jensc74 Startet 9.April.2009 Link til dette innlegget Startet 9.April.2009 hei folks.. trenger noe info rundt en motor mercedes sole 300. 80hk 85 mod 5 sylindret. noen erfaringer rundt denne. tempratur vann og olje trykk forbruk. evt om noen kan bidra med tegninger eller annet info rundt denne motoren. mvh jens Sitér dette innlegget Link to post
Jano30 Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 hei,her er lit info om basis motoren som internt heter OM 617 med og uten turbo,først med 80 hk og senere med 88 hk fra 1981,avhengi av turtal.Orginal turbo motor yter 125 hk,motoren arbeider med ca85-90 grader med turtal på3000-3500 rpm.Olje trykk bør ligge på 3bar.Du kan muligens finne mer info hos mercefreaken.no,eller Bertel O.Steen som forhandlet disse motorene Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 10.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 takk for tilbake meldingen. sliter med at motoren blir varm. godt over hundre grader. kan virke som ikke termostaten åpner. denne båten har stått på land og ikke blitt brukt i på 1,5 år. kan det være tilfelle at termostaten kan sette seg? jens Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 kan det være tilfelle at termostaten kan sette seg? Jada, det kan godt være. Har selv erfart det med en bil, stod parkert tre-fire dager bare, ut på kjøretur så plutselig ville ikke termostaten åpne seg. Med forsiktig kjøring og full varme på varmeapparatet kom jeg hjem, uten å overopphete motoren. Dersom 300 dieseln din er en original turbo har den oljeunderspyling av stemplene, og tåler mer bank. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Medusa Svart 10.April.2009 Link til dette innlegget Svart 10.April.2009 Jeg har en Mercedes 352A. På denne skal ikke termostaten åpne før på 95 grader, så motoren blir god og varm under kjøring uten at det er noe problem... Sitér dette innlegget Link to post
jensc74 Svart 11.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 hmm. hadde termostaten i gryta hjemme på kjøkkenet i dag med termometer. der åpnet den på ca 85 grader. fult åpent på ca 90. stod på den at det er en 80 graders termostat. men den vil ikke regulere tempen i båten motoren i båten. virker fremdeles som den ikke vil åpne. jeg boret også 2 stk 6mm hul i den for å sjekke. da ble tempen noe lavere men fremdelles over 100 grader....... noe er ikke riktig. Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 11.April.2009 Link til dette innlegget Svart 11.April.2009 Har du vurdert systemrens på kjølesløyfa di? Funka iallefall forrige gang eg brukte det. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jensc74 Svart 17.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 arg..... blir ikke klokk på denna motoren. hvordan vil en motor med defekt vannpumpe virke? ved lav belastning vil vel vannet sirkulere pga varmt vann stiger, men ved mer belastning vil den kanskje koke gjenom hele systemet... bare en tanke. vil det være mulig å skru av lokket til kjøle vannet uten at det skal frese over på normal drifts tempraturer? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.April.2009 Link til dette innlegget Svart 17.April.2009 du kan jo ta av en av slangene å se om det kommer masse vann ut for å sjekke vannpumpa. Kan det være defekt topp-pakning? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Jano30 Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Er kjølesystemet luftet.? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Bare en tanke; er du HELT sikker på at temp.måler i båten viser rett? Ellers har jeg opplevd på flere bmw bilmotorer at vannpumpens aksling og lager er ok, men skovelhjul løsner inni pumpehuset. På nyere vannpumper ( ferskvanns-sirkulasjonsp.) er skovel ofte krympet på aksel. Og, på enkelte Bowman-kjølere er det en tynn plate som er "rullet" rundt kjølerør-pakken, med det som oppgave å lede kjølevannet langs rørene. På en ford hadde en liten frostsprengning laget en sprekk som resulterte i forstyrrelse i vannstrømmen langs rørene, og dette var nok til forlite kjøling på full trottle. Det var ingen lekkasje mellom saltvann og ferskv. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.