fishermanfriendeidsvik Startet 8.April.2009 Link til dette innlegget Startet 8.April.2009 Hei. Har da det store spørsmålet til dere ikveld, Til vindskjerm på båt, lignende "jockey" konsoll.. hva er best av lexan, hva er fordelen med lexan, hva er bakdelen? hva er best av plexiglas? hva er fordelen med plexiglas? hva er bakdelen? hva er ripefritt? hva tåler sol? Er det noen som kan svare meg på det så vær så snill og svar meg:) Sitér dette innlegget Di dem eller dere, skal vi spise middag oppe eller nede? Link to post
jernia Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Jeg er ingen spesialist, men vet bare at Lexan er overlegen de fleste andre plastmaterialer hva angår seighet. Er såpass gammel at jeg husker det kom på markedet i forbindelse med romferdene. Motorsykkelhjelmvisir osv. var "spin off" effekter. Når et materiale er seigt, er det som oftest ikke så hardt (les ripefast). Kjært barn har mange navn, plexiglass, osv. det har jeg ikke greie på. Togene kjører gjerne med glass som er laminert med en kjerne av Lexan (Armguard Lexan), men fy f.... 2000 kr. kvm for 20 år siden... (Skuddsikkert er bra, men er det andre enn kranglefanten Lotus som har behov for det på båten sin?) Jeg har brukt både såkalt plexiglass og Lexan på min båt til forskjellige formål og har i grunnen ikke merket så stor forskjell enda. (Bortsett fra at alt annet enn Lexan sprekker før eller siden.) Plastkompaniet AS i Oslo er etter min erfaring de beste å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Lexan! Kan enkelt kaldformes.nogså hips om haps vedr.bestandighet,men enkelt å tilpasse. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 8.April.2009 Link til dette innlegget Svart 8.April.2009 Lexan / polykarbonat kan bøyes og knekkes. Fåes i mange forskjellige kvaliteter for innedørs og utendørs bruk. kan også fåes som ripefast men bør da helst brukes som plan plate. Lexan / polykarbonat er nok best egnet til båtbruk men er dyr avhengi av tykkelse ca bruttopriser fra 1500 - 2500 pr M2 Plexiglass / acryl er sprøere , sprekker lettere, kan ikke bøyes eller knekkes. eneste fordel ca halve prisen. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Da jrg skiftet vindskjerm på dracoen for noen år siden, sa den lokale glassmesteren at plexi sprekker/blir ugjennomsiktig i sol og salt, men lexan tåler det. Og prisen er ikke mye dyrere når man bare snakker noen ruter. Sitér dette innlegget Link to post
EmilIA Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Den lokale industri sjappa her, anbefalte ikke lexan til vindu o.l. i båt, di har en type plexi som di mener er bedre. . . . har brukt en del lexan til div. før, og det er greit å jobbe med. Sitér dette innlegget Link to post
Amon-Ra Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Her var det mye "tullprat" lexan, Polycarbonat er ikke Uv stabil. det vil si at den over tid blir gul og blass. den er sensitiv for såper. dette kan utløse sprekker i bøyer. er heller ikke ripefast uten coating. bruker du forsenke skruer vil den garantert spreke rundt hullene. (det vil nok PMMA også) Plexi,akryl, PMMA. holder garantert mot Uv i 10 år. den kan enkelt varm formes og er mer ripe fast enn pc. Pmma er absulutt å anbefale til båt, vis ikke du har en tynn skjerm (2-3mm)som sitter i en ramme. da er Lexan m/ Uv coating å anbefale Sitér dette innlegget Link to post
Amon-Ra Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Hei. Har da det store spørsmålet til dere ikveld, Til vindskjerm på båt, lignende "jockey" konsoll.. hva er best av lexan, hva er fordelen med lexan, hva er bakdelen? hva er best av plexiglas? hva er fordelen med plexiglas? hva er bakdelen? hva er ripefritt? hva tåler sol? Er det noen som kan svare meg på det så vær så snill og svar meg:) til en konsoll av Jockey typen vil jeg anbefale PMMA. vi har laget mange sånne opp gjennom tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Spørsmål fra en som er 'helt på jorde' når det gjelder faguttrykk - Hva er så PMMA? Har det et folkelig navn også eller er det dét det heter og bare dét? (har du sett på intrikat spørsmålsstilling? det dét det....) Kunne ikke dy meg.... Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Amon-Ra Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 (redigert) PMMA = Polymethyl methacrylate (plexi, akryl, Plexiglas, Vitroflex, Limacryl, R-Cast, Per-Clax, Perspex, Plazcryl, Acrylex, Acrylite, Acrylplast, Altuglas, Polycast, Oroglass, Optix) alt dette er handels navn. PC = polycarbonat (Lexan) har vel ikke så mange kjente (ukjente) navn PVC = Polyvinyl chloride. Redigert 9.April.2009 av Amon-Ra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Takker og bukker for solid og godt svar Amon-Ra! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Lagavulin Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Enig i det Amon-Ra oppsummerer her, men vil legge til følgende: Akryl kan man også få i slagfast utførelse, og denne er mer slagseig enn "vanlig" akryl. Akryl er i likhet med PC, sensitiv mot løsemidler, f.eks. rødsprit o.l. Da krakulerer plasten. Og selv om akrylen er noe bedre enn PC hva gjelder ripefasthet, så blir det fort riper i akryl også. PC kan man få med UV-beskyttende overflate, garantert varighet i 10 år, mens akryl er "evigvarende" uv-stabil. Kan få gode priser på akryl og pc av oss hvis du skal ha noe småtteri. (Hvis ikke det blir for mye i frakt da..) Har levert en del til andre båtplassen medlemmer. Sitér dette innlegget Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs Link to post
Fenix Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Noen som kjenner en glassmester som kan kutte til ei plexiglassluke i Oslo? Sitér dette innlegget Link to post
Amon-Ra Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Kjenner til noen i Ski,utrolig hyggelige gutter eller blir det for langt unna? Sitér dette innlegget Link to post
Fenix Svart 25.April.2009 Link til dette innlegget Svart 25.April.2009 Ikke nødvendigvis for langt unna. Kan de levere kjapt? Noen glassmestere i Oslo må sende fra seg dette til større leverandører, og da risikerer jeg å stå uten noen luke i det hele tatt i ei hel uke fordi de må beholde den opprinnelige som mal. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.