Jump to content

mercedes sole 300, info ønskes.


jensc74

Recommended Posts

hei,her er lit info om basis motoren som internt heter OM 617 med og uten turbo,først med 80 hk og senere med 88 hk fra 1981,avhengi av turtal.Orginal turbo motor yter 125 hk,motoren arbeider med ca85-90 grader med turtal på3000-3500 rpm.Olje trykk bør ligge på 3bar.Du kan muligens finne mer info hos mercefreaken.no,eller Bertel O.Steen som forhandlet disse motorene

Link to post
kan det være tilfelle at termostaten kan sette seg?

 

Jada, det kan godt være. Har selv erfart det med en bil, stod parkert tre-fire dager bare, ut på kjøretur så plutselig ville ikke termostaten åpne seg.

Med forsiktig kjøring og full varme på varmeapparatet kom jeg hjem, uten å overopphete motoren.

 

 

Dersom 300 dieseln din er en original turbo har den oljeunderspyling av stemplene, og tåler mer bank.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

hmm. hadde termostaten i gryta hjemme på kjøkkenet i dag med termometer. der åpnet den på ca 85 grader. fult åpent på ca 90. stod på den at det er en 80 graders termostat. men den vil ikke regulere tempen i båten motoren i båten. virker fremdeles som den ikke vil åpne. jeg boret også 2 stk 6mm hul i den for å sjekke. da ble tempen noe lavere men fremdelles over 100 grader....... noe er ikke riktig.

Link to post

arg..... blir ikke klokk på denna motoren. hvordan vil en motor med defekt vannpumpe virke? ved lav belastning vil vel vannet sirkulere pga varmt vann stiger, men ved mer belastning vil den kanskje koke gjenom hele systemet... bare en tanke. vil det være mulig å skru av lokket til kjøle vannet uten at det skal frese over på normal drifts tempraturer?

Link to post

Bare en tanke; er du HELT sikker på at temp.måler i båten viser rett? :confused:

 

Ellers har jeg opplevd på flere bmw bilmotorer at vannpumpens aksling og lager er ok, men skovelhjul løsner inni pumpehuset. På nyere vannpumper ( ferskvanns-sirkulasjonsp.) er skovel ofte krympet på aksel.

 

Og, på enkelte Bowman-kjølere er det en tynn plate som er "rullet" rundt kjølerør-pakken, med det som oppgave å lede kjølevannet langs rørene. På en ford hadde en liten frostsprengning laget en sprekk som

resulterte i forstyrrelse i vannstrømmen langs rørene, og dette var nok til forlite kjøling på full trottle. Det var ingen lekkasje mellom saltvann og ferskv. :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...