init2winit Startet 9.April.2009 Link til dette innlegget Startet 9.April.2009 er det en stor geskjeft? hjelp.. har kjøpt båt fra amerika men ha egentli komt til at jeg vil sette inn diesel, noen som har erfaring? mye jobb? noe som må byttes ? har ett bravo 3 drev. Sitér dette innlegget Link to post
init2winit Svart 9.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 hjelp? anyone? Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 Du må fortelle litt om hva slags båt du har kjøpt deg. Vi er mange her inne med amerikansk båt som har byttet fra bensin til diesel. Hva slags diesel har du tenkt å sette inn. Det er foskjell på lengder på motorene så litt mere info om båt og motor må du legge ut hvis du skal ha noen råd. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Hydrox Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 (redigert) Er ikke så mye arbeid dette her, er faktisk overkommelig for de fleste som er litt nevenyttige. Kommer litt an på hvilke diesel du skal sette inn, noen passer rett på de gamle motorfestene og noen trenger litt modifisering/flytting av fremre motorfester. Mulig drevet ditt har feil utveksling siden en bensiner går med høyere turtall enn en diesel. Hva slags maskin tenker du på å montere da? Ny eller brukt? Lagt til: Du må også ha et maskinrom som er langt nok, båter som er laget for V8'ere er som regel for kort til de fleste 6 syl diesler. I min båt var maskinrommer 104 cm målt paralellt med kjølen i høyden hvor akslingen kommer inn gjennom transom/skjoldplaten til drevet. Har knappe 2 cm klaring forran min Steyr 256, akkurat nok til å bytte reimene. Redigert 9.April.2009 av Hydrox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 9.April.2009 Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 (redigert) Er det ikke hensiktigsmessig/nødvendig å bytte drev også? Vil jo tro at dette vil koste en del og neppe gi tilsvarende verdiøkning ved et evnt salg. Redigert 9.April.2009 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
init2winit Svart 9.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 takker for respons. båten min er en mariah davanti 275, fulgte med ett bravo 3 drev fra mercruiser, tenkte litt på å sette inn en mercruiser diesel, 250-330hk alt etter hva jeg finner på brukt markedet. veldig lite diesel motor for tiden. med mindre en ønsker en ny.. fikk båten for ett par dager siden så har først nå begynt seriøst å lete etter motor. Sitér dette innlegget Link to post
init2winit Svart 9.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2009 noen i møre og romsdal som driver med slikt til en ok pris? Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Mest sannsynlig må du bytte drevet ditt også pga momentkurven. Hvor mye veier en slik båt? Jeg googlet litt på båten din og jeg tror du klarer deg plenty med 200Hk Dieselmotor og burde få plenty fart. Dog er et bytte veldig dyrt, så mitt råd er : behold motoren som er der, kos deg på båttur og hvis du ønsker mer fart/mer plass kjøper du en større båt, alt en med dieselmotor allerede montert. mvh bavaria32sport Redigert 10.April.2009 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
roesok Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Dog er et bytte veldig dyrt, så mitt råd er : behold motoren som er der, kos deg på båttur og hvis du ønsker mer fart/mer plass kjøper du en større båt, alt en med dieselmotor allerede montert. Enig i det. Forstår jeg deg rett så står det en større bensinmotor i båten nå som skal tas ut. Tror det evt. blir vanskelig/umulig å selge den. Men det er totalregnestykket som teller. Om du må leie folk til å demontere gammel + montere ny + stort mellomlegg blir dette en kostbar affære. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
SvartRøyk Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 behold motoren som er der, kos deg på båttur... Enig, kjapt regnestykke Ny motor 100.000 - gammelmotor 25.000 = 75.000 Med en optimistisk redusert drivstoffbesparelse på ca 7.500.-/år, så må du bruke båten mye i 10 år bør det begynner å lønne seg! Er du redd for brannfare, bruk heller noen kroner på enn gassalarm og god avtrekksvifte og vent til 3-fot syken kommer å tar deg :-) Sitér dette innlegget Link to post
init2winit Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 problemet er at ser ikkje er motor, men har stått bensin der tidligere, så tenkte jeg å sette inn diesel når jeg likevel skal kjøpe ny motor Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Vet ikke om jeg helt skjønner: Du har kjøpt båt uten motor og skal sette inn diesel, dvs du har beregnet å ta denne utgiften i alle tilfelle? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Ole-Jacob Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Det er vel det han mener.. Ikke uvanlig å ta inn båt fra statene uten motor, men med drev. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Så en stund etter amerikansk båt selv og her er det vel flere utfordringer, uten at jeg har så mye greie på det: - Ny motor - diesel - Nytt drev - ikke alltid vellykket å sette dieselmotor på "bensindrev" - CE-merking (er dette en nødvendig prosess for å få båten forsikret) Alltid interessant med slike prosesser. Er det for direkte å spørre trådstarter om hvilket budsjett som er satt opp, dvs innkjøp av båt, ny motor, evnt nytt drev, montering, evnt CE-merking, tilpasning av instrumenter, ny drivstofftank (?), elektrisk anlegg osv. Er båten i OK stand ellers? Hvilken modell er det? Har sett på noen regnestykker selv og det hadde vært interessant å vite om dette virkelig lønner seg i forhold sammenlignbare modeller i det norske markedet..... Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
VannTro Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) Jeg hadde en 23 fot Marex med Mercruiser D219 (180hk). Fikk 33 knop med denne og var meget godt fornøyd med motoren. Rolig gange, fin lyd og ikke noe røyk. Den var utrustet med et Bravo 1 drev, så ditt Bravo 3 med duopropell må jo bli enda bedre med tanke på grep i vannet etc. Dette er en rekke sekser så du må påregne at den tar litt plass i lengderettning. Her er det en del slike til salgs 2 stk Mercruiser D219 2 stk her også Dette er samme motoren som BMW leverte i på samme blokk, men Mercruiser hadde stor nok oljekjøler og meg bekjent ingen større problemer. Redigert 10.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
init2winit Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Så en stund etter amerikansk båt selv og her er det vel flere utfordringer, uten at jeg har så mye greie på det:- Ny motor - diesel - Nytt drev - ikke alltid vellykket å sette dieselmotor på "bensindrev" - CE-merking (er dette en nødvendig prosess for å få båten forsikret) Alltid interessant med slike prosesser. Er det for direkte å spørre trådstarter om hvilket budsjett som er satt opp, dvs innkjøp av båt, ny motor, evnt nytt drev, montering, evnt CE-merking, tilpasning av instrumenter, ny drivstofftank (?), elektrisk anlegg osv. Er båten i OK stand ellers? Hvilken modell er det? Har sett på noen regnestykker selv og det hadde vært interessant å vite om dette virkelig lønner seg i forhold sammenlignbare modeller i det norske markedet..... ce-merking er halveis gjennomført. fått norske papir på båten men ikkje total før motor er på plass. budsjett er litt opp og ned, hehe, fikk båten veldig rimeli men som sagt så blir motor den store kostnaden, båten var i imponerende stand til å være en 1995 mod , med ny trekte seter og sittegruppe utvendig, forøverig veldig bra arbeid. setter jeg inn en bensin motor så regner jeg med at jeg ligger på en pris på 150000- 100000 mindre enn en slik ville kostet i norge. hvertfall de få jeg har sett til salgs. så for min del virker dette som lønsomt, men klart motor er ennå ikkje på plass, mange utgifter kan ennå komme. betalte ca 40000 i frakt fra usa til gøteborg, så fikk jeg en lastebil til å hente den der og frakte den til ålesund. Sitér dette innlegget Link to post
init2winit Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Jeg hadde en 23 fot Marex med Mercruiser D219 (180hk). Fikk 33 knop med denne og var meget godt fornøyd med motoren. Rolig gange, fin lyd og ikke noe røyk. Den var utrustet med et Bravo 1 drev, så ditt Bravo 3 med duopropell må jo bli enda bedre med tanke på grep i vannet etc.Dette er en rekke sekser så du må påregne at den tar litt plass i lengderettning. Her er det en del slike til salgs 2 stk Mercruiser D219 2 stk her også Dette er samme motoren som BMW leverte i på samme blokk, men Mercruiser hadde stor nok oljekjøler og meg bekjent ingen større problemer. har ett ønske om 250 hk, er litt usikker men tror minste motor på desse er 220 hk og maks 425hk. takk for linkene Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 (redigert) De jeg linket til er 3.6 liter VM Motori(blokk). VM Motori har vel også levert 4,2 liter rekke 6 til Mercruiser, da er den på 250hk om jeg ikke husker feil. Mercruiser leverer i dag nye motorer på samme blokka, men nå yter de henholdsvis 270 og 320 hk. Begge motorer leveres med Bravo 1, 2 og 3 som drevløsninger. Jammen fant jeg ikke en 4.2 liter på FINN som ser ut som ett bra kjøp. Båten sprakk i bunnen og motoren er derav lite brukt. 1999 model, men du må selge et drev da denne leveres komplett med drev og transomplate. Link : Mercruiser 250 D-tronic 1999mod Redigert 10.April.2009 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jan E. Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Stayr 246 m. Bravo1, -03 180.000kr Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.