Jigger Startet 8.April.2009 Del på Facebook Startet 8.April.2009 Hei. Har i flere år benytte med godt hell lastestropp som forbindelse mellom lodd og blåse på mitt utlegg. I toppen, etter blåsa har jeg en rustfri sjakkel før en stor ring der jeg benyttet et 12mm armeringsjern, bøyd inne i et plastrør som danner en stor ring der landtauget går igjennom. Mitt promlem er at overgangen mellom sjakkel og armeringsjern ruster pga ulik jerntype. Er det noen som kjenner til om man kan få kjøpt en stor ring av rustfritt stål, gjerne i plastrør for å hindre slitasje på landtaug? Diameter ca 40cm slik at tangklaser kan komme igjennom. Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 vell..du får jo kjøpt blåser med ringer av stål som er plastbelakt i div dimensjoner.......dem funker fint...rustingen vil du jo ikke få så lenge alt er under vann jeg har mine båter på svai...og jeg sjekker mine utfar ca vært 3 år....jeg bruker en betong kloss på ca et tonn først...så ca 3-4 meter kjetting som jeg får av havnevesnet hær i molde...så et lodd på ca 100 kg (dette pga at viss det ryker opp og blir dårligvær flyttes ikke det loddet som er på enden av utfaret med kun det loddet på 100 kg ) og fra det loddet går det ca 5 meter med kjetting før det går over til et kraftig tau....jeg har en soppas stor båt at jeg velgte sist å bruke 32 mm tau med en løkke i til å feste i båten...en ting som er viktig å tenke på er å ikke spleise blåsa inn på tauet som går fra kjettingen og opp i båten din...pga at den taustompen funker som en sag i dårlig vær...da er det bedre å bare lage en løkke som binder blåsa fast i tauet...på tauet som går i kjettingen har jeg brukt å spleise inn en kause som er sjakklet fast ..sjakklet skrur jeg fast med en kraftig rørtang....som i gjenn skikkrest med kobberstreng..dette for å unngå at den skal skru seg opp kan tengne og forklare litt enklere viss du vil Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 Hvor bor du?? har mange ringer i alle dimensjoner og tykkelser i 316 Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
dorry gutten Svart 10.April.2009 Del på Facebook Svart 10.April.2009 du kan jo bruke en garn ring....det bruker vi på hytta på en åpen båt vi har liggende på utfar dær.....den gneger ikke på landtauet pluss at den blir liggende på vannlinja Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.April.2009 Del på Facebook Svart 13.April.2009 Hvor stor ring trenger du? tenkte på om ikkje det går å bøye en syrefast gjengestang og ha plastslange på ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jigger Svart 13.April.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.April.2009 Takk for mange gode svar og tilbud. Har nå fått tak i en som skal bøye og sveise sammen en ring av rustfritt rør. Dette vil fungere perfekt for meg. mvh Jigger Sitér dette innlegget Link to post
dorry gutten Svart 14.April.2009 Del på Facebook Svart 14.April.2009 Takk for mange gode svar og tilbud. Har nå fått tak i en som skal bøye og sveise sammen en ring av rustfritt rør. Dette vil fungere perfekt for meg. mvh Jigger supert...ikke noe er bedre enn at du finner ut av ting og blir gjelpt... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.