Jump to content

hvordan midlertidig tette dette hullet i trebåt?

thewoodpecker

Recommended Posts

Heisann jeg har oppdaget råte på dette punktet på båten og veit at bordet bør skiftes...men denne båten skal bare holde en sessong til før nybåten kommer og jeg lurer da på om det er noen som har noen gode råd om hvordan man skal få tettet dette midlertidig sånn at det kanskje holder ut denne sessongen...GetAttachment.jpg

Redigert av thewoodpecker (see edit history)

Takk for alle svar:) men har et lite spørsmål til... veit dere om noen i østfold distriktet som mot betaling seff kan påta seg å skifte ut noen bordganger på denne båten??har fått beskjed fra marinaen den ligge rpå at den må være på vannet iløpet av mai ettersom den ikke "tilhører" den mainaen lenger. de sa helst innen 10 mai.

En slik råteskade har jeg aldri sett tidligere. Var jeg deg, ville jeg sjekket hele båten godt for tilsvarende skader, før jeg i det hele tatt ville tenke på å sjøsette den. Når det gjelder reparasjon, kan du skære ut råtepartiet, skråskjære skjærekantene for å få størst mulig limeflate, og lime inn en lask med epoxy. Epoxylim med fyller har den fordel at du ikke trenger å gjøre tilskjæringen så nøyaktig, og da trenger du heller ikke bruke så mye tid på saken.

gon

"En slik råteskade har jeg aldri sett tidligere. Var jeg deg, ville jeg sjekket hele båten godt for tilsvarende skader, før jeg i det hele tatt ville tenke på å sjøsette den. Når det gjelder reparasjon, kan du skære ut råtepartiet, skråskjære skjærekantene for å få størst mulig limeflate, og lime inn en lask med epoxy. Epoxylim med fyller har den fordel at du ikke trenger å gjøre tilskjæringen så nøyaktig, og da trenger du heller ikke bruke så mye tid på saken.

gon "

grunnen til at det ser sånn ut nå er fordi jeg har skjært ut lit for å finne ut hvor mye råte det er i disse to bordene.

"tette,unnskyld meg men ser den sånn ut en plass,finnes det nok mer under all den malingen,samt at den er klinket,eter min mening kun brukendes til st.hans bål,sorry"

Vel av en eller annen grunn er det kun i disse to bordene det har gått råte... resten av båten har blitt sjekket grundig.

Redigert av thewoodpecker (see edit history)

Håper det ordner seg så du får båten på vannet i forsvarlig stand. Om du tråkker rundt i båthavnene blandt trebåtfolka og ikke er redd for å spørre så er det nok mange som sitter på kunnskap til å utføre en sånn jobb. Bare spørs om de har tid nå rett før båtsesongen starter for fullt.

Er det ingen som kan hjælpe gutten her æ? :smash:

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Sitter og kikker litt på bildet her nå: Hva med å lage en lask med samme tykkelse som bordgangen og ca en halv bordgang bred, og bolte denne fast oppunder det øverste skadede bordet? Og deretter et tynnere bord som overlapper disse to, alt satt sammen med syrefaste maskinskruer med store skiver og mutre, samt litt Farm mellom for tetting? Med litt ordentlig tilpasning burde dette holde tett i minst en sesong, og det er heller ikke vanskelig å få til!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei! hvis du skjærer det ut litt jevnere og tilpasser en bit av samme sort og fiberretning, Skrur og limer du opp i det bordet du reparerer, klinker i bordet under som vanlig, så skal dette bli en holdbar reperasjon.Tror det var i Thomas Larssons bok jeg leste om en slik reperasjon! Lykke til! reparere.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...