Homer Startet 19.November.2003 Del på Facebook Startet 19.November.2003 Hei I år blir det rullefokk i julepresang til meg selv. Har greie seil fra för, og tenkte da å sy om fokk og genoa slik at de passer til et rullestag. Dette gjöres selvsagt hos en seilmaker. Er det noe spesielt jeg bör huske på, eller er det bare å kjöpe et rullesystem, f.eks Furlex eller Plastimo og kline til rundt påsketider? Båten er en Maxi 77, og jeg er fingerferdig til tusen. Snakket med en i havna som hadde gjort dette selv, og i fölge ham måtte man "for all del ikke finne på å gjöre dette på egen hånd." Det hadde han selv gjort, og det hadde fört til en masse problemer. Hans råd var å outsource dette til noen proffer, slik at de fikk hele prosessansvaret hvis noe måtte rettes på. Det var särlig dette han var opptatt av, da det tydeligvis hadde värt flere mer eller mindre vellykket etterjusteringer. Erfaringer og råd mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.November.2003 Del på Facebook Svart 19.November.2003 dette greier du selv ! har du mindre enn 10 tommeltotter, vil en kombo av bra verktøy, god tid, forhåndslesing av manualen og nøyaktighet hjelpe deg i mål. Etpar punkter. Det er 2 hovedtyper anlegg. 1. Forstaget byttes ut. Da må den nye skinna være absolutt nøyaktig tilpasset lengden på forstaget ditt. Eks. Furleks, Profurl, Harken 2. Aluminiumsskinne som leveres i seksjoner på f.eks 2 meter. Tres på eksisterende forstag, og kappes i toppen. Vil tro dette er mer egnet til egenmontering, da du kjøper et sett med "universaldeler", og monterer ut av pakka. Eks. Plastimo, NEMO. Etpar punkter til slutt. De systemene som leveres i deler, til å skjøte selv, kan av og til bli litt "kilne", ved inntreing av seil. Dvs, seilprofilen "hekter" litt i skjøtene på profilene. Ingen betydning hvis du setter opp om våren, og tar ned om høsten, men seiler man f.eks mye regatta, er kanskje dette de sekundene som mangler... Har en forklarende artikkel fra PRAKTISK BÅTÄGANDE som omhandler dette, skal se om den finnes i digital versjon.. Jeg skal også opp med rulleforstag, blir nok Plastimo eller NEMO, ikke minst pga. prisen. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Krapyl Svart 19.November.2003 Del på Facebook Svart 19.November.2003 Jeg slo til i fjor på et tilbud fra Boding som omfattet ny tri-radial cut genoa og Furlex rulleforstag. Dette monterte jeg selv. Ikkeno problem. Profilen leveres i lengder på to meter pluss en tilpassningslengde. Det eneste som er litt vrient er å få Stargrip'en rett på plass, men det går med litt tålmodighet. Betalte SEK 19000.- for 26 kvm genoa og 10 m. forstag. To mann monterer på en ettermiddag. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
rhea Svart 19.November.2003 Del på Facebook Svart 19.November.2003 Enig med Suzuki og krapyl. Dette klarer du fint selv. En lørdag med litt hjelp så er det på plass Monterte Harken på min gamle Comfort 30. Det gamle forstaget ble litt kort på grunn av strekkfisken som nå var en del av trommelen. Måtte derfor kjøpe ett nytt. Ellers var det lett å montere bare en fulgte den orginale bruksanvisningen. ( Ikke den som var oversatt til svensk.) På den nye Rhea har jeg Furlex rullesystem. På det må jeg stadig til å dra ettet skruer. Lederen for seilet som sitter integrert i trommelen i en vaier virket kun en gang før den sluttet å rulle seg inn. Tauet som jeg ruller inn med har noen ganger skjært seg fast og dekslet har løsnet og skruer har forsvinnet. osv. ( Nå bruker jeg locktight) Med Harken hadde jeg ingen problemer. Uansett så er det befriende å ha rullefokk. --Men glem ikke å lufte storseilet av og til! knut Sitér dette innlegget Link to post
Seilinor Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 Ingen problemer med å gjøre dette selv hvis en ikke har for mange tommeltotter. Monterte selv rulleforstag fra Selden for 5 år siden, og det har siden fungert perfekt. Sitér dette innlegget Link to post
Homer Svart 20.November.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.November.2003 Takk for svar. Da blir det shopping! Har sjekket litt priser: Å sy om liket koster 900 kr pr seil. Ikke avskrekkende. UV-kant eller strömpe ligger på 2500 kr. (Gran seil) Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 Tror ikke du vil angre at valgte å installere rullefokk. Jeg gjorde det samme for noen år siden på en Albin 79. Kjøpte Furlex og gjorde alt selv. ( Leverandøren tilpasset forstaget.) Kan ikke huske at jeg hadde problemer med å montere rullesystemet. Hadde masta liggende på bakken når jeg gjorde jobben.. Ser du nevner UV-duk og strømpe... Jeg fikk sydd UV-duk på mitt forseil og det beskytter jo mot sol og skitt, men etter en våt høst med lite bruk av båten fikk jeg en kjempejobb med å vaske bort grønne striper i alle sømmene. Antar at fuktighet har trengt nedover seilet mens det var opprullet og pga limingen i sømmene ble det lommer der fuktigheten ble liggende og fikk alger til å trives.. Neste sesong fikk jeg sydd en strømpe av kalesjeduk med laaang glidelås for å beskytte seilet bedre. Da gjorde jeg en ny erfaring: Skal du ha en strømpe rundt seilet må den ha et system som sørger for at den ligger i ro, tett inntil seilet. Hos meg var strømpa litt for vid så den blafret litt i vinden,- ikke mye, men i løpet av noen dager var mange av sømmene på seilet helt slitt bort....... Lykke til med jobben!!! Athene Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 Du kan jo også vurdere denne. Den er ihvertfall enkel å installere. Profilen kommer på rull og må rettes noen timer, kortes etter behov. Jeg har den på min båt, gjorde førstegangs-riggingen selv og det var den første seilbåten jeg hadde med å gjøre. Funker stadig problemfritt - men er ikke særlig high-tech Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 Tror ikke du vil angre at valgte å installere rullefokk. Jeg gjorde det samme for noen år siden på en Albin 79. Kjøpte Furlex og gjorde alt selv. ( Leverandøren tilpasset forstaget.) Kan ikke huske at jeg hadde problemer med å montere rullesystemet. Hadde masta liggende på bakken når jeg gjorde jobben.. Ser du nevner UV-duk og strømpe... Jeg fikk sydd UV-duk på mitt forseil og det beskytter jo mot sol og skitt, men etter en våt høst med lite bruk av båten fikk jeg en kjempejobb med å vaske bort grønne striper i alle sømmene. Antar at fuktighet har trengt nedover seilet mens det var opprullet og pga limingen i sømmene ble det lommer der fuktigheten ble liggende og fikk alger til å trives.. Neste sesong fikk jeg sydd en strømpe av kalesjeduk med laaang glidelås for å beskytte seilet bedre. Da gjorde jeg en ny erfaring: Skal du ha en strømpe rundt seilet må den ha et system som sørger for at den ligger i ro, tett inntil seilet. Hos meg var strømpa litt for vid så den blafret litt i vinden,- ikke mye, men i løpet av noen dager var mange av sømmene på seilet helt slitt bort....... Lykke til med jobben!!! Athene Jeg har to liner som går i spiral rundt strømpa, hver sin vei. Når strømpa er helt oppe, teiter jeg begge linene slik at strømpa ligger helt inntil genoaen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Suzuki Svart 20.November.2003 Del på Facebook Svart 20.November.2003 fikk tilbud på rullesystem fra Syversens i Smøgen idag. Kjøper like billig fra SEATRONIC i Moss gitt.. Det er PLASTIMO sett da, som jeg antar jeg satser på.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
jonsverre Svart 23.Mai.2004 Del på Facebook Svart 23.Mai.2004 Hei, har fått båt med rulleforseil, og etter et par turer er det noe jeg lurer på. Hvor mye tåler aluminiumsprofilen seilet er festet til? Med seilet 50-70 % rullet inn kan belastningen på profilen bli ganske tøff i vindkastene fordi trykket på profilen blir så dårlig fordelt, kun på midtre del av profilen. Denne bøyer seg svakt i vindrossene. I hvor hard vind kan jeg bruke rullegenoaen godt innrullet som storm-fokk? Sitér dette innlegget Link to post
Spinnaker Svart 23.Mai.2004 Del på Facebook Svart 23.Mai.2004 I min båt har jeg kun rull på toalettet Men jeg antok at det går en Wire inne i profilen slik at den er like sterk som om det ikke var rullesystem. Det er også en kjent sak at rullesystem ikke er så effektivt til akurat det du nevner angående innrulling for å få mindre seilareal, et fokk å bytte ut den store genuaen med er tingen i hard vind. Sitér dette innlegget [Moralens glade vokter!] [Vinner OT-forum entusiast 2010] [ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ] Link to post
Arild Iversen Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 På min First 35 har det stått rulleforseil i mange år ( Furlex ). Forrige eier fortalte at båten har vært seil en god del i regatta på Bergens kanten, bla. flere Shetland Race. Jeg har hatt den i tre år og vært ute i tildels dårlig vær flere ganger med halvrevet genua. Når en ruller inn deler av seilet er det jo forstaget som tar belastningen alene , så her er det styrke i massevis. Har aldri hørt at forstagsprofilen har revnet under seilas. I skikkelig dårlig vær ruller jeg inn genuaen og monterer kutterstag hvor jeg kan benytte kryssfokk eller stormseil med stagkroker. Kjempefin løsning Kan også sette to forseil på denne måten i lettere vind hvis jeg har en lengere bidevindslegg og får øket effekt og fart. Arild Sitér dette innlegget Link to post
Stavanger_Seil_AS Svart 30.Mai.2004 Del på Facebook Svart 30.Mai.2004 forstaget skal være stramt slik at det ikke bøyer seg noe særlig ved belastning. om det alikevel skulle bøye seg (pga at du ikke har fått strammet) så har du for mye seil ute og da er det bare å rulle inn mer slik at belastningen avtar. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Juni.2004 Del på Facebook Svart 12.Juni.2004 Åssen blei det Homer, blei du fornøyd med rullesystemet... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Guest Sparky Svart 12.Juni.2004 Del på Facebook Svart 12.Juni.2004 Har du fått priser hos Fischer Sail, Nesodden?? De sydde om mine seil til Maxi-77 og monterte rulleforseil (plastimo). mvh jan Takk for svar. Da blir det shopping! Har sjekket litt priser: Å sy om liket koster 900 kr pr seil. Ikke avskrekkende. UV-kant eller strömpe ligger på 2500 kr. (Gran seil) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Juni.2004 Del på Facebook Svart 12.Juni.2004 Har du fått priser hos Fischer Sail, Nesodden?? De sydde om mine seil til Maxi-77 og monterte rulleforseil (plastimo). mvh jan Har fått priser derifra ja. Men Eva anbefalte SEATRONIC som leverandør på Plastimo`en. Virker som om hun er en av få som har insett at vi med mindre / eldre båter også trenger seil / service på seil. Mange andre sjekker nesten skattelistene og har minimumskrav på 35 fots båt ved prisforespørsel. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 14.Juni.2004 Del på Facebook Svart 14.Juni.2004 Etpar punkter til slutt. De systemene som leveres i deler, til å skjøte selv, kan av og til bli litt "kilne", ved inntreing av seil. Dvs, seilprofilen "hekter" litt i skjøtene på profilene. Ingen betydning hvis du setter opp om våren, og tar ned om høsten, men seiler man f.eks mye regatta, er kanskje dette de sekundene som mangler... Jeg har et gammelt Harken system på min båt, og der hender at rørsplintene som holder aluminiumsprofilene sammen jobber seg litt ut av hullene. Da går ikke svivelen på toppen ned langs profilen, og noen må heises opp og huke av seilet for å få det ned. (Eller så må seilet rulles ut og rørsplinten slåes inn.) Det kan jo hende at litt locktite hadde gjort susen. For alt jeg vet så kan det jo også hende at Harken har kommet med en bedre løsning nå. GeirKS PS! Heter det rørsplint? Tok navnet fra Biltema-katalogen..., den er ofte litt svorsk i oversettelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.