Jump to content

vil sette inn mercruiser diesel, der det før har stått bensin


init2winit

Recommended Posts

Du må fortelle litt om hva slags båt du har kjøpt deg. Vi er mange her inne med amerikansk båt som har byttet fra bensin til diesel. Hva slags diesel har du tenkt å sette inn. Det er foskjell på lengder på motorene så litt mere info om båt og motor må du legge ut hvis du skal ha noen råd.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Er ikke så mye arbeid dette her, er faktisk overkommelig for de fleste som er litt nevenyttige. Kommer litt an på hvilke diesel du skal sette inn, noen passer rett på de gamle motorfestene og noen trenger litt modifisering/flytting av fremre motorfester.

Mulig drevet ditt har feil utveksling siden en bensiner går med høyere turtall enn en diesel. Hva slags maskin tenker du på å montere da? Ny eller brukt?

Lagt til: Du må også ha et maskinrom som er langt nok, båter som er laget for V8'ere er som regel for kort til de fleste 6 syl diesler. I min båt var maskinrommer 104 cm målt paralellt med kjølen i høyden hvor akslingen kommer inn gjennom transom/skjoldplaten til drevet. Har knappe 2 cm klaring forran min Steyr 256, akkurat nok til å bytte reimene.

Redigert av Hydrox (see edit history)
Link to post

takker for respons. båten min er en mariah davanti 275, fulgte med ett bravo 3 drev fra mercruiser, tenkte litt på å sette inn en mercruiser diesel, 250-330hk alt etter hva jeg finner på brukt markedet. veldig lite diesel motor for tiden. med mindre en ønsker en ny.. fikk båten for ett par dager siden så har først nå begynt seriøst å lete etter motor.

Link to post

Mest sannsynlig må du bytte drevet ditt også pga momentkurven. Hvor mye veier en slik båt? Jeg googlet litt på båten din og jeg tror du klarer deg plenty med 200Hk Dieselmotor og burde få plenty fart. Dog er et bytte veldig dyrt, så mitt råd er : behold motoren som er der, kos deg på båttur og hvis du ønsker mer fart/mer plass kjøper du en større båt, alt en med dieselmotor allerede montert.

 

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Dog er et bytte veldig dyrt, så mitt råd er : behold motoren som er der, kos deg på båttur og hvis du ønsker mer fart/mer plass kjøper du en større båt, alt en med dieselmotor allerede montert.

Enig i det. Forstår jeg deg rett så står det en større bensinmotor i båten nå som skal tas ut. Tror det evt. blir vanskelig/umulig å selge den.

 

Men det er totalregnestykket som teller. Om du må leie folk til å demontere gammel + montere ny + stort mellomlegg blir dette en kostbar affære.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
behold motoren som er der, kos deg på båttur...

 

 

Enig, kjapt regnestykke Ny motor 100.000 - gammelmotor 25.000 = 75.000

Med en optimistisk redusert drivstoffbesparelse på ca 7.500.-/år, så må du bruke båten mye i 10 år bør det begynner å lønne seg!

 

Er du redd for brannfare, bruk heller noen kroner på enn gassalarm og god avtrekksvifte og vent til 3-fot syken kommer å tar deg :-)

Link to post

Så en stund etter amerikansk båt selv og her er det vel flere utfordringer, uten at jeg har så mye greie på det:

- Ny motor - diesel

- Nytt drev - ikke alltid vellykket å sette dieselmotor på "bensindrev"

- CE-merking (er dette en nødvendig prosess for å få båten forsikret)

 

Alltid interessant med slike prosesser.

 

Er det for direkte å spørre trådstarter om hvilket budsjett som er satt opp, dvs innkjøp av båt, ny motor, evnt nytt drev, montering, evnt CE-merking, tilpasning av instrumenter, ny drivstofftank (?), elektrisk anlegg osv.

 

Er båten i OK stand ellers? Hvilken modell er det?

 

Har sett på noen regnestykker selv og det hadde vært interessant å vite om dette virkelig lønner seg i forhold sammenlignbare modeller i det norske markedet..... :confused:

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jeg hadde en 23 fot Marex med Mercruiser D219 (180hk). Fikk 33 knop med denne og var meget godt fornøyd med motoren. Rolig gange, fin lyd og ikke noe røyk. Den var utrustet med et Bravo 1 drev, så ditt Bravo 3 med duopropell må jo bli enda bedre med tanke på grep i vannet etc.

Dette er en rekke sekser så du må påregne at den tar litt plass i lengderettning.

 

Her er det en del slike til salgs

2 stk Mercruiser D219

2 stk her også

 

Dette er samme motoren som BMW leverte i på samme blokk, men Mercruiser hadde stor nok oljekjøler og meg bekjent ingen større problemer.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Så en stund etter amerikansk båt selv og her er det vel flere utfordringer, uten at jeg har så mye greie på det:

- Ny motor - diesel

- Nytt drev - ikke alltid vellykket å sette dieselmotor på "bensindrev"

- CE-merking (er dette en nødvendig prosess for å få båten forsikret)

 

Alltid interessant med slike prosesser.

 

Er det for direkte å spørre trådstarter om hvilket budsjett som er satt opp, dvs innkjøp av båt, ny motor, evnt nytt drev, montering, evnt CE-merking, tilpasning av instrumenter, ny drivstofftank (?), elektrisk anlegg osv.

 

Er båten i OK stand ellers? Hvilken modell er det?

 

Har sett på noen regnestykker selv og det hadde vært interessant å vite om dette virkelig lønner seg i forhold sammenlignbare modeller i det norske markedet..... :confused:

 

ce-merking er halveis gjennomført. fått norske papir på båten men ikkje total før motor er på plass.

budsjett er litt opp og ned, hehe, fikk båten veldig rimeli men som sagt så blir motor den store kostnaden, båten var i imponerende stand til å være en 1995 mod , med ny trekte seter og sittegruppe utvendig, forøverig veldig bra arbeid. setter jeg inn en bensin motor så regner jeg med at jeg ligger på en pris på 150000- 100000 mindre enn en slik ville kostet i norge. hvertfall de få jeg har sett til salgs. så for min del virker dette som lønsomt, men klart motor er ennå ikkje på plass, mange utgifter kan ennå komme. betalte ca 40000 i frakt fra usa til gøteborg, så fikk jeg en lastebil til å hente den der og frakte den til ålesund.

Link to post
Jeg hadde en 23 fot Marex med Mercruiser D219 (180hk). Fikk 33 knop med denne og var meget godt fornøyd med motoren. Rolig gange, fin lyd og ikke noe røyk. Den var utrustet med et Bravo 1 drev, så ditt Bravo 3 med duopropell må jo bli enda bedre med tanke på grep i vannet etc.

Dette er en rekke sekser så du må påregne at den tar litt plass i lengderettning.

 

Her er det en del slike til salgs

2 stk Mercruiser D219

2 stk her også

 

Dette er samme motoren som BMW leverte i på samme blokk, men Mercruiser hadde stor nok oljekjøler og meg bekjent ingen større problemer.

 

har ett ønske om 250 hk, er litt usikker men tror minste motor på desse er 220 hk og maks 425hk.

takk for linkene

Link to post

De jeg linket til er 3.6 liter VM Motori(blokk). VM Motori har vel også levert 4,2 liter rekke 6 til Mercruiser, da er den på 250hk om jeg ikke husker feil.

Mercruiser leverer i dag nye motorer på samme blokka, men nå yter de henholdsvis 270 og 320 hk. Begge motorer leveres med Bravo 1, 2 og 3 som drevløsninger.

 

Jammen fant jeg ikke en 4.2 liter på FINN som ser ut som ett bra kjøp. Båten sprakk i bunnen og motoren er derav lite brukt. 1999 model, men du må selge et drev da denne leveres komplett med drev og transomplate.

Link : Mercruiser 250 D-tronic 1999mod

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...