Jump to content

Store konsekvenser hvis dynamo reimen ryker?


Sollux 27

Recommended Posts

Nei, kan være uheldig det. I hvertfall hvis du er langt til havs og ikke har med seil eller årer.

 

Nå ryker jo ikke disse reimene veldig ofte da. Kan faktisk ikke huske at en reim har røket for meg noen gang. Og jeg har da hatt noen dusin motorer igang gjennom mange år. Skiftes ved tegn på slitasje. Og har man skjevheter eller annet som gnager på reima kan man jo lure med seg en i reserve.

Link to post

Vi var på vei fra Shetland til Norge. Vi hadde det litt travelt, da en av mannskapet skulle nå et fly fra Ålesund. Seilvinden var fraværende. Vi dunket motor, da dynamoreima røyk. Ingen problem da jeg hadde to originale reimer i reserve. Det skulle vise seg at var de for korte.

 

Vi spleiset sammen et tau. Det røyk etter 10sek. Deretter splesiet vi et nytt tau, det gjorde vi kortere, slik at vi kun koplet vannpumpa til, - uten dynamoen. Forsøkte å spleise det med riktig lengde, da vi ikke hadde strammemulighet, da det ikke gikk over dynamoen. Da vi startet igjen gikk ikke vannpumpa, tauet sliret. Vi satte igang vannpumpa med hånda og det var nok til den gikk. Sentrifugalkrafta gjorde at tauet strammet seg og den første tauet holdt i 9 timer før det røyk. Vi rakk flyet i Ålesund.

Link to post
Har opplevd det, og håper jeg slipper det en gang til. Det ble veldig varmt. Dum som jeg var trodde jeg det var feil på temp måler siden det kom ut kjølevann i eksosen :smash:

Var det så dumt? kommer det kjølevann om reima har røket? hmm.. her hadde nok jeg gått på en smell også


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Kilremmer regnes som kritisk, og vi har alltid reserve om bord (på samme måte som for impeller og dieselfiltre). Kilremmene byttes når det begynner å bli lite å gå på på dynamostrammingen, eller at de begynner å sprekke i gummien.

 

Det sies at en nylonstrømpe/strømpebukse er en god nødløsning om reima ryker. Har aldri hatt behov for å teste dette selv. Jeg så en gang en fisker som nød-reparerte kilereima ved å tre en streng gjennom reima og bøye til på undersiden slik at strengen holdt sammen endene. Dette var nok til å drive vannpumpa.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
...kommer det kjølevann om reima har røket?
De fleste båtmotorer har 2 vannpumper, en ferskvannpumpe som bare sirkulerer kjølevannet internt i motor og varmevekslere og en sjøvannpumpe som pumper sjøvann gjennom varmeveksler og ut gjennom eksosen. Begge to er like kritiske og de drives gjerne av 2 forskjellige reimer, evt. en reim og en drevet av registeret.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

FordSabb`n har dobble reimer, det gir litt ekstra sikkerhet.

Har nevnt det før, men det er altid smart å slakke på dynamoen om høsten om du har båten i opplag gjennom vinteren. Da unngår man at reima inntar "fasong" og derav blir det mindre "kast" og slitasje på den om våren.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det gir litt bedre sikkerhet med doble reimer men ryker en reim tar den lett med seg den andre. Viktigere er at 2 reimer kan overføre mer energi uten å overbelastes.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
FordSabb`n har dobble reimer, det gir litt ekstra sikkerhet.

Har nevnt det før, men det er altid smart å slakke på dynamoen om høsten om du har båten i opplag gjennom vinteren. Da unngår man at reima inntar "fasong" og derav blir det mindre "kast" og slitasje på den om våren.

 

Etter få minutters gange er reimen oppvarmet og myk, vinterfasongen er fort glemt. Reserve reimer i båten er det viktigste, og man bør selvfølgelig kunne sette på nye reimer uten hjelp av mekaniker.

 

Du har vel ikke flere gode tips for å holde "reima" i fin fasong? :wink::lol:

Link to post

Hehe...."reima" har akkurat blitt mamma, så fin fasong håper jeg kommer etter en stund ellers blir det JEG som trenger råd.

 

(opplevde selv at reimene som satt på min båt da jeg overtok den absolutt ikke ble bra uansett. Det var tydelige "kast" i dem. Mulig det var noen skikkelig gammle reimer som ikke var spesielt myke)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Alle kilereimer skal spennes med et visst forspenn.

Dersom du knipser på en reim, gir den fra seg en lyd. (Ikke knips kjerrina, halvhjerner) :lol:

Dette er reimas egenresonans, og med en hz måler kan du finne ut hvor stram reima er.

Jeg har hertz måler, og vi forhandler OPTIBELT.

I tabeller kan du, dersom fabrikanten ikke har oppgitt, finne hvilken forspenning reima skal strammes med.

Velger dere OPTIBELT RED POWER og monterer korrekt, så skal reima aldri strammes eller etterjusteres i reimas levetid.

 

Selv har jeg strammet kilereima i båten ved å ta et spett bak dynamoen, og dratt til. :lol::lol:

Skomakerens barn får gå i dårlige sko.... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Hei

Har vært i det uføret der dynamo og kjøle reim har blitt ødelagt.

Hadde antagelig en ørlite for slak reim i utgangspunktet. Lå lenge i uthavn og tappet ned batteriene veldig mye. startet opp og kjørte en halvtimes tid. Så gikk alarmen for varm motor.

Hadde heldigvis montert alarm for varm motor. Å oppdage varm motor på instrumenter er nesten umulig da det går temmelig fort.

Det viste seg at reimen hadde slurt og gått seg varm. Vulkaniseringen hadde gått helt opp og det hang kunn noen tråder på reim skiva. Skremmende hvor fort den gikk i oppløsning. Var faktisk å sjekket i maskin før oppstart.

Heldigvis hadde jeg en reim ombord som var litt for stor. Denne tredde jeg på uten å løse dynamo og og forsatte til jeg fikk ny reim. Det var selfølgelig ikke dagen med det beste vær. Vi holdt på å blåse på land, men dreggen reddet oss. Hadde ikke tid til å løse dynamo og vanskelig i stor sjø.

Jeg har alltid gymmistrikkk til gamle gode Norgesglass ombord. 3-4 stykk av disse på vannpumpe og veiv gjør seg godt som vifte reim. Ellers kan en sokk klippes opp, eventuelt trusa, eller strømpebuksa til frua. Da må det forhandles.

Sikker ikke så enkelt å lage nødreim på en moderne motor med flatreim?

 

Smaapala

Link to post

Tenkte jeg skulle nevne et godt tips for bytte av kilereim. Ta en plankebit av passelig tykkelse, behøver ikke være stor og kraftig men akkurat så den holder til formålet.

 

Plankebiten skråskjæres i den ene enden, og kan med fordel rundes i samme radie som reimhjulet på motor i andre enden. Når du skal skifte reim, sett planken mellom reimhjul til motor og dynamoens reimhjul. Trykk/slå den så forsiktig ned til du har nådd riktig stramming. Så kan du i ro og mak skru fast de 2 eller 3 mutterene/boltene som holder dynamoen på plass.

 

I teorien skal ikke denne plankebiten utgjøre noen fare på dynamo aksel eller veivaksel, da trykket ikke er større enn det reimhjulet normalt lager. Det kan kanskje være en fare for kantene på reimhjulet, men materialet i planken kan sikkert tilpasses om så er tilfelle.

 

Har ikke brukt dette selv før, da jeg fikk tipset i vinter. Skal lage "verktøyet" selv før sjøsetting i år.

Link to post

En remmdrift som er korrekt vedlikeholdt ryker ytterst skjelden. Er reima slakk og slurer har man seg selv å takke. Reimhjulene må spore korrekt og sporene må være i god stand. Ny reim må alltid etterstrammes. Følger man litt med i motorrommet får man skjelden trøbbel. Lønner seg å fornye reima år om annet selv om den er tilsynelatende OK.

Link to post

Hei Sollux 27.

 

det har innvirkning på kjølevann og lading, hvis dette går på samme reim. Det har ikke innvirkning på smørolje trykket

 

Glem alle nødløsninger, det er bare en løsning som gjelder og det er å ha en reservereim ombord. Regner med at du har ladelampe på motorpanelet ombord? Hvis ikke så få det og helst med ett veldig sterkt lys og akustisk alarm. Når denne lyser/lyder så må du sakke ned og sjekke motorrommet. Det første du sjekker er om reima er hel. Skifte en reim er så grunnleggende at kan du ikke utføre dette så bør du ikke ferdes på sjøen.

Sjekke spennet på ei viftereim skal gjøres midt mellom reimhjulene på største lengde, der skal du ha en slakk på 10mm med ei kraft på 2,5kg. Dette er ikke så god og gjøre på frihand, derfor så tar du tak på samme sted på reima og vrir den 180grader rundt. Dette gjøres med pekefinger og tommel finger, når du klarer dette med bare fingrene så er reima passelig.

Verktøy for å skifte ei reim er også ting som en har i båten. For å sjekke om reima er ødelagt så slakker du opp dynamo og bøyer reima så mye at du har ei "løkke" på dia 50mm, klarer du ikke og se sprekker i gummien så er det bare og kjøre videre. Men sprekker gummien så skifter du reima, dette sjekker du i forbindelse med vårklargjøringen. Alle reimer har ett nummer, dette nummeret skiver en opp og går på biltema og får ei ny med samme nummer. Nummeret forteller deg bla lengden/omkretsen på reima.

 

Har en følelse av at enkelte folk ikke har mye å hjelpe seg med når de er på sjøen, håper jeg tar feil. Hvis en ikke er båtvant så er dette helt greit, da kontakter en folk som har erfaring og får råd om hva en bør ha med seg. Det gjør jeg når jeg holder på med noe som jeg vet andre er bedre på, f.eks her på dette forum. Her er det mange båtentusiaster med massevis av erfaring som kan gi en hjelpende hånd.

Redigert av mask (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...