse med forståelsen av kravet gitt i NEK 400-7-709:2006, avsnitt 709.530.02.03, og har i sitt møte 2007-12-06 vedtatt å endre kravene til følgende: For å unngå farer knyttet til lange skjøteledninger, skal det ikke være mer enn 10 m fra stikkontakt til fortøyningsplass den skal forsyne. For å sikre at kapslingsgraden er ivaretatt også når stikkontakten(e) er i bruk, skal det ikke være mer enn 4 stikkontakter gruppert i en og samme kapsling. VEILEDNING - Søyler bør plasseres slik at behovet for at skjøteledninger skal krysse brygger er redusert til et minimum. MERKNAD - Se tillegg 709A angående anbefalinger om instrukser som bør plasseres nær ved hver gruppe av stikkontakter. Med denne endringen mener NK64 at grunnlaget for kravet er tydeligere og med det skape større forståelse for etterlevelse av kravet. Redigert 15.Mars.2015 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Takker :) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Roger jo Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Jeg gav feil opplysning over bobil er også 10m . Det skal ikke bli enkelt å få strøm ombord, med 10 m ledning. Side 84 -85 http://www.energinorge.no/getfile.php/FILER/KALENDER/Foredrag%202010/DLE-konferansen%202010/Dag%202%20sesjon%204%200930%20Selvik.pdf http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/401a92c988c5b899832579f70039fd30/$file/Uttakssentraler%20normer%20forskrifter%209AKK105408A7848.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lippert Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Det skal ikke bli enkelt å få strøm ombord, med 10 m ledning. I sitatet fra NK64 sitt møtet 12.06.07 referert lenger stå det "... vedtatt å endre kravene til følgende: For å unngå farer knyttet til lange skjøteledninger, skal det ikke være mer enn 10 m fra stikkontakt til fortøyningsplass den skal forsyne." Det er ikke det samme som 10 meter skjøteledning. Jeg mener det må lese som 10 meter fra kontakt til fortøyningsplass og så nødvendig lengde frem til kontakt i båt. Hvis ikke burde de vedtatt noe som enkelt som f.eks. - Maks 10 meter lengde på skjøteledning. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Nemo Svart 16.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2015 Dette NK64 si er at det skal ikke være mer enn 10m fra strømuttak til fortøyningsplass og ledningens lengde har hele tiden vert maks 25m. Hvis dette er endret er jeg ganske sikker på at man da hadde funnet opplysninger om dette på NK64. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.