Jump to content

AQD 40A instrumentpanel kobler ut/inn etter eget forgodtbefinnende

Kommandør

Recommended Posts

Hei og takk for et flott forum!

Jeg har akkurat blitt eier av en Marex 23 DC med en VP AQD40A og 280 DP drev. Båt og motor/drev er i meget god stand og alt virker bra. Ingen overdrevet røyklegging eller andre overraskelser så langt. Gikk fra Fredrikstad til Moss i går uten problemer av noe slag.

I dag når jeg startet opp, begynte plutselig alle instrumentene å oppføre seg merkelig. Turtelleren sank sakte til null (ikke turtallet), tempmåler gikk helt til max, oljetrykksmåleren gikk til null, tankmåler viste kvart tank (viste halv før feilen opstod) og voltmeteret gikk til null. Den gule tenningslampen ved nøkkelen begynte å lyse.

Jeg stoppet motoren umiddelbart fordi jeg ikke ante hva som skjedde. Jeg skrudde på tenningen igjen og ingen instrumenter virket normalt.

Jeg tenkte at dette må skyldes en elektrisk feil ett eller annet sted som påvirker alle instrumentene (jordingsfeil?).

Hele el-anlegget er skiftet og lagt om av en elektriker arrangert av forrige eier.

Alle andre el komponenter virker normalt (lanterner, lensepumpe, ankervinsj, kjøleskap, toalett, wallas osv.)

Etter å ha kontrollert alle sikringer, "fiklet" litt med ledningene under instrumentpanelet, med kablene på tanken og med ledningene til tempgiver på motoren + andre koblinger fra "elboksen" foran på motoren, virket plutselig alt normalt.

Jeg tok en tur på ut fjorden men etterhvert koblet turtelleren sakte ut og etter en stund oppførte de andre instrumentene seg som vindusviskere. Til slutt var situasjonen den samme som tidligere - ingen instrumenter virket. Vel i havn fant jeg at den ene av kablene til tempsensoren var hoppet av.

Jeg koblet denne på igjen og strammet kabelskoen med en tang, men det hjalp ikke. Dro litt i ledningene fra el-boksen foran på motoren og vips så virket alt normalt igjen. Startet motoren og nå er alt tilsynelatende normalt.

Mistenker at feilen ligger et sted i el-boksen som ligger foran/oppe på motoren, men vet egentlig ikke.

Noen her med lignende problemer/erfaringer? :confused:

Hei. Er det bensin eller diesel siden du kaller den D til slutt?

Jeg hadde samme problemet på min bensiner. Det var hovedsikringen bak ved motoren som hadde fått en knekk slik at det var kontakt ved lav belastning og fikk ett brudd ved høyere belastning, for så å legge seg inn igjen. Vist det er bensin du har ville jeg ha skiftet denne.

Lykke til.

Det høres ut som en eller flere kontaktfeil i kabelstokken som går ut fra den svarte kontrollboksen på toppen av motoren noe som ikke er helt uvanlig. Skru ut kabelstokken, gjør rent hvis irr, og spray elektrocleaner eller tilsvarende lurium på kontaktene og inn i hun-delen på kontakten. Kontroller også at det ikke vakkelfeil i automatsikringen som sitter i samme boksen.

Hei igjen og takk for alle svar!

Når jeg kom ned til båten i morges virket alt normalt - mao slik jeg forlot det i går. :smiley: Jeg startet motoren og prøvde å framprovosere feilen ved å bevege på kablene i motorrommet, men alt virket normalt. Jeg skrudde av dekselet hvor kablene går inn i boksen foran på motoren. Her ligger det tre releer med diverse ledninger inn.

Dette arrangemnetet var preget av tidens tann med endel irr på kontaktpunktene. Jeg sprayet på med crc (verktøykasse på boks) på alle kontaktpunkter og i "sukkerbitene" hvor ledningene er koblet sammen i det jeg forstår kalles kabelstokken som går framover mot styreposisjonen.

Jeg lot motoren gå i 10-15 min, men jeg klarte ikke å få fram feilen igjen. Jeg er ingen elektriker og har derfor begrenset kunnskap om hvilke funksjon de forskjellige komponentene har i dette el-anlegget. Noen som vet hva disse releene er til?

Motoren er en 6 sylindret VP diesel fra 1980 med betegnelsen AQD40A. Når det gjelder motorer har jeg bedre peiling, men da i hovedsak bensindrevne utenbordsmotorer og bil/mc motorer. Dieselmotorer er nytt for meg.

Når jeg først er i gang - hva er normal driftstemp på denne motoren i marsjfart på ca 20 kn og 3000 rpm? Min viser ca 85 grader, men synker raskt til litt over 70 grader når jeg går på sakte fart ca 5 knop.

Takk igjen for et flott forum med mange informative tråder om ting og problemer jeg har behov for å kjenne til.

Dette arrangemnetet var preget av tidens tann med endel irr på kontaktpunktene. Jeg sprayet på med crc (verktøykasse på boks) på alle kontaktpunkter og i "sukkerbitene" hvor ledningene er koblet sammen i det jeg forstår kalles kabelstokken som går framover mot styreposisjonen.

CRC er en isolator, ikke en "kontaktfikser" Kontakt 60 skal ordne slikt.. Dog: Hvis du har irr osv, er det kun 1 middel som hjelper. Skru 1 og 1 kabel av, puss/slip vekk irr og skru sammen igjen. WD40 har samme penetreringsevne som CRC, men henger lenger på og fordriver fuktighet bedre (kilde: min mekaniker som har skrudd motor i ørten år).

Sukkerbitene bytter du, du får ikke en jomfru ut av en gammel hore uansett :-)

Gamleåten til pappa (som gikk ned en jul for mange år siden) måtte fikses hver vår pga irr på kabler i motorromet. begge de 2 AQAD30 motorene, fuskjet verre mhp start, instrumenter osv. Fikling ble det aldri noe greie på. Den som funket var å skru det fra hverandre og pusse irr og skru sammen igjen.

Lykke til!

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Heisan, har hatt samme problemet med en slik motor selv en gang, da var det en løs ledning på dynamoen som var problemet. En annen sak som ga meg hodebry var turtallsføleren, sitter til venstre for den sorte boksen (sett bakfra), her måtte jeg koble kontaktene direkte på føleren fordi kontakten knakk. Ellers en meget driftsikker motor som er snill på dieselen. Temperaturene du nevner er helt ok. Jeg brukte å ligge påca 3200 o/min på marsjart.

Intruder

Hei igjen alle sammen!

Her er det mange med mye kunnskap og det er jeg glad for. Takk!

Jeg var ute en tur et par timer i går igjen og alt virket normalt - ingen instrumentfeil.

Tror det hjalp med litt fikling og spraying. Jeg brukte faktisk WD40 - ikke CRC. Har flere bokser i garasjen med ymse remedier både CRC, Biltema og WD 40. Tror jeg skal følge rådet om å pusse en og en kontakt, event bytte releer og sukkebitene slik at dette ikke kommer tilbake med det første.

Ellers starter motoren egentlig greit, uten særlig mye røyk (litt gråaktig røyk når den er kald) men jeg må ha litt gasspådrag (1/3) for å starte. Jeg gløder i 10-12 sekunder og den starter etter 2-3 sekunder med startmotoren, men stopper igjen etter ett par sekunder. Gløder litt til, kanskje i fem sekunder og starter igjen. Da går motoren litt rufsete i 5-10 sekunder før den normaliserer seg og jeg lar den varme seg på ca 1000 rpm i ca 30-40 sek før jeg trekker av til tomgang. Det går sikkert 4-5 min fra jeg starter til jeg legger ut og tusler forsiktig avgårde på 1000 rpm til motoren blir driftsvarm.

Hvilke temp bør motoren ha før jeg kan belaste den mer? Foreløpig har jeg ventet til den har ca 60 grader før jeg går i plan opp til ca 3000-3200 rpm.

Det bør kanskje nevnes at jeg har ny turbo som er montert av mekaniker og startet første gang etter riktige prosedyrer. Skal turboen kjøres inn?

Jeg har foreløpig ikke belastet mer enn 3200 rpm.

Tror jeg skal følge rådet om å pusse en og en kontakt, event bytte releer og sukkebitene slik at dette ikke kommer tilbake med det første.

Lurt. Hvis feilen forsvant og man ikke vet hva som gjorde at den ble borte, kommer feilen garantert tilbake :-)

Ellers starter motoren egentlig greit, uten særlig mye røyk (litt gråaktig røyk når den er kald) men jeg må ha litt gasspådrag (1/3) for å starte. Jeg gløder i 10-12 sekunder og den starter etter 2-3 sekunder med startmotoren, men stopper igjen etter ett par sekunder. Gløder litt til, kanskje i fem sekunder og starter igjen. Da går motoren litt rufsete i 5-10 sekunder før den normaliserer seg og jeg lar den varme seg på ca 1000 rpm i ca 30-40 sek før jeg trekker av til tomgang. Det går sikkert 4-5 min fra jeg starter til jeg legger ut og tusler forsiktig avgårde på 1000 rpm til motoren blir driftsvarm.

Bra.. Forsåvidt ingen grunn til å holde de 1000 rpm i 30-40 sek... la den tusle på tomgang til du legger fra. De 1000 rpm til den er driftsvarm, vil den takke deg for med mange gode driftsår :-)

Hvilke temp bør motoren ha før jeg kan belaste den mer? Foreløpig har jeg ventet til den har ca 60 grader før jeg går i plan opp til ca 3000-3200 rpm.

Det bør kanskje nevnes at jeg har ny turbo som er montert av mekaniker og startet første gang etter riktige prosedyrer. Skal turboen kjøres inn?

Jeg har foreløpig ikke belastet mer enn 3200 rpm.

Vent til den har 80 grader før du drar på. Dvs at tempen stiger til der hvor den ikke stiger lenger... Sikkert en vennlig sjel på forumet som vet gradetallet. Når den begynner å bli varm, kan du godt dra på til 1500, men hold igjen med planing og mye pådrag til den er god og varm :-)

Du har en god motor :-)

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Bavaria; Du sier jeg skal vente til motoren har 80 grader før jeg drar på. Dvs at tempen stiger til der hvor den ikke stiger lenger...

Jeg får ikke mer enn 70 grader ved 1500 rpm. Jeg oppnår kun 85 grader ved marsjfart på 3000-3200 rpm, dvs 20-22 knop, noe jeg forøvrig syntes er en behagelig marsjfart med denne motoren. Når jeg trekker av til 1500 rpm så faller tempen tilbake til 70 grader.

I dag prøvde jeg for første gang full fart - 3600 rpm ett par minutter og det gav 28,5 knop på GPS. :smiley: Tempen steg til oppunder 90 grader og holdt seg der til jeg trakk av til 3000 rpm. Da sank temp til 85 grader igjen.

I morgen skal jeg sjekke alle koblinger og pusse kontakter.

Takk for all velvillig hjelp! Det føles godt å ha muligheter til å stille "dumme" spørsmål for en fersk eier av en gammel dieselmotor.

Fortsatt god påske!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...